Fler bussar till KR-trafik Gästrikland

Startat av AO, 09 januari 2013, 19:55:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Sedan KR-trafik med underentrepreörerna (VS-trafik & Nettbuss Stadsbussarna) tog över har trafiken dragits med stora förseningar. Diskussioner har förts mellan KR-trafik som å sin sida menar att tidtabellerna är för tajta, och X-trafik som menar att fler bussar behövs för trafiken. X-trafik verkar ha vunnit den första delen av diskussionen då KR-trafik nu satt 4 extra bussar i trafik.

Läs mer på Arbetarbladet och Gefle Dagblad.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5459430-vill-andra-tidtabell-for-att-halla-tiden

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5462500-x-trafik-tror-att-fler-bussar-kan-minska-forseningarna

http://gd.se/nyheter/sandviken/1.5464157-kr-trafik-satsar-pa-battre-punktlighet

jocke

Intressant är ju då varför KRtrafik inte la ett högre bud om man anser att de är för tight och blir dyrare kostnader för att förarna kör sönder bussarna.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Citat från: jocke skrivet 09 januari 2013, 21:25:52 PM
Intressant är ju då varför KRtrafik inte la ett högre bud om man anser att de är för tight och blir dyrare kostnader för att förarna kör sönder bussarna.

Det är ju inte att det är ekonomiskt tajt, det är ju tidtabellerna som KR-trafik menar är för dåligt planerade. Budet man la verkar ju dock vara tillräckligt högt för att man ska kunna ha råd med fler chaufförer och bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 09 januari 2013, 19:55:53 PM
Sedan KR-trafik med underentrepreörerna (VS-trafik & Nettbuss Stadsbussarna) tog över har trafiken dragits med stora förseningar. Diskussioner har förts mellan KR-trafik som å sin sida menar att tidtabellerna är för tajta, och X-trafik som menar att fler bussar behövs för trafiken. X-trafik verkar ha vunnit den första delen av diskussionen då KR-trafik nu satt 4 extra bussar i trafik.

Läs mer på Arbetarbladet och Gefle Dagblad.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5459430-vill-andra-tidtabell-for-att-halla-tiden

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5462500-x-trafik-tror-att-fler-bussar-kan-minska-forseningarna

http://gd.se/nyheter/sandviken/1.5464157-kr-trafik-satsar-pa-battre-punktlighet

Det är väl snarare KR som "vunnit" om X trafik beställt ytterligare 4 bussar, för man sätter knappast in dessa gratis.

Jo

Att man kört sönder 7 speglar till en total kostnad på 21K är väl egentligen inte heller något som automatiskt innebär att tidtabellerna är för tighta. Det är väl snarare så att förarna inte är tillräckligt bekanta med bussar och körvägar eller att gatumiljön inte är lämplig för busstrafik som orsakar dessa skador. Hade det varit så att bussarna skramlar ihop på dåligt underhållna vägar eller att man slår sönder underreden mot vägbulor hade man ju kommit ifrån problemet genom att köra saktare men inte nu. Sen är det väl i och för sig sant att man kan minska alla typer av skador om man har oändligt med tid på sig att köra sträckan men det är ju ej möjligt och knappast önskvärt. Vid operatörsbyte brukar ju en hel del oerfaren personal komma in och få anställning och då kan man ju misstänka att det blir bättre med tiden när de får mer erfarenhet oavsett om man rör tidtabellerna eller ej.

Med tanke på vad som rapporterats om entreprenörsbytet i Täby får väl 7 speglar anses vara överkomligt. 

ResVille

Det kan finnas många orsaker till att inte bussarna går eller kommer i tid. I en av artiklarna nämns att man skall se över godshanteringen, som tar tid.
Sedan är ju frågan om KR trafik har försökt att klara trafiken med färre fordon än tidigare och på det sättet fått tjänsterna så tajta att det inte finns utrymme mellan turerna för att komma i kapp förseningar, vilket gör att en försening kan påverka flera turer i rad.
Har man tagit över området har man antagligen tagit över huvuddelen av de förare som kört linjerna förut. Är försenade turer och skadorna på fordon fler och större än hos den tidigare arbetsgivaren är det läge att koll vad som behöver ändras och förbättras för att lösa problemen.
Har förarna fått någon genom gång av nya rutiner och utbildning på nya fordon?

Wetjo

X-trafik har lagt för tighta tidtabeller och för korta tomkörningstider i omloppen.
En försening i ett av omloppen leder i de flesta fall till följdförseningar.
Entreprenörerna i X-trafikland får färdiga tabeller och omlopp att bygga tjänster av...

Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 12 januari 2013, 05:57:22 AM
X-trafik har lagt för tighta tidtabeller och för korta tomkörningstider i omloppen.
En försening i ett av omloppen leder i de flesta fall till följdförseningar.
Entreprenörerna i X-trafikland får färdiga tabeller och omlopp att bygga tjänster av...

Det brukar ju entreprenören vara skyldig att påtala om han upptäcker sådant och detta i god tid, men här kan det ju vara ett problem att man inte kört i området innan och litat på X trafiks uträkningar.

Typ som Dalatrafik och Swebus(Nobina)