Huvudmeny

Osevärdheter...?

Startat av Nico, 12 januari 2013, 14:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Lite kuriosa för de som gillar s.k. stockholmiana... för många som kommit i kontakt med dessa stumpar kan det nog även vara intressant med lite mer inblick i vad som kunde ha blivit... och som kanske då återuppväcks då behoven är stora i området.

Saxat från DN - »Motorvägen som bidde en tummetott«


En liten sak som är kul är motsägelsen (som jag uppfattar det) i slutet på den lilla artikeln... "En annan tydlig rest är avfartsrampen på Essingeledens norra sida vid Tomteboda postterminal. Välbevarad med räcken och oanvända lyktstolpar, men den slutar rakt in i ett mindre skogsparti. Miljövännerna vann i alla fall denna rond."

Tycker som sagt att det är en ganska stor motsägelse i sig för frågan är väl vad miljön vann på att gatorna i närområdet numera i stort sett är igenkorkade under en stor del av dygnet då de inte når Essingeleden på ett bra vis... att den sedan är igenkorkad den med, ja det är en annan femma!   :o ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Nico den skribenten var inte särskilt påläst om Huvudstaleden,
tunneln var inplanerad från början och inget som "miljövänner" sades kräva.

De som stoppade hela projektet var dåvarande styre i Solna kommun som inte ville ha genomfartstrafik,
Den andra kommunen som stoppade var Ekerö som inte ville ha "Kungshattleden" det fanns en skröna om att de övriga kommunerna
föreslog att antingen ta bort Drottningsholmsbron alternativt ställa den i öppet läge så kunde Ekeröborna behålla "sin" ö för sig själva.

Om man följer den oanvända avfarten i dess tänkta sträckning så kommer man fram snett under bensinstationen och den påbörjade tunnelinfarten.


/Lennart

Nico

Jo, det här är väl egentligen blogginlägg och ibland är det nog lite si och så med källmaterialet och dess efterforskning.

En annan version som har hör var även att Solna drog i nödbromsen då de dels befarade mera trafik, men även att vare sig Stockholms eller Sundbybergs kommun ville vara med och dela på hela projektet ekonomiskt. T.ex. Sundbyberg menade på att de inte berördes, men sannolikt skulle denna väg ha underlättat även en hel del för dem. Räcker egentligen med att se hur illa det är på många av deras gator numera.

På sikt så måste man nog damma av dessa planer och med tanke på att området framför den påbörjade tunnelinfarten idag mest fungerar som en avstjälpningsplats för illegala och ofta miljöfarliga sopor och att SL vill att Hornsbergshallen ska hysas in i Tomtebodaterminalen när posten överger den så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: groenis skrivet 12 januari 2013, 15:12:34 PM
Nico den skribenten var inte särskilt påläst om Huvudstaleden,
tunneln var inplanerad från början och inget som "miljövänner" sades kräva.

De som stoppade hela projektet var dåvarande styre i Solna kommun som inte ville ha genomfartstrafik,
Den andra kommunen som stoppade var Ekerö som inte ville ha "Kungshattleden" det fanns en skröna om att de övriga kommunerna
föreslog att antingen ta bort Drottningsholmsbron alternativt ställa den i öppet läge så kunde Ekeröborna behålla "sin" ö för sig själva.

Om man följer den oanvända avfarten i dess tänkta sträckning så kommer man fram snett under bensinstationen och den påbörjade tunnelinfarten.

/Lennart

Nej, den tunnel som planerades från början skulle inte ha varit mer än omkring 500 meter lång, vilket kan ses på turistkartan.

Söder om Jet på Armégatan går gatan på en bred viadukt, under vilken Huvudstaleden var tänkt att gå. Strax öster om Huvudstagatan skulle tunneln ha börjat, och sedan skulle leden mynna strax söder om Storgatan. Och precis som Armégatan så förbereddes Storgatan genom att här läggas på en bred viadukt.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 12 januari 2013, 17:09:33 PM
Nej, den tunnel som planerades från början skulle inte ha varit mer än omkring 500 meter lång, vilket kan ses på turistkartan.

Söder om Jet på Armégatan går gatan på en bred viadukt, under vilken Huvudstaleden var tänkt att gå. Strax öster om Huvudstagatan skulle tunneln ha börjat, och sedan skulle leden mynna strax söder om Storgatan. Och precis som Armégatan så förbereddes Storgatan genom att här läggas på en bred viadukt.
.

Det är väl just den platsen Grönis åsyftar när han skriver "om man följer den oanvända avfarten i dess tänkta sträckning så kommer man fram snett under bensinstationen och den påbörjade tunnelinfarten"? Alltså om man följer avfarten från E4/E20 fram snett under bensinstationen (dvs. Jet-macken) så kommer både han och du från samma startpunkt fram till samma slutpunkt, dvs. ni pratar om samma sak.

För att tydliggöra det som den omnämnda turistkartan visar så kör jag en egen dump på det hela som visar den ungefärligt tänka sträckan. Det var väl även tänkt att Huvudstaleden, Norrbyvägen och Drottningholmsvägen skulle väl sedan även få en förbättring och förängning mot Nockebybron och så vidare mot de projekt som Grönis nämnde kring Mälaröarna?


