"Magical Mystery Tour"

Startat av Ronald M. Jannesson, 20 oktober 2012, 22:55:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

Såg nyss på SVT Beatles-filmen "Magical Mystery Tour". Den är ju ganska "skruvad", men jag undrar om bussen de åker runt med? Det är en, vad jag kan se "turistbuss" av 60-talsmodell men varför har den boggie, alltså dubbla hjulpar fram??? Någon som vet något om denna bussmodell och vad det är för någon, en Leyland?? ??? 8)


Nico

Ibland är även Wikipedia bra att ha... vad gäller t.ex. information om Bedford VAL. Själv gillar jag den ursprungliga "The Italian Job" som nämns  i länken och där busstypen har en roll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Den dubbla framaxeln kan man ju annars fundera över. Vet inte om det är enbart en designgimmick eller om det kanske var ett försök att komma runt någon lag om vikt etc. Kanske då på samma vis som det var för t.ex. Mercedes Benz och deras s.k. "Tausendfüßler", dvs. Tusenfotingen.

Den kom som ett svar på att man i Västtyskland i mitten på 1950-talet införde kraftiga storleks- och viktbegränsningar för lastbilar. Syftet var att främja järnvägen och upphovsmannen var den dåvarande transportministern Hans-Christoph Seebohm. Beslutet var väl inte direkt populärt och i samband med den harmonisering av lagar som följde i Europa efter Kol och stålunionens bildande (dvs. EG:s framväxt) så blev detta försök inte så långvarigt.

Någon som är bättre insatt kan nog ge besked om det var något liknande bakom den här ovan nämna busstypen. I grund kan man väl anta att man i alla fall fick ett lägre axeltryck (satt motorn fram?) och liknande? Sen kan man ju undra över hur smidig den var att köra?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Citat från: Nico skrivet 21 oktober 2012, 11:39:56 AM
Någon som är bättre insatt kan nog ge besked om det var något liknande bakom den här ovan nämna busstypen. I grund kan man väl anta att man i alla fall fick ett lägre axeltryck (satt motorn fram?) och liknande? Sen kan man ju undra över hur smidig den var att köra?

Klickar man sig vidare på wikipedia så hittar man en bild på bussen med denna bildtext: "The Bedford VAL twin steer coach, whose extra axle allowed for smaller lighter wheels and a lower floor height." Huruvida det är sant eller inte låter jag andra bedöma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 22 oktober 2012, 17:15:12 PM
Klickar man sig vidare på wikipedia så hittar man en bild på bussen med denna bildtext: "The Bedford VAL twin steer coach, whose extra axle allowed for smaller lighter wheels and a lower floor height." Huruvida det är sant eller inte låter jag andra bedöma.

Jo, det stämmer säkert. I varje fall kan det nämnas att Säffle under senare delen av 1980-talet hade samma idéer som ett alternativ till att bygga lågentrébussar av den typ som vi känner i dag. Alltså dubbla framaxlar med hjul som kunde göras mindre eftersom tyngden fördelades på två axlar. Och därmed fick man automatiskt ett låggolv. Det stannade dock vid en mockup av bussens framdel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)