Nya E45, motorväg eller ej?

Startat av BMJ, 25 december 2012, 16:19:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Det är lite förvirrande runt statusen på den nya E45:an mellan Göteborg och Trollhättan. Är det motorväg eller ej? I media pratas mest om "den nya fyrfältsvägen", men skyltning utmed vägen signalerar motorväg från Surte (vill jag minnas) till rondellen söder om Trollhättan, undantaget passagerna genom Göta och över Torpabron där gamla E45 blivit kvar.
På de motorvägsskyltade avsnitten är av och påfarter utformade som på vanliga motorvägar, men mötande trafik separeras bara av vajerräcke eller på vissa platser en minimal mittremsa. Vägrenerna är heller ine av vanlig motorvägsbredd.
Som trafikant måste vägen betraktas som motorväg, de den är skyltad som sådan, med de trafikregler som medföljer denna vägtyp.

Mins jag rätt så har det även här diskuterats runt detta tidigare, det hade varit kul om någon kan förklara hur det ligger till och varför.

S Svensson

Detta har diskuteerats tidigare.  När man bedömmer det hela så tror jag att motorvägsstandard inbegriper även en vägren. När jag för några år sedan (troligen 2009) var motorväg genom Bohuslän färdig och trafikerades.Men det saknades vägren. På några ställen höll sådan på att byggas.
När politiker beviljar pengar i riksdagen (läs: se regleringsbrevet) skiljer man på 4-fält som saknar vägren och har lägre hastighet. RV40 Borås-Rångedala saknar vägrenar.

BSB101

Har verkligen 4-fältsvägar utan väggren generellt lägre hastighet än dito med väggren? När jag tänker efter kan jag komma på en hel del sträckor utan väggren som är skyltare som motorväg.

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 25 december 2012, 17:32:49 PM
Detta har diskuteerats tidigare.  När man bedömmer det hela så tror jag att motorvägsstandard inbegriper även en vägren. När jag för några år sedan (troligen 2009) var motorväg genom Bohuslän färdig och trafikerades.Men det saknades vägren. På några ställen höll sådan på att byggas.

Om du tänker på den första delen fyrfältsväg i norra Bohuslän, Håby-Rabbalshede, byggdes den som fyrfältväg utan vägrenar, men kortare påfartssträckor, blå skyltar, men med förbud för långsamtgående fordon och gående/cyklister. När motorvägen skulle anslutas från söder skyltade man om den här sträckan till motorväg och byggde vägrenar, om än ganska smala sådana.

Citat från: S Svensson skrivet 25 december 2012, 17:32:49 PM
När politiker beviljar pengar i riksdagen (läs: se regleringsbrevet) skiljer man på 4-fält som saknar vägren och har lägre hastighet. RV40 Borås-Rångedala saknar vägrenar.

Nej, den blev faktiskt byggd med vägrenar trots allt. Ganska smala visserligen, men inte med enbart gruskant som det talades om från början.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Freke

Vad gäller generellt för att det ska få kallas Motorväg? E4 norr om Söderhamn är mötesseparerad och fyrfilig, men saknar vägrenar och riktiga av- och påfarter. Den har skyltats lite olika genom åren, augusti 2011 var det skyltat motorväg, vad som gäller idag vet jag inte. https://maps.google.se/?ll=61.426619,16.984863&spn=0.069623,0.673599&t=h&z=11&layer=c&cbll=61.426655,16.984584&panoid=EfoSqJXsu95PgIJ6WxkoZw&cbp=11,322.94,,0,-3.21

Anders Noren

Jag skrev ett inlägg för några år sedan, här.

Kan ju citera mig själv:

Den blåskyltade fyrfältsvägen är en väg som har fyra körfält, uppdelade på två körbanor åtskilda av en fysisk mittbarriär, och planskilda korsningar. Endast snabb motortrafik tillåts vilket skyltas med ett knippe förbudsskyltar vid varje påfart. Körbanorna är i regel något smalare än normal nybyggnadsstandard för "äkta" motorväg och saknar ofta riktiga vägrenar, men kan mycket väl vara lika breda eller bredare än en befintlig, äldre, "äkta" motorväg. (På "äkta" motorvägar och motortrafikleder är vägskyltarna gröna medan de är blå på vanliga landsvägar.)

Två exempel på nybyggda blåskyltade, planskilda fyrfältsvägar av hög standard är E4 Skellefteå-Kåge (se flygbild från Eniro) och riksväg 50 Falun-Borlänge (se flygbild från Eniro). Observera att det bilderna visar alltså inte är motorvägar i lagens mening.

Ett exempel på en äldre "äkta" motorväg av låg standard är riksväg 80 Gävle-Valbo, byggd i början av 1950-talet (se flygbild från Eniro). Denna väg saknar t.ex. riktiga vägrenar, något som är obligatoriskt på nya motorvägar men finns på en del planskilda fyrfältsvägar som inte är klassade som motorvägar.

Till råga på allt så finns en nybyggd fyrfältsväg av låg standard som på prov har klassats som motorväg, nämligen E4 Söderhamn-Enånger (se flygbild från Eniro och bild från Wikipedia). Den invigdes 1999 men är sedan 2003 klassad som motorväg, trots att den har på- och avfarter som saknar accelerationsfält och ansluter i nästan rät vinkel. Påfarterna har stopplikt! Jag antar att det 2014 kommer att komma en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet där man utvärderat effekterna av att denna enklare fyrfältsväg fått motorvägsstatus.

Anders


Flera av länkarna i ursprungsinlägget är döda, men den som vill kan ju leta rätt på flygfoton och bilder enligt mina beskrivningar. Observera att riks-80 numer är E16.

E4 Söderhamn-Enånger är sedan förra året, tillsammans med den nybyggda Enånger-Hudiksvall, klassad som motortrafikled sedan motortrafikledsmoratoriet från 1990-talet upphört. Enånger-Hudiksvall är alltså en fyrfältig motortrafikled, något som finns på ett par ställen till.