Egen omröstning om vackraste vägen?

Startat av Niklas Bygdestam, 23 oktober 2007, 23:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Vägverkets omröstning om vackraste vägen är faktiskt en besvikelse. Det märker jag att många tycker här. Vi är många här som har åkt på vägar som vi tycker är vackra och blir besvikna över att inte några av våra favoritvägar fanns med på Vägverkets lista. Vägverket verkar mest ha valt kandidater som de har satsat lite pengar på och vill få någon "belöning" för detta trots att vissa av kandidaterna kanske inte alls är så märkvärdiga

Men vad sägs om att ordna en egen omröstning här i Buss Snack? Vi är nog många som åkt på flera vägar som vi tycker är underbara av olika anledningar. Och vi ska naturligtvis inte begränsa oss till att Vägverket investerat där nyligen. Vi ska givetvis ha med allt tänkbart. Allt från små grusvägar till stora motorvägar. Men för enkelhetens skull kanske man kunde begränsa sig till att hålla sig inom Sverige

Jag har ett förslag. Vi kan i den här tråden lägga fram våra kandidater. Sedan skapar vi en ny tråd med en omröstning eftersom vi har en smidig omröstningsfunktion här i Buss Snack. Vad sägs om denna idé?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2007, 23:02:30 PM
Vägverkets omröstning om vackraste vägen är faktiskt en besvikelse. Det märker jag att många tycker här. Vi är många här som har åkt på vägar som vi tycker är vackra och blir besvikna över att inte några av våra favoritvägar fanns med på Vägverkets lista. Vägverket verkar mest ha valt kandidater som de har satsat lite pengar på och vill få någon "belöning" för detta trots att vissa av kandidaterna kanske inte alls är så märkvärdiga


Det är ingen omröstning utan det är en jury som avgör vem som skall få priset. Det är alltså inte att förväxla med den omröstning som Svenska Dagbladet anordnade.
Nominerade är vägar det satsats på sedan 2004 då priset delades ut förra gången. Det är alltså inte meningen att det skall vara en tävling bland alla landets vägar.
Mer om priset och vilka som fått det förut meddelas här
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____22388.aspx

Inget hindrar naturligtvis att vi själva utser Sveriges vackraste väg. Och då bland alla landets vägar. Kom gärna med tips, gärna lite udda tips. Det här landet dräller ju av vackra vägar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

En väg som jag faktiskt är väldigt förtjust i är gamla E4 norr om Månkarbo, precis när man kommer ut ur samhället, ut på slätten.

David M

Utan att peka ut någon enskild väg som favorit, skulle jag säga att jag gillar vägar som går längs med en sjö/havet på ena sidan och har berget på den andra. Gamla Riksfyran mellan Hjorted - Västervik liksom Ätranvägen i Halland som utsetts till Hallands vackraste väg är sådana.


Förra helgen körde jag på nya riks-17 förbi Marieholm mellan Eslöv och Landskrona. Eftersom vägen förr gick igenom samhället i en ganska platt och händelselös miljö med villor och butiker längs med huvudgatan trodde jag inte att landskapet runtom samhället kunde vara så vackert. Lite förvånad var jag faktiskt att en sådan ny väg kunde visa sig vara vacker.

Bengt Jönsson

Gamla E3, Riksväg 6 mellan Jonsered - Lerum längs med stranden av Aspen på våren när träden precis slagit ut och ekbackarna står fulla med vitsippor.  Vägen svänger så den nästan slår knut på sig själv och det går inte att köra fort!

Vägen ersattes på tidigt 60-tal av motorvägen genom Jerikotunneln

/B

Muk

Jag är svag för vägen mellan Övertorneå och Haparanda. Det finns variationer både i landskap och vägstandard på den sträckan. E4 från Härnösand till Övik är inte heller dum. Sedan är det väl bara att konstatera att de flesta vägar har partier som är vackra.  :)

Stefan Lindberg

Lite bilder på vägarna hade väl kanske inte skadat.

Som det är nu så är det bara gamla riksväg 6 mellan Jonsered
och Lerum som jag har åkt på och just därför skulle den
vägen få min röst då jag inte har en blekaste aning om hur dom andra vägarna ser ut.

Ante

Kan väl ge ett litet bidrag för en vägstump mellan Docksta och Ullånger i Höga Kusten. Ca 2 km norr om Docksta.


Ersa

Höga Kusten påminner mig om gamla E4:an via Sandöbron som jag tycker är väldigt trevlig.

Stefan Lindberg

Lite svårt att hitta namn och nummer på mindre vägar men denna
sträcker sig längs sjön Antens östra sida, strax utanför Alingsås.


Simon Bertilsson

Ah! Den är väldigt vacker, och så också din bild. Jag kom där en gång i våras. :)

Bengt Jönsson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 09 december 2007, 09:35:45 AM
Lite svårt att hitta namn och nummer på mindre vägar men denna
sträcker sig längs sjön Antens östra sida, strax utanför Alingsås.




Verkligen fint ljus du "fått till" i bilden när det faller så precis på tallen!
:)

Om jag inte missminner mig så kommer man till platsen genom att vid VGJ ta till höger (om man kommer fr. Gbg) över järnvägen och sedan vänster.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 december 2007, 09:28:42 AM

Verkligen fint ljus du "fått till" i bilden när det faller så precis på tallen!
:)

Om jag inte missminner mig så kommer man till platsen genom att vid VGJ ta till höger (om man kommer fr. Gbg) över järnvägen och sedan vänster.

/B

Stämmer bra det. Står Långared på skylten. En mycket vacker väg och ett alternativ till väg 190 om man åker från Göteborg till Sollebrunn och har gott om tid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Har tyvärr inga bilder att visa. Annars påminner bilden nästan precis om riksfyran mellan Hjorted och Västervik. Berg på ena sidan och en långsmal sjö på den andra där enbart räckena uppsatta på granitstolpar förhindrar en utförsåkning.

Martin

LV 160 strax norr om Henån på Orust går otroligt vackert. Vid högsta punkten finns en rastplats med fantastisk utsikt över den mellanbohuslänska innerskärgården.