"Nya" Blåbusslinjer i Norrort

Startat av Bussmicke, 11 januari 2013, 10:43:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Olle

Jo, det klagas ju på att många bussar uteblir på SL 178. nu ser man varför ....

buskörare

Citat från: Olle skrivet 11 januari 2013, 22:10:37 PM
Jo, det klagas ju på att många bussar uteblir på SL 178. nu ser man varför ....

Men snälla nån, tänk lite längre än näsan räcker. Det har gått mycket rött på 178:an, det går faktiskt att köra bussen på andra linjer än vad färgen tillåter. Vi har rätt stor bussbrist nu och då blir det lite hipp som happ.

Ersa

Tja, ska man prompt ha skilda färger på olika linjer som kan krångla till det för operatören, så får man räkna med att omkastningar sker. Hur många procent av resenärerna bryr sig egentligen om bussen de åker i är röd eller blå?
När några 639:or gick med blåbuss under snökaoset senast så var det exakt 0,0% av de påstigande i Rimbo som reagerade.

Nico

Att det blir fel i utsättningen så här i början köper jag då rutiner och annat inte satt sig och det är bättre att köra en blå buss än ingen alls. Däremot har jag lite svårt att förstå att man skulle ha sådan vagnbrist då det behovet borde ha täckts inför trafikstarten... eller har man lyckats kvadda så många fordon på bara fem dagar att man nu har vagnbrist?!  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 01:04:18 AM
Att det blir fel i utsättningen så här i början köper jag då rutiner och annat inte satt sig och det är bättre att köra en blå buss än ingen alls. Däremot har jag lite svårt att förstå att man skulle ha sådan vagnbrist då det behovet borde ha täckts inför trafikstarten... eller har man lyckats kvadda så många fordon på bara fem dagar att man nu har vagnbrist?!  ???

Många krånglande vagnar. Dels de nya VDL-bussarna, men tydligen även Hollandsscaniorna krånglar i dörrarna. Jag har senaste 2 dagarna kört 3 scanior utan fungerande komradio.

Olle

Citat från: buskörare skrivet 11 januari 2013, 22:53:13 PM
Men snälla nån, tänk lite längre än näsan räcker. Det har gått mycket rött på 178:an, det går faktiskt att köra bussen på andra linjer än vad färgen tillåter. Vi har rätt stor bussbrist nu och då blir det lite hipp som happ.
Men ursäkta mig att jag försökte passa på att vara lite rolig, eftersom många klagar på att bussar på 178 tydligen uteblivit senaste veckan.
Dessutom verkar ju Arriva minst sagt ha väldigt stora problem att upprätthålla trafiken, detta är kritik mot Arriva, inte er bussförare.
Jag gissar på att det är lika frusterande att vara passagerare som bussförarna i norrort just nu, utan någon som helst information om eller när en eventuell buss kommer !

buskörare

Citat från: Olle skrivet 12 januari 2013, 11:09:45 AM
Men ursäkta mig att jag försökte passa på att vara lite rolig, eftersom många klagar på att bussar på 178 tydligen uteblivit senaste veckan.
Dessutom verkar ju Arriva minst sagt ha väldigt stora problem att upprätthålla trafiken, detta är kritik mot Arriva, inte er bussförare.
Jag gissar på att det är lika frusterande att vara passagerare som bussförarna i norrort just nu, utan någon som helst information om eller när en eventuell buss kommer !

Okej, förlåt, jag missförstod  :-[
Ja, det är frustrerande för alla parter och varför informationen inte går ut vet jag inte faktiskt. Måste fråga om det på måndag.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2013, 02:01:49 AM
Många krånglande vagnar. Dels de nya VDL-bussarna, men tydligen även Hollandsscaniorna krånglar i dörrarna. Jag har senaste 2 dagarna kört 3 scanior utan fungerande komradio.

Där ser man. Det senare borde dock vara en lika stor (om inte större) orsak till att inte ta ut en vagn alls. Fungerar inte komradion i BussPC så fungerar heller inte larmfunktioner (överfallslarm) och annat. I de fallen så får man i så fall ta med sig en handenhet ut för att säkerställa dessa funktioner.

Om BussPC:n sedan även inte fungerar fullt ut på andra vis, t.ex. att GPS-positioneringen har fallerat, så ställer även det till det då vare sig trafikledning mm. har koll på var bussen befinner sig. SL:s system får då inte heller rätt trafikinformation vilket även kanske kan förklara utebliven trafik och annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 14:13:47 PM
Där ser man. Det senare borde dock vara en lika stor (om inte större) orsak till att inte ta ut en vagn alls. Fungerar inte komradion i BussPC så fungerar heller inte larmfunktioner (överfallslarm) och annat. I de fallen så får man i så fall ta med sig en handenhet ut för att säkerställa dessa funktioner.

Och handenheterna är det väldigt svårt att få tag i, även för lokala driftsledare som skulle kunna ha stor nytta av dem. Gissningsvis finns det för litet antal handenheter per trafikområde.

Fredrik Gelin

Är det inte så att det råder brist på enheter eftersom hela Alecsystemet är utdaterat och snart pensionsmässigt?
Jag har fått någon udda förklaring om att det inte går att få fram fler enheter, främst fasta radiopultar, eftersom de inte får importeras längre.
En anledning till det skulle tydligen bla vara att systemet inte är miljöklassat...

När det gäller bussbrist är jag inte direkt förvånad med tanke på de bussar jag sett i trafik de senaste dagarna, åtminstone några av de hitflyttade Holländarna verkar inte vara i toppform.
En "normal" vagnreserv är ju på ca 10% av den totala bussflottan och med en flotta i Norrort på gissningsvis drygt 220 bussar bör reserven alltså ligga på ca 20 bussar att fördela över hela Norrorts område.
Detta i kombination med utökad trafik på flera linjer och förändrad vagnsfördelning mellan garagen i Norrort kan mycket väl förklara en eventuell vagnbrist.
Under Keolis sista tid i Norrort rådde också kronisk vagnbrist, men av andra orsaker än intrimningsproblem av nya bussar...

Nico

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2013, 15:00:20 PM
Och handenheterna är det väldigt svårt att få tag i, även för lokala driftsledare som skulle kunna ha stor nytta av dem. Gissningsvis finns det för litet antal handenheter per trafikområde.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 16:05:41 PM
Är det inte så att det råder brist på enheter eftersom hela Alecsystemet är utdaterat och snart pensionsmässigt?
Jag har fått någon udda förklaring om att det inte går att få fram fler enheter, främst fasta radiopultar, eftersom de inte får importeras längre.
En anledning till det skulle tydligen bla vara att systemet inte är miljöklassat...

När det gäller bussbrist är jag inte direkt förvånad med tanke på de bussar jag sett i trafik de senaste dagarna, åtminstone några av de hitflyttade Holländarna verkar inte vara i toppform.
En "normal" vagnreserv är ju på ca 10% av den totala bussflottan och med en flotta i Norrort på gissningsvis drygt 220 bussar bör reserven alltså ligga på ca 20 bussar att fördela över hela Norrorts område.
Detta i kombination med utökad trafik på flera linjer och förändrad vagnsfördelning mellan garagen i Norrort kan mycket väl förklara en eventuell vagnbrist.
Under Keolis sista tid i Norrort rådde också kronisk vagnbrist, men av andra orsaker än intrimningsproblem av nya bussar...

Här rör det sig om två olika saker. Handenheter finns det nya varianter på (bl.a. plockade Keolis ut flera stycken för ett drygt år sedan), men då så många enheter slarvats bort under åren så får tydligen entreprenören numera lägga in ett slags deposition vilket väl kanske inte tilltalat alla.

Vad gäller de fasta pulterna så är det vissa delar som inte nytillverkas (då de innehåller numera förbjudna material) och det har lett till en brist. SL jobbar på en lösning, men som vanligt så brukar ju allt sådant ta en avsevärd tid. I grund är det på sätt och vis synd att man inte tackade ja till Rakel när det begav sig. Numera tillåts ju dock inte heller civila deltagare så frågan är akademisk. Sedan finns det även ett par som inte används, bl.a. hos SL själva men även hos externa aktörer. Begriper t.ex. inte varför Vaxholmsbolagets trafikledning har en. Det används (fungerar väl inte ens) till sjöss och för det fåtal tillfällen som de behöver ropa på en buss på t.ex. 839 så skulle de klara sig med en handenhet.

Vad gäller Arrivas vagnbrist får jag en känsla av lite för mycket optimism och hörnkapning fått råda vad gäller planering av körtider, tjänster, vagntillgång mm. vilket lett till mer kaos än vad som var nödvändigt. Även om man får rätsida på detta snart så är det (som t.ex. Omnilasse påpekade) något som resenärerna lär minnas. Vad gäller vagnbrist hos Keolis Norrort under hösten så är det ett fenomen som drabbar nästan alla garage inför ett övertagande. Måste de vagnar som ska tas över först fixas så blir det svårt att få till ett pussel där inte en å annan bit saknas eller hamnar lite snett.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för dessa diggabla bilder! Även linje 611 trafikerades med bla en blå B9S i veckan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.