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Men när vi ändå är i trakterna. Visst var det så att en genomfartsled från Pampas, väster om kyrkogården, ungefär där Banvaktsvägen går idag, och därefter över Hagalund och ut på dagens E4 vid dagens trafikplats Haga norra.
Flera privatägda villor på dagens Hagavägen mer eller mindre tvångsköptes ju upp av kommun eller stat, men inget bygge skedde och därför finns många av dessa gamla trevliga villor kvar än idag norr om kyrkogården, i skuggan av höghusen intill.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 18:19:22 PM
turistkartan

Roligt att Råstagaraget benäms "SJ:s bussgarage" på kartan från 1979. :)

Nico

Man ska inte ha för bråttom, uppdateringarna kan då bli fel. Lagom är väl så där efter 15-20 år så man hinner få in lite underlag.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Min mor sa alltid:" Om du åker på en bro/viadukt o ser ett antal höghus vid sidan, åker du genom Solna..."
Det var på det glada 70-talet...  :D

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 18:19:22 PM
.

Det är väl just den platsen Grönis åsyftar när han skriver "om man följer den oanvända avfarten i dess tänkta sträckning så kommer man fram snett under bensinstationen och den påbörjade tunnelinfarten"? Alltså om man följer avfarten från E4/E20 fram snett under bensinstationen (dvs. Jet-macken) så kommer både han och du från samma startpunkt fram till samma slutpunkt, dvs. ni pratar om samma sak.

För att tydliggöra det som den omnämnda turistkartan visar så kör jag en egen dump på det hela som visar den ungefärligt tänka sträckan. Det var väl även tänkt att Huvudstaleden, Norrbyvägen och Drottningholmsvägen skulle väl sedan även få en förbättring och förängning mot Nockebybron och så vidare mot de projekt som Grönis nämnde kring Mälaröarna?




Nja, leden skulle ha gått i det gröna stråket genom Huvudsta (är ju ett reservat för motorvägen!) och tunneln skulle ha varit kortare än på din skiss. Bensinstationen ligger i ett av klöverbladen, så "snett under" någon bensinstation kommer man inte in och någon tunnelinfart är inte påbörjad, om nu inte den sprängning som verkar ha gjorts uppe vid Polhemsgatan var en förberedelse för tunneln.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 13 januari 2013, 12:16:47 PM
Nja, leden skulle ha gått i det gröna stråket genom Huvudsta (är ju ett reservat för motorvägen!) och tunneln skulle ha varit kortare än på din skiss. Bensinstationen ligger i ett av klöverbladen, så "snett under" någon bensinstation kommer man inte in och någon tunnelinfart är inte påbörjad, om nu inte den sprängning som verkar ha gjorts uppe vid Polhemsgatan var en förberedelse för tunneln.

Tja... allt är relativt. När det anges snett under bensinstationen så åsyftar jag (och antagligen Grönis) den bensinmack som ligger på plats idag... inte hur den skulle ha legat i förhållande där en väg skulle ha legat om planerna realiserats. Vad gäller påbörjad tunnel så kan man ju definiera 'påbörjad' på olika vis. Det är i alla fall ett stort stycke markyta under bron/viadukten och en bit bortom som sedan många år är avröjd (och som i övrigt stämmer med sträckningen på turistkartan från 1979) och en gång i tiden fanns även någon form av ställningar som gick in mot kullen bakom. Nu används som sagt utrymmet tyvärr mest som illegal soptipp.

Min sträckning är sedan som sagt bara höftad, men enligt kartan från 1979 verkar det som man tänkt sig ett slags tråg med en tunnelmynning ungefär i höjd med Ängskärrsskolan och sedan den andra ungefär mitt i den yta som ligger vid Polhemsgatans slut och Bredkilsbackens korsning. Storgatan hade då fått gå på en viadukt över. Då det är avsevärda höjdskillnader så är det frågan om inte en eventuell tunnel kanske hade gjorts lite längre. Först efter korsningen Storgatan och Bredkilsbacken planar ju kullen ut så det blir som en dalgång nedanför Storgatans platå. Då inget blev av (gjordes det ens klart några direkta ritningar?) så är nog frågan dock ganska akademisk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: Nico skrivet 13 januari 2013, 13:55:10 PM
Tja... allt är relativt. När det anges snett under bensinstationen så åsyftar jag (och antagligen Grönis) den bensinmack som ligger på plats idag... inte hur den skulle ha legat i förhållande där en väg skulle ha legat om planerna realiserats. Vad gäller påbörjad tunnel så kan man ju definiera 'påbörjad' på olika vis. Det är i alla fall ett stort stycke markyta under bron/viadukten och en bit bortom som sedan många år är avröjd (och som i övrigt stämmer med sträckningen på turistkartan från 1979) och en gång i tiden fanns även någon form av ställningar som gick in mot kullen bakom. Nu används som sagt utrymmet tyvärr mest som illegal soptipp.

