"Högre bussar på väg" till Skåne

Startat av Anders.o93, 05 december 2012, 14:04:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders.o93

Skånetrafikens långdistansbussar ska få ett lyft. På måndag beslutas om den första tvåvåningsbusslinjen.

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/hogre-bussar-pa-vag/

Tonniiie


Slash2

Första? Användes inte tvåvåningsbussar på Malmö - Trelleborg redan på 90-talet, eller var det bara ett försök?

Walter

Citat från: Slash2 skrivet 05 december 2012, 19:26:24 PM
Första? Användes inte tvåvåningsbussar på Malmö - Trelleborg redan på 90-talet, eller var det bara ett försök?

De glömmer snabbt och det försöket vill de nog helst inte påminnas om.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 05 december 2012, 21:32:13 PM
De glömmer snabbt och det försöket vill de nog helst inte påminnas om.

Historia och omvärld vill inte många instanser helst inte undersöka så noga. Då kan man ju inte kalla sig för "först". På samma vis hävdade ju SL med envishet att dubbeldäckarna till 676 var de första dubbeldäckarna i upphandlad linjetrafik. Att bl.a Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Östergötland samt Skåne var före glömdes väl bort. ;)

Kimsan

Finns det bilder från tiden när det gick dubbeldäckare på 146 mellan Malmö-Trelleborg? Jag miss dem inte men se var jag bara 7år

Anders.o93

Citat från: Kimsan skrivet 06 december 2012, 22:37:08 PM
Finns det bilder från tiden när det gick dubbeldäckare på 146 mellan Malmö-Trelleborg? Jag miss dem inte men se var jag bara 7år

I den här tråden har Staffan Sävenfjord publicerat en bild på en dubbeldäckare på linje 146.

Henrik

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 22:41:06 PM
Historia och omvärld vill inte många instanser helst inte undersöka så noga. Då kan man ju inte kalla sig för "först". På samma vis hävdade ju SL med envishet att dubbeldäckarna till 676 var de första dubbeldäckarna i upphandlad linjetrafik. Att bl.a Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Östergötland samt Skåne var före glömdes väl bort. ;)
Var inte Västtrafik och linje 100 före Norrtäljetrafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Henrik skrivet 07 december 2012, 09:18:19 AM
Var inte Västtrafik och linje 100 före Norrtäljetrafiken.

Jo, de också. Allra först var som påpekats på annat håll Länstrafiken Malmöhus 1993.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Intressant att man väljer det för sina "expressbussar" och börjar med en som har relativt dålig turtäthet. Är väl av den uppfattningen att det då är bättre med mindre bussar med högre turtäthet för att först få upp resandet (skapa nya möjligheter att använda busstrafiken). Givetvis blir ju kostnaden per tur rätt höga på den här typen av linjer - men det är ju mer ett ekonomiskt resonemang i sådana fall.

Sedan är det förstås klart att dubbeldäckare fungerar bättre på lite längre linjer utan för många och täta stopp. Men tycker i princip att det åtminstone skall erbjudas 30-minuterstrafik dagtid på sträckan för att dubbeldäckare skall börja vara ett alternativ - givetvis med enstaka undantag om det av andra skäl kan motiveras med låg turtäthet (såsom tåganpassning, eller så pass lång restid att "spontanresandet" ändå är marginellt). 

JB

Citat från: Slash2 skrivet 05 december 2012, 19:26:24 PM
Första? Användes inte tvåvåningsbussar på Malmö - Trelleborg redan på 90-talet, eller var det bara ett försök?

Tja, på sätt och vis har de rätt eftersom det på 90-talet inte var Skånetrafiken utan Länstrafiken Malmöhus.

Jan

Citat från: Omnilasse skrivet 07 december 2012, 10:06:49 AM
Intressant att man väljer det för sina "expressbussar" och börjar med en som har relativt dålig turtäthet. Är väl av den uppfattningen att det då är bättre med mindre bussar med högre turtäthet för att först få upp resandet (skapa nya möjligheter att använda busstrafiken). Givetvis blir ju kostnaden per tur rätt höga på den här typen av linjer - men det är ju mer ett ekonomiskt resonemang i sådana fall.

Sedan är det förstås klart att dubbeldäckare fungerar bättre på lite längre linjer utan för många och täta stopp. Men tycker i princip att det åtminstone skall erbjudas 30-minuterstrafik dagtid på sträckan för att dubbeldäckare skall börja vara ett alternativ - givetvis med enstaka undantag om det av andra skäl kan motiveras med låg turtäthet (såsom tåganpassning, eller så pass lång restid att "spontanresandet" ändå är marginellt).

I peakarna så är det 30 min trafik på den aktuella linjen.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 07 december 2012, 14:55:15 PM
I peakarna så är det 30 min trafik på den aktuella linjen.

Hur ser beläggningen ut på linjen? Kör ni mycket förstärkningar och i så fall på vilken sträcka(antar att beläggningen efter Örkelljunga mot Markaryd är relativt dålig.) För när man läser intervjun i artikeln får man intrycket av att det bara ska gå DD-bussar på sträckan.


Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 22:41:06 PM
Historia och omvärld vill inte många instanser helst inte undersöka så noga. Då kan man ju inte kalla sig för "först". På samma vis hävdade ju SL med envishet att dubbeldäckarna till 676 var de första dubbeldäckarna i upphandlad linjetrafik. Att bl.a Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Östergötland samt Skåne var före glömdes väl bort. ;)

Även i Kronoberg kör man dubbeldäckare, närmare bestämt på linje 145.

Jan

Citat från: Jo skrivet 07 december 2012, 22:45:33 PM
Hur ser beläggningen ut på linjen? Kör ni mycket förstärkningar och i så fall på vilken sträcka(antar att beläggningen efter Örkelljunga mot Markaryd är relativt dålig.) För när man läser intervjun i artikeln får man intrycket av att det bara ska gå DD-bussar på sträckan.
95% av passagerarna åker sträckan Helsingborg - Örkelljunga. Det finns fst bussar på linjen.
I branschen 37 år