Huvudmeny

Ölandsbron 40 år

Startat av Fredrik W, 08 oktober 2012, 14:07:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

För en dryg vecka sen (30 sep) fyllde Ölandsbron 40 år. Läste att kostnaden då var 80 Mkr, vilket motsvarar runt 530 Mkr idag (enligt SCB:s kpi-omräknare). Jag undrar om den skulle kunna byggas för 530 Mkr idag?

David M

Faktum är att byggkostnaden blev avsevärt högre än så - och nu räknar jag inte på reguljärt underhåll.

Ett par år efter invigningen upptäckte man att det inte var så lysande att blanda bräckt Kalmarsundsvatten till betongen. Detta eftersom bräckt vatten inte gav betongen den stabilitet som behövdes utan sprack upp började bron snart vittra sönder, speciellt mycket under 1980-talets isvintrar. De bropelarna som står där nu är byggda under första halvan av 1990-talet (tror det var 1995-1996 man blev klar, man lyckades i varje fall hålla igång trafiken mycket tack vare att bron var så pass bred att körfälten kunde smalnas av till 1+1 och att ingen större olycka skedde). Kostnaden för ombyggnaden gick på över miljarden.


Efter ombyggnaden målade man om körfälten till en smal 2+2väg (tidigare hade det varit en 13-meters bred bro, två breda körfält och lika breda vägrenar). Det var, och är, i sin tur kontroversiellt i så måtto att Vägverket förbjöd cykel- och fotgängartrafik på bron. Dessa hade kunnat använda bron tidigare eftersom det fanns breda vägrenar att använda sig av. Nuförtiden är det mindre ovanligt med att tillåta cyklar ombord bussarna men ett tag kördes cykelbussar på somrarna även om dessa var en flopp, för turistinriktat dvs man riktade sig inte till lokalbefolkningen öht som faktiskt hade kunnat ha nytta av att cykla på båda sidor om sundet i kombination med dålig marknadsföring. Om cyklar tillåts nuförtiden vet jag inte.

roggek

Cykel och gångtrafik är förbjudet på Ölandsbron, medans mopedtrafik är tillåtet.

Anders Noren

Var det inte så att närmast efter ommålningen till 4 körfält så var cykling förbjuden endast under turistsäsongen?