Min sträckning är sedan som sagt bara höftad, men enligt kartan från 1979 verkar det som man tänkt sig ett slags tråg med en tunnelmynning ungefär i höjd med Ängskärrsskolan och sedan den andra ungefär mitt i den yta som ligger vid Polhemsgatans slut och Bredkilsbackens korsning. Storgatan hade då fått gå på en viadukt över. Då det är avsevärda höjdskillnader så är det frågan om inte en eventuell tunnel kanske hade gjorts lite längre. Först efter korsningen Storgatan och Bredkilsbacken planar ju kullen ut så det blir som en dalgång nedanför Storgatans platå. Då inget blev av (gjordes det ens klart några direkta ritningar?) så är nog frågan dock ganska akademisk.

http://www2.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1967_ytter/1967_ytter.html

Spana in på den allra första SL-kartan som kom 1967 hur leden var planerad att dras fram. Sträckningen fanns utritad på spårvägskartorna i många år vid den här tiden, så det var förstås väldigt väl planerat hur den skulle gå fram. Och tyvärr Nico, så är Anders lika väl påläst i vägfrågor som vanligt. Så det blir till att bita i det sura äpplet och ge dig innan du spelar bort hela dagskassan.

Även solen har sina fläckar.  ;)
吉先生

Fredrik W

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2013, 01:29:36 AM
Men när vi ändå är i trakterna. Visst var det så att en genomfartsled från Pampas, väster om kyrkogården, ungefär där Banvaktsvägen går idag, och därefter över Hagalund och ut på dagens E4 vid dagens trafikplats Haga norra.
Flera privatägda villor på dagens Hagavägen mer eller mindre tvångsköptes ju upp av kommun eller stat, men inget bygge skedde och därför finns många av dessa gamla trevliga villor kvar än idag norr om kyrkogården, i skuggan av höghusen intill.

Den hade arbetsnamnet "Arlandaleden" har jag läst någonstans. Sträckningen finns utlagd som "planerad väg" i vissa bilatlaser från 70- och 80-talen.

Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 24 januari 2013, 20:47:33 PM
Den hade arbetsnamnet "Arlandaleden" har jag läst någonstans. Sträckningen finns utlagd som "planerad väg" i vissa bilatlaser från 70- och 80-talen.

I tidigare trådar har vi kommit fram till att det nog var så att staten och kommunerna i det längsta drog sig för att bygga ut Uppsalavägen till motorväg, eftersom den ligger känsligt, inklämd mellan Norra begravningsplatsen och Hagaparken, och att det var först 1985 som man avskrev alternativet med motorväg rakt norrut från Pampas i den gamla järnvägssträckningens korridor förbi Hagalund. Norra länken+Uppsalavägen färdigställdes som motorväg 1991.

groenis

Anders
Innan det här springer iväg,Du tittar i fel ände Förberdningen för "Huvudstatunneln" är närmare station Västra skogen och syns mycket klart och tydligt när man står på "Viadukten" och tittar mot Pampas.

Denna "tunnel" upp mot Huvudstaleden var en del i ett mycket stort projekt kallat Kungshattleden som dagens ungdomar kallar förbifart Stockholm,
Essingeleden var från början bara till för att sammanbinda öarna och avlasta Liljeholmsbron och inget annat.

Staten har aldrig varit inblandat i dessa diskussioner utan detta har skötts utav de olika inblandade kommuner som skulle bli involverade i detta totalt 12st.

De kommuner som strävade emot hela tiden var och är Ekerö samt Solna kommun,Då Ekerö spräckte planerna på Kungshatt som var den tänkta sträckningen av E 4 genom judarnskogen över Blackeberg till Häggvik så fick Essingeleden ta över denna roll.

-64 började Stockholm och Solna förhandla om markområdet nedanför Karolinska där Solna hela tiden satte sig på tvären tills -87 då man började projektera det som i dag kallas Norra länken.

Nu vänder vi näsan söderut,Anslutningen för Kungshatt var tänkt att gå så långt ner som Fittja Slagsta för att ner mot Hallunda ansluta till Tungelsta motorväg som skulle förbinda Nynäshamn med E4:an.

Nu tittar vi mot sydöst och 73:an tanken om en motorväg på 73:an kom redan -58 men som vi vet mycket senare i Jordbro var det tänkt att de stora godsterminalerna samt Stockholms storsjukhus skulla ligga.

Att sjukhuset hamnade i Huddinge var för att Huddinge kommun erbjöd billig mark till detta samt att göra Huddingeleden 4 filig och då fick man in Flemmingsberg i miljonprogrammet samtidigt.

Går vi tillbaka till Norrväst så där Bergslagsvägen går så mellan Råcksta och Vällingby så var det tänkt att motorvägen mot Häggvik skulle gå.

Lite kuriosa dagen efter att Essingeleden invigdes så visste dåtidens trafikforskare att redan -90 skulle maxtaket vara nådd över trafikmängden som skulle passera där.

/Lennart
vars pappa var mycket involverad i detta stora projekt som skulla ha förändrat hela bilden av hur Stockholm skulle ha sett ut.