Upphandling Jönköping klar

Startat av Knallhatt, 25 oktober 2007, 16:22:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

#15
SJ Buss/Swebus har oavbrutet trafikerat Jönköping-Bankeryd sedan 1937 som Micke skriver.

Tillägger att SJ Buss/Swebus även trafikerat Jönköping-Taberg oavbrutet sedan 1945.

Nicklas Vasa

Avtalet tycks gälla 8 år + ev 2 år, och Swebus lär ha lagt det näst lägsta budet, vilket också var under nuvarande pris nivå, vackert så.....

.....Så övriga länet upphandlas om 2 år ?

Nicklas Vasa

Kan inte låta bli att fundera över vad Arriva har för hållhake på JLT, eftersom Arriva hela tiden har avvancerat i länet ?

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:25:00 PM
Kan inte låta bli att fundera över vad Arriva har för hållhake på JLT, eftersom Arriva hela tiden har avvancerat i länet ?

Du menar att det måste vara något som är fel bara för att Arriva vinner anbud? Du har inte funderat över att de kanske lagt de bästa buden?

Nicklas Vasa

Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....

Johan B

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:37:35 PM
Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....

Ursäkta?!

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:37:35 PM
Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....

Är du sponsrad av Swebus eller? ???

Nicklas Vasa


Axel

Niklas:
Det är ibland med sorg i hjärtat jag konstaterar att vissa bolag vinner upphandlingarna. Dom lovar ibland mer än dom håller.
Man ser ju på de linjer dom redan har hur dom ser på det där med att ha trevlig och nöjd personal, hela bussar osv.
Vi vet ju hur Veolia och Swebus skött sig i Jönköping, men det är ju så med anbudsförfarande att den som begär minst vinner tävlingen. Sedan är det upp till länstrafikbolaget att följa upp att trafiken sköts som den ska.

Jag var med när Swebus hade trafik på Hisingen i Göteborg. Då var det inte roligt för dem som ville åka.

Nicklas Vasa

Det där är ju ett följdproblem med systemet vi har, det finns ju ingen motivation att bygga upp långsiktiga kund kontakter, man tänker inte längre än till nästa avtals period, precis som politiker inte tänker längre än till nästa mandat period.....

Entreprenören har ju ett avtal med huvudmannen, inte med resenären....

Axel

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 16:42:25 PM
Så är det tyvärr oavsett vilken av de stora drakarna det gäller, Swebus har ju inte precis varit speciellt lyckosamma i skötseln av "vunnen trafik" på många håll däribland Göteborg och Stockholm, detsamma gäller Veolia på vissa håll och andra på andra håll. 

//Lars

Och sedan finns det oerhört skötsamma företag, som pga räknefel inte får fortsätta köra. Men så är det. Upphandling är upphandling.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:26:16 PM
Och sedan finns det oerhört skötsamma företag, som pga räknefel inte får fortsätta köra. Men så är det. Upphandling är upphandling.


Du tänker på Kålleredsbussarna. Visst hade de fått fortsatt köra trots felräkningen. Men de fick inte justera räknefelet i efterhand. Vilket kan tyckas lite underligt eftersom det förekommit uppgifter från vanligtvis insatt håll att de trots detta hade blivit billigast. Men så långt är alltså upphandling upphandling.
Att kasta in handduken och begära sig i konkurs var Kålleredsbussarnas eget beslut som inte tillkom efter några påtryckningar från Västtrafik. Tvärtom ville Västtrafik att de skulle köra trots felräkningen.
Felräkningen bestod i att Kålleredsbussarna glömt räkna in lördags- och söndagstrafiken i anbudet. Eftersom denna var av relativt liten omfattning påverkade det inte slutsumman i alltför hög grad. Om jag minns rätt motsvarade det mindre än 10 procent av det som upphandlades.
Frånsett detta är det naturligtvis mycket tråkigt att Kålleredsbusarna kände sig tvingade att upphöra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2007, 17:34:02 PM
......... Kålleredsbusarna kände sig tvingade att upphöra.


Inte för att detta heller har med upphandlingen i Vätterns storstad, men busarna i Kållered är likadana som förut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:57:16 PM
Inte för att detta heller har med upphandlingen i Vätterns storstad, men busarna i Kållered är likadana som förut.

Så blir det när man läser Grönköpings Veckoblad för mycket. Det i kombination med ett kärvande tangentbord.  :-[
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Ett nittital personer blir utan jobb när Swebuds lägger ner, säger P4 Jönköping

I en annan notis, kan man höra att dessa erbjuds arbete i ett annat bussbolag