"Ja, snart är det slut på gamla tider"...

Startat av Andreas91, 03 januari 2013, 23:18:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2013, 01:36:41 AM
Jag är t.ex rätt övertygad att misstag som dessa inte kommer att ske i busstrafiken, samt på Roslagsbanan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=35563
Det är alltid bekymmersamt i början av ett nytt avtal och misstag kan naturligtvis ske oavsett hur nog man planerat i förväg.
Arriva har ju lagt ett förhållandevis lågt anbud på trafiken i Norrort, troligen eftersom de räknar med att kunna göra samordningsvinster i busstrafiken genom att samköra Norrort med Märsta och Råsta.

Vad gäller Roslagsbanan är det lite svårare att göra samordningsvinster eftersom banan är isolerad från övrig spårtrafik i Stockholm, men det finns ju andra sätt att spara pengar på i avtalet för Roslagsbanan.
Underhållet kan man inte tumma på på samma sätt som med bussarna eftersom järnvägen av tradition har en betydligt hårdare kontroll på det området.
Jag gissar dock att vi kommer att få se gradvisa förändringar där tågtrafiken kanske glesas ut och ersätts helt eller delvis med busstrafik eftersom det gissningsvis blir mycket billigare att köra en ledbuss i stället för ett kort tåg (bara på bemanningen sparar man ju en person per avgång).

Hur man på det sättet kan öka resandet och på så vis få större intäkter överlåter jag dock åt någon annan att svara på.

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 19:33:56 PM
Jag gissar dock att vi kommer att få se gradvisa förändringar där tågtrafiken kanske glesas ut och ersätts helt eller delvis med busstrafik eftersom det gissningsvis blir mycket billigare att köra en ledbuss i stället för ett kort tåg (bara på bemanningen sparar man ju en person per avgång).

Hur man på det sättet kan öka resandet och på så vis få större intäkter överlåter jag dock åt någon annan att svara på.

Å andra sidan tar det mycket längre tid att köra bussen än tåget så i många relationer går det åt fler bussar för att ersätta ett tåg. Om man kör buss istället för tåg tenderar det locka färre resenärer vilket ger mindre intäkter. Det finns inte nu några planer att köra buss i stället för tåg på någon bana, men vem vet vad som kommer ske några år fram i tiden?

Omnilasse

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 19:33:56 PM
Det är alltid bekymmersamt i början av ett nytt avtal och misstag kan naturligtvis ske oavsett hur nog man planerat i förväg.
Arriva har ju lagt ett förhållandevis lågt anbud på trafiken i Norrort, troligen eftersom de räknar med att kunna göra samordningsvinster i busstrafiken genom att samköra Norrort med Märsta och Råsta.


Nja, man kan inte ha räknat med samordningsvinster mellan Råsta och Norrort. Det fanns ingen möjlighet till att kombinera anbuden på det sättet. Man kunde givetvis hoppas på att vinna både Råsta och Norrort - men då är det ett ganska stort risktagande. Märsta är väl på marginalen en vinst att ha - men den är man ju bara garanterad fram till 2019 och jag tror inte det avtalet (om garanterad förlängning) var klar ens när anbuden för Norrort och Råsta skulle vara inne.

Skillnaden mot detta avtal i jämförelse är ju att vi inte vet hur försiktiga Keolis och de andra anbudsgivarna var, kontra Arriva. Helt klart är ju att SL varit försiktiga då man räknar med att antalet passagerare skall minska årligen. Det är ju en utveckling vi knappast ser. Därför är det också något svårt i detta fall att jämföra buden. Det blri ju en ganska stor effekt om resandet skulle öka med 3 procent per år, istället för den årliga minskning SL räknat med.

Stämmer dock den av SL hypotetiskt sammanräknade anbudsumman bra med de årliga kostnaderna för avtalet, ja då ligger onekligen summan något lågt. Å andra sidan - eftersom SL fick avtalet billigare än man räknat med så har man ju redan beställt en massa mer "minimitrafik". Hur förtjänsten ser ut på dessa beställningar kan ju också vara en helt annan sak.

Camilla

Citat från: OrientExpress skrivet 03 januari 2013, 23:35:20 PM
Det var på tiden!

Det var länge sedan man tröttnade på att pendla fram och tillbaka till Danderyds sjukhus i dessa lik, att få in en barnvagn i dom här bussarna är dessutom ett mindre h-vete.


Har man en vagn med stora hjul så är det ju inte så svårt att släpa upp den själv i en noramlgolvad buss

Camilla


synd att det på bussarna inte längre går att hjälpa sina medmänniskor med ett lyft av barnvagn, ens på landsbygden. Jag vill minnas att detta gick väldigt bra förr.
[/quote]


Jag tycker att man för mera hjälp på landsbyggden när man ska av och på med en barnvagn