Huvudmeny

Mer om farthinder

Startat av Jo, 04 juni 2007, 18:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Finns nu ytterliggare en artikel om farthinder i ny teknik. Denna gång om att många av de dynamiska farthindren inte fungerat tillfredställande.

http://www.nyteknik.se/art/50867

Om någon tycker att det är för mycket off-topic så får ni väl ta fram kvasten.

Christer K

Farthinder för personbilar blir även ett hinder för bussförarna. Om man sitter och åker en linje som har många farthinder så tar ryggen stryk av allt guppande över dessa. I Örebro har man löst detta på flera andra sätt. På linje 7 i Almby har man flera vägbulor där tunga fordon kan passera men personbil måste gå över med minst ett hjulpar. På linje 14 och på Vivalla ringen har man löst det så att när bussen stannar vid hållplatsen så blir det stopp i trafiken. Blir både säkert för passagerare och tempot blir lugnare. Linje 16 och Hagagatan har det varit betong fundament i gatan med en speciell utformning och detta gjordes i samarbete med VTI tror jag. Vad ut fallet blev av detta har jag inte hört men nu börjar man ta bort dessa, som värst var det 6 st efter gatan åt varje håll. Så körde man den linjen så guppade man över dessa 12 gånger inom 25 min.
I Örebro ska man under sommaren prova sänkta hastigheter i centrum ska bli från cykel fart till max 30 km/tim i centrum, vissa delar av centrum har redan 30 och det ska sänkas mera.
Polisen har sagt att man vill prova vad gränsen går för hastighet på gårdsgata. Som tur är går det inga bussar där provet ska göras.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.