"Nytt" till Nacka/Värmdö

Startat av jbnilsson, 17 december 2012, 18:36:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Keolis 6353 som numera tillhör Mölnvik.












Fredde

Citat från: jbnilsson skrivet 17 december 2012, 18:36:38 PM
Keolis 6353 som numera tillhör Mölnvik.

Nja, den var på tillfälligt besök. 6353-6354 ska bo i Björknäs bla. pga Ad-blue som inte finns i Mölnvik.

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 17 december 2012, 21:24:47 PM
Nja, den var på tillfälligt besök. 6353-6354 ska bo i Björknäs bla. pga Ad-blue som inte finns i Mölnvik.

En liten undran från en som inte hänger med här. Ska man tanka biogasbussarna med Ad-blue? Har jag missat något, eller är inte Ad-blue ett finare ord för biodiesel?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikey skrivet 17 december 2012, 21:48:00 PM
En liten undran från en som inte hänger med här. Ska man tanka biogasbussarna med Ad-blue? Har jag missat något, eller är inte Ad-blue ett finare ord för biodiesel?

Ad Blue är Urea som används i katalysatorn på Euro 5 dieselfordon o uppåt

Mikey

Jaha, är B9S dieselbussar? Nu hänger jag med, har alltid trott att B9S var gasbussar. Troligen har jag blivit lurad av klumpen på taket... :P

Carl Eric

Jag åkte hem med 6318 idag, den var fin med sina regionalsäten, men denna? Varför ska man köra med stadsbuss ut på landet för?

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussfanatikern

Citat från: Mikey skrivet 17 december 2012, 21:57:53 PM
Jaha, är B9S dieselbussar? Nu hänger jag med, har alltid trott att B9S var gasbussar. Troligen har jag blivit lurad av klumpen på taket... :P
"Klumpen på taket" längst fram på bussen innehåller kylaren, dessa brukar därför skämtsamt kallas för "vattenskallar".

the0fiskis

tror jag åkte med denna vecka och märkte det var annorlunda sätten. annars tycker jag att det inte är några skillnader...  ::)

jbnilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 18 december 2012, 14:01:17 PM
Jag åkte hem med 6318 idag, den var fin med sina regionalsäten, men denna? Varför ska man köra med stadsbuss ut på landet för?

Jag tycker att det är en av de bättre bussarna som finns i Nacka/Värmdö.   Stolarna är det inget fel på, man sitter bekvämt.   Dessutom är den betydligt piggare än Scaniabussarna (6040-6049).  Betydligt mjukare att åka med.

Skulle passa utmärkt i Ramsmora.  Skulle inte vara några som helst problem med att hålla tidtabellerna med såna bussar jämfört med de slöare Scania-ledbussarna  som är där idag.   Finns ju digital färdskrivare i denna, så man slipper hålla på med färdskrivarblad som i de äldre B9s...

Enda jag saknar är gardiner.  Ser trevligare ut, och bra när solen ligger på för passagerarna.


Carl Eric

Citat från: jbnilsson skrivet 19 december 2012, 10:20:44 AM
Jag tycker att det är en av de bättre bussarna som finns i Nacka/Värmdö.   Stolarna är det inget fel på, man sitter bekvämt.   Dessutom är den betydligt piggare än Scaniabussarna (6040-6049).  Betydligt mjukare att åka med.

Syftar du på 6318 eller 6353? Den jag åkte (6318) tyckte jag var väldigt trevlig, sätena är nog det enda som (ur passagerarsynpunkt) är bra i en B9S. De andra har jag inte testa ännu, men ställer jag mig fortfarande skeptisk till att ha "stadsbussar" ute på landet...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jbnilsson

Den är ju inte mer stadsbuss än någon annan av vagnarna i Nacka/Värmdö.
För att vara en lågentrevagn så är den helt ok.

Normalgolv vore kanske mer passande, men är ju inget som SL tillåter.

homer

Citat från: jbnilsson skrivet 19 december 2012, 14:24:18 PM
Den är ju inte mer stadsbuss än någon annan av vagnarna i Nacka/Värmdö.
För att vara en lågentrevagn så är den helt ok.

Normalgolv vore kanske mer passande, men är ju inget som SL tillåter.

den saknar AC för kunderna,  hessutom inga öppningsbara fönster inga gardiner, inga bagagehyllor (som för övrigt även scaniorna och keolis 66 vagnar sakna) stolarna är dessutom av en mindre komfortabel typ än i övriga trängselbussar (kanske dock fortfarande MER komfortabel än i samtliga omnilinkar)  så... jo lite mer stadsbuss är "trängselbussarna" är den ::) ju