KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)

Startat av AO, 07 oktober 2012, 20:12:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AO skrivet 23 oktober 2012, 23:45:54 PM
Vad är egentligen skillnaden på  Volvo B7R 8900LE och Volvo B9R 8900LE? Är det bara hur många liter motorn är på eller? Och vad kan anledningen vara att man beställer in båda varianterna och inte bara ena?

Ja, det är motorvolymen som är skillnaden. Att man beställer både varianterna kan jag tänka mig två orsaker till: 1) B9R är längre än B7R, 2) B9R är avsedda att använda på backiga linjer där högre motorstyrka behövs.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrH

Citat från: MrH skrivet 16 oktober 2012, 15:52:04 PM
..och lite olyckligt kan jag tycka med ännu mer otydlighet... jag menar i Hälsingland ska vi (än så länge) köra med de två nuvarande utseendena... men rykten gör gällande att den nya gula gästrikelacken nog kommer hit också vad det lider... så det blir knappast ett homogent X-Län vad gäller färgen på bussarna!  :o

/MrH

Jag ber att få rätta mig själv. Den nya Gästrikelacken är just en ny Gästrikelack och ska inte ses som en ny framtida länslack. X-Tågen och nuvarande utseende på bussarna i Hälsingland ska se ut som de gör idag och man motiverar detta med att trafiksystemen är geografiskt avdelade, dvs de olika fordonsfärgerna figurerar sällan samtidigt. Det hela ska ses som en nystart efter tidigare dålig kvalitet samt att entreprenörerna får mer ansvar (incitament) och därmed en ökad profilering.

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 24 oktober 2012, 22:15:38 PM
Det hela ska ses som en nystart efter tidigare dålig kvalitet samt att entreprenörerna får mer ansvar (incitament) och därmed en ökad profilering.

Det ärt alltid trevligt när länslackeringarna backar till förmån för ökad profilering för operatörerna! :D
När det var som värst stod Västernorrland nästan ensamma, endast med Västerbotten som sällskap. Men nu kanske vi åter får se fler operatörers färger och firmanamn i upphandlad landsbygdsbusstrafik. Jämtland och UL har ju varit några av de senaste att införa strikta länslackeringar, men det kanske blir ökad operatörsprofilering även i dessa län i och med nästa upphandlingar?

Der_löwe

Citat från: Peter Öden skrivet 24 oktober 2012, 13:10:47 PM
Hej !

Har en liten korrigering att göra vad beträffar MAN-bussar till Stadsbussarna:
13 bussar typ MAN A 44 (lågentréboggie) varav 3 för gasdrift !!
Enligt uppgift leverans kring årsskiftet, om nu detta stämmer så vad ska man
köra med från den 9 decmber ? Det får man väl i så fall spekulera i ??

Mvh Peter Ö

Men har ett gäng scalor över sedan man fick Östersunds gasbussar. Sedan dyker nog en del bussar upp i förhand från MAN. Sedan blir det förstärkningar söderifrån.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2012, 22:36:55 PM
Det ärt alltid trevligt när länslackeringarna backar till förmån för ökad profilering för operatörerna! :D
När det var som värst stod Västernorrland nästan ensamma, endast med Västerbotten som sällskap. Men nu kanske vi åter får se fler operatörers färger och firmanamn i upphandlad landsbygdsbusstrafik. Jämtland och UL har ju varit några av de senaste att införa strikta länslackeringar, men det kanske blir ökad operatörsprofilering även i dessa län i och med nästa upphandlingar?

Jag är kluven! En del av mig håller med dig till fullo, den andra delen av mig säger mig att det blir otydligare. En huvudman - en lack. Att bussarna i Skåne är gula, blå i Göteborg, röda i Stockholm och lila någon annanstans.

Å andra sidan så funkar inte en lack i verkligheten ändå, dels kör man tