destinations skylts fråga

Startat av alex99, 02 november 2012, 05:04:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

alex99

Hejsan alla visa människor , jag har en fråga som kan anses vara en dum fråga
Varför har alla nya bussar orange destinations text medans dom äldre har grön text.
Varför är det så, tacksam för svar  ;D

Boggi

De med grön text är gjorda av små svarta runda brickor, som har en reflekterande färg på andra sidan. Längst ner finns det belysning, som lyser upp på de brickor som är vända för att bilda linjenummer och destination.
http://www.mobitec.eu/index.php?action=download&file=./mediafactory/Leaflets_Dez_08/MobiDOT_Swe_01382_R6.pdf

De med brandgul text är istället dioder som är upplysta, och på det sättet visar linjenummer och destination.
http://www.mobitec.eu/index.php?action=download&file=./mediafactory/Leaflets_Dez_08/MobiLED_Swe_01954_R5.pdf

Ronald M. Jannesson

Om vi tar "den brandgula texten" då, dioder, så kom den redan på -70-talet i några städer, bl.a. Göteborg på prov i buss 834 & 835 hos GS, tror jag? Men vad jag undrar är om det var likadan typ av skyltning som nu, alltså principen dioder är likadan som nu? Varför försvann den sedan under ett antal år för att sedan komma tillbaka är då följdfrågan? Någon som vet? Någon från Borås t.ex. där systemet utvecklades än mer?? ???

Ersa

Det ni kallar för "gröna" skyltar är egentligen gula, men kan se grönaktiga ut i skenet från belysningen. Prickarna kallas för "flip-dot" och blev vanliga på allvar under tidigt 1990-tal, då de började ersätta rullbanden.

Det är riktigt att man började prova ut lysdioder på bussar redan på sent 1970-tal och 1980-talet i bl.a Borås, men jag antar att dåtidens lysdioder inte klarade av att lysa tillräckligt kraftigt för att alla resenärer skulle kunna uppfatta skenet, och därmed vilka siffror som skyltades. När det gäller visuell tydlighet (särskilt för synskadade) var det ju svårt att överträffa de gamla rullbanden.

Lysdiodernas utveckling stod länge stilla på samma nivå, rentav långt in på 1990-talet. Det fanns då lysdioder med rött, gult och grönt sken, av vilka inga lyste särskilt starkt. Men under 1994 lyckades man få lysdioder med någorlunda starkt blått sken och 1995 började man ta fram lysdioder med vitt sken. I början av 2000-talet hade man utvecklat det som idag kallas "high-power LEDs" som idag äntligen är så billiga att de kan börja ersätta glödlampor lite här och var.

MrH

#4
Under min tid på Björknäsgaraget (Nacka/Värmdö) så fanns en ledbuss med någon sorts mellanting. Det var i grunden vanliga gröna flipdots, alltså svarta brickor med en grön sida, men var och en av dessa hade också grön lysande diod. I dagsljus såg det ut som en helt vanlig grön skyltning men vid mörker lyste skyltarna alltså med dioder, ungefär som dagens LED-skyltning (fast grönt). På Busslinktiden hette vagnen 42** nånting tror jag och Swebus döpte den nog till 1719 om jag inte minns fel.

Vore kul om någon har en bild på bussen ifråga, i mörker då.

Sedan har jag undrat varför flipdots är gröna (även nytillverkade) och dioder orangea, varför väljer man inte EN standard?

/MrH

MrH

#5
Citat från: Ersa skrivet 02 november 2012, 18:53:51 PM
Det ni kallar för "gröna" skyltar är egentligen gula, men kan se grönaktiga ut i skenet från belysningen. Prickarna kallas för "flip-dot" och blev vanliga på allvar under tidigt 1990-tal, då de började ersätta rullbanden.


Gula? Jag vill med bestämdhet påstå att de är gröna och inget annat.
Tittar man nära är det ingen som helst tvekan   :P Om de inte är gamla och solblekta förstås... då ser de riktigt vissna och tråkigt blekgula ut!

/MrH

Ersa

#6
Citat från: MrH skrivet 02 november 2012, 19:02:51 PM
Gula? Jag vill med bestämdhet påstå att de är gröna och inget annat.
Tittar man nära är det ingen tvekan :-) Om de inte är gamla och solblekta förstås.

Visst har de allra nyaste skyltarna fått några procent grönare inslag de allra senaste åren, men ända sedan 1990-talet vill jag minnas att de sett ut precis på detta gula vis, oavsett om de är tillverkade av Brose, Hanover eller Mobitec. Även när de var nya. :)

http://mobitec.se/index.php?lan_id=9&page_id=193

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4000/slides/Busslink_4059_Danderyds_sjukhus_041105.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Skelleftebuss/200/slides/Skelleftebuss_271_FNJ055_Pitea_061017.html

Ersa

Citat från: MrH skrivet 02 november 2012, 18:57:30 PM
Sedan har jag undrat varför flipdots är gröna, även nytillverkade, 
och dioder orangea, varför väljer man inte EN standard?

Standarden är väl tänkt att vara nåt slags gröngul eller orangeröd. Det är nog en tanke bakom att dioderna på bussars nya diodskyltar oftast beställs orangeröda, och aldrig t.ex gula, blåa eller gröna. Det finns dock alla möjliga färger på dioderna, vilket ofta används på spårvagnar. Men på linjebussar verkar det vara röd-orange som det ska vara.

Danskarna gillade helvita matrisskyltar förr, men när Arriva tog in några sådana bussar till Skåne(?) var de tvungna att klä in insidan av rutan på skyltskåpet med gul solskyddsfilm, då kravet var att skylten skulle visa gul text.

Niclas Wennerlid

Citat från: MrH skrivet 02 november 2012, 18:57:30 PM
Under min tid på Björknäsgaraget (Nacka/Värmdö) så fanns en ledbuss med någon sorts mellanting. Det var i grunden vanliga gröna flipdots, alltså svarta brickor med en grön sida, men var och en av dessa hade också grön lysande diod. I dagsljus såg det ut som en helt vanlig grön skyltning men vid mörker lyste skyltarna alltså med dioder, ungefär som dagens LED-skyltning (fast grönt). På Busslinktiden hette vagnen 42** nånting tror jag och Swebus döpte den nog till 1719 om jag inte minns fel.


Det var vagn 4260. Vad den kom att ha för nummer hos Swebus kommer jag inte ihåg.

// Niclas


Patrik Henriksson

Citat från: Ersa skrivet 02 november 2012, 19:27:18 PM
Standarden är väl tänkt att vara nåt slags gröngul eller orangeröd. Det är nog en tanke bakom att dioderna på bussars nya diodskyltar oftast beställs orangeröda, och aldrig t.ex gula, blåa eller gröna. Det finns dock alla möjliga färger på dioderna, vilket ofta används på spårvagnar. Men på linjebussar verkar det vara röd-orange som det ska vara.

Att standarden är bärnstensfärgad eller "amber" som det heter på engelska beror på att den ger bäst läsbarhet i dagsljus. Där linjefärger används förekommer ju RGB- eller fullfärgsdioder även på buss, t ex i Jönköping, men sådana skyltar är väsentligt mycket dyrare än enfärgade, och inget man går och köper om inte beställaren så kräver.

MrH

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 02 november 2012, 22:06:26 PM
Att standarden är bärnstensfärgad eller "amber" som det heter på engelska beror på att den ger bäst läsbarhet i dagsljus.

Det köper jag absolut! Men då är alltså läsbarheten på en matrisskylt allra bäst i grönt? Min poäng var just den, men det kanske är så att bärnstensfärgad flipdot inte skulle vara lika läsbart i dagsljus utan det är just när dioderna LYSER som bärnstensfärgen "is the shit" ?  ::)

/Mr H

MrH

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 november 2012, 21:23:19 PM
Det var vagn 4260. Vad den kom att ha för nummer hos Swebus kommer jag inte ihåg.

// Niclas

Ah,
Citat från: Ersa skrivet 02 november 2012, 21:33:53 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=22826

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H023F/slides/H23F_4260_Liljeholmen_T_950309.html

Ah, just det ja 4260 var det! Och 1759 hette den alltså i Swebus ägo. Bussmicke har en bild där man kan ana att det är nåt med skyltningen som inte är som andra vagnar (eller så är det bara för att jag vet att det sitter en diod på varje flipdot som jag ser det?):

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1700/slides/Swebus_1759_Varmdovagen_Finntorp_Nacka_050809a.html

Mycket trevlig vagn förresten. I den har jag tillbringat många timmar på Nackalinjerna under åren 1999-2004  ;D.

/MrH

Patrik Henriksson

Citat från: MrH skrivet 02 november 2012, 23:09:27 PM
Det köper jag absolut! Men då är alltså läsbarheten på en matrisskylt allra bäst i grönt? Min poäng var just den, men det kanske är så att bärnstensfärgad flipdot inte skulle vara lika läsbart i dagsljus utan det är just när dioderna LYSER som bärnstensfärgen "is the shit" ?  ::)

/Mr H

Den gulgröna färgen på flipdotbrickorna är rimligen en idealisk färg när det gäller att reflektera ljus. Det är ju mer eller mindre samma färg som används på varselkläder och liknande. Det finns förvisso orange varselkläder också, men att den gulgröna färgen är väl vald för ändamålet är det väl inget större tvivel om, även om det säkert hade gått att uppnå hyfsad läsbarhet med andra färger på brickorna. Däremot hade det nog varit svårare att få gröna dioder att bli likvärdiga i läsbarhet med bärnsten. Jag skulle tro att det inte enbart handlar om dagsljus utan om att välja en färg som är lätt att få god läsbarhet med i såväl fullt solljus som i nattens mörker, endast genom att justera ljusstyrkan.

Brollan

Jag har för mig att även Connex hade en buss med flipdot med gröna lysdioder, jag tror att det var denna:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/C/Connex/2500/slides/Connex_2528_Partille_centrum_040605.html


Sedan hade Swebus en buss (5181) med ett italienskt skyltsystem som ändrade ljusstyrka beroende på dagsljus, full styrka på soliga dagar och låg styrka på kvällar.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5100/slides/Swebus_5181_Linneplatsen_Goteborg_020817a.html