"Ny" buss till Sköldhs Taxi Knutby

Startat av Bese001, 13 januari 2013, 21:46:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!

Såg i dag en UL-gul Scania K310 Vest 2007 på Scania i Uppsala. Regnr UXF 665 registrerad på Sköldhs Taxi 2013-01-04.
Hittar ingen historik på SBH men uppdaterar den naturligtvis!

Ersa

Verkar vara importerad från Oslo samtidigt som Danielssons två Vestar av samma årsmodell.

Mikey

Kan man anta att det snart är slutkört med Helmark på 806, eller kommer den som ersättare till inlånade Vilma?

Ersa

Helmarkaren är väl numera firmans reservbuss sedan nya avtalet startade. Så den ska gissningsvis bara rulla i nödfall.

Bussmicke

Håller alla entreprenörer på att skaffa egna vagnar istf  använda Nobinas bussar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 14 januari 2013, 00:10:06 AM
Håller alla entreprenörer på att skaffa egna vagnar istf  använda Nobinas bussar?

Jag vet inget om just detta fall, men rent generellt är det bättre för en UE att speca/köpa/äga sina egna bussar jämfört med att leasa bussar från ett stort bolag. Eller "bättre" är väl lite fel ord, men eget ägande ger helt klart många fördelar.

caa

Ska vara totalt 10st Vest bussar till nobinas underentreprenörer. 3st till Danielssons och 2st till Kristian Larsson finns redan utöver denna till Skölds. 3st ska tydligen vara reserv bussar fram till i sommar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2013, 01:40:46 AM
Jag vet inget om just detta fall, men rent generellt är det bättre för en UE att speca/köpa/äga sina egna bussar jämfört med att leasa bussar från ett stort bolag. Eller "bättre" är väl lite fel ord, men eget ägande ger helt klart många fördelar.

Bussarna leasas väl inte från Nobina utan från resp Finansbolag, det är väl bara några gamla SL vagnar som ägs av Busco som leasas ut av detta Nobinaföretag (till Fridströms?)

Men de beggade Norska Vestarna är säkerligen en bättre affär, antar att Nobina får övertaliga bussar i o m detta?

Ersa

#8
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 januari 2013, 20:27:48 PM
Bussarna leasas väl inte från Nobina utan från resp Finansbolag, det är väl bara några gamla SL vagnar som ägs av Busco som leasas ut av detta Nobinaföretag (till Fridströms?)

Men de beggade Norska Vestarna är säkerligen en bättre affär, antar att Nobina får övertaliga bussar i o m detta?

Tja, detaljerna om leasandet är jag inte intresserad av, utan jag syftade mest på helheten. Oavsett vart i Sverige det sker.

Att det brukar bli bättre för en UE om denne fritt får välja vad de ska köra trafiken med. Märke på chassi, kaross samt vilken dörrställning man önskar. Och även om man får lov att köpa begagnat (som exemplen ovan), så har man iaf några olika alternativ att välja mellan.