Trafikljus med nedräkning

Startat av Ersa, 10 januari 2013, 21:42:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Intressant idé, som jag faktiskt sett även här i Sverige vid vissa vägarbeten. De jag sett har dock haft en tavla med nedräknande siffror ovanför det röda ljuset.

"Eko traffic light concept, designed by Damjan Stanković, promises to reduce traffic accidents by including a countdown timer that indicates how much time is left before the light changes."
http://www.toxel.com/tech/2009/12/01/countdown-traffic-light-concept/

Söderort FTW

Har för mig att jag sett något liknande i Köpenhamn för cirka 6 år sedan. Det var dock på övergånställen som jag såg detta och nedräkninen räknade ner tills den gröna perioden tog slut och inte den röda som i länken du visade.

Nico

Finns även på en hel del platser i östra Europa, bl.a då i Beograd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Vanligt även i (centrala) Tallinn, nedräkning för både röd och grön gubbe. Det gällde att pinna på för att hinna över alla körfält.
Tillägg: Fanns också på Hamngatan i Stockholm vid NK, före spårvägens tid.

Danne B.

Nästan som drag-racing på riktigt vid rödljusen då... ::)

//Danne

Nico

På de platser jag sett det som bilist så har man en vanlig ljustavla under signalen och den brukar då tändas när det är 30 sekunder kvar och så räknar den sedan ned till noll. En stor fördel är att bilisterna gör sig beredda och man får helt enkelt igenom fler fordon per grönperiod. Lite komiskt är det även att jag sett liknande koncept i bl.a. Beograd... och vid en närmare koll av länken så visar det sig att det är där upphovsmannen till denna förbättring även finns.

Detta skulle säkert underlätta även på andra håll där man har behov av någon form av intervaller, men just vid trafiksignaler är det förvånansvärt många som inte är på alerten eller håller (om möjligt) håller koll på signalerna och trafiken runtomkring. Inte sällan så sitter man t.o.m. med växeln i friläge/neutral och handbromsen åtdragen och då tar det givetvis tid att få snurr på caretan sen... bättre då med en liten upplysning om att nu är det dags att börja göra sig klar.

Här handlar det mera om aktiv körning så tyvärr ligger det nog inte detta i tiden i Sverige... även om det nog även finns en hel del miljöfördelar med bättre flyt. Detta då det säkert är så att dylika påfund om bättre flyt i trafiken inte lirar ihop med de tankar som finns om nollvision, lägre hastigheter osv. för gud förbjude att man kan komma snabbare iväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 14:42:12 PM
Här handlar det mera om aktiv körning så tyvärr ligger det nog inte detta i tiden i Sverige... även om det nog även finns en hel del miljöfördelar med bättre flyt. Detta då det säkert är så att dylika påfund om bättre flyt i trafiken inte lirar ihop med de tankar som finns om nollvision, lägre hastigheter osv. för gud förbjude att man kan komma snabbare iväg.

Miljötänket i Sverige stannar ju oftast vid förbud mot tomgångskörning längre än en minut. Man tänker helt enkelt inte längre än så. Detta får väldigt lite reell effekt i städer som t.ex Uppsala där all form av grön våg eller signalprioritet helt saknas. Avgaserna som uppstår pga onödigt långa väntetider vid röda ljus, samt onödiga stopp och accelerationer (istället för grön våg) lär inte vara marginella.
Snarare verkar politiker och tjänstemän snarast stolta och nöjda när de skapat stora störningar, stopp och utsläpp på vissa gator. T.ex Kungsgatan i Uppsala som värsta exempel.

Då är tillfälliga trafikljus vid vägbyggen oftast alltid smidigare och anpassar sig efter hur pendlingsströmmen ser ut. T.ex ombyggnaden av bilviadukten ovanför Roslagsbanans gamla banvall i Vinglebacke på RV76 strax norr om Norrtälje, som tidsmässigt har grönt för södergående trafik mycket längre tid på mornarna, och tvärtom på eftermiddagarna. Beroende på hur trafikflödet ser ut.

Mr G





Såna här trafiksignaler med tydlig nedräkning är vanligt förekommande i Kina. De här bilderna är från Nanjing. Tycker att det är bättre både som gångtrafikant och buss/taxi/privatbilspassagerare. Eftersom våra körkort inte gäller i Kina har jag officiellt aldrig framfört något fordon där, men jag upplever att detta är till stor hjälp för alla inblandade i en gatukorsning.
吉先生

JB

Citat från: Söderort FTW skrivet 10 januari 2013, 21:51:28 PM
Har för mig att jag sett något liknande i Köpenhamn för cirka 6 år sedan. Det var dock på övergånställen som jag såg detta och nedräkninen räknade ner tills den gröna perioden tog slut och inte den röda som i länken du visade.

Finns i Karlstad utanför stationen.

homer

I Ryssland finns det i stort sett i varje stad som har trafikljus, fungerar dessutom väldigt bra, önskar samma sak kunde komma i större skala även till Sverige nu när man inte har lampor i trafikljusen utan LED

Stefan K

Här kommer in kubansk variant på trafikljus med nedräkning.
Notera de 4 sekunder som skiljer emellan dem.



Havanna, Avenida Paseo, 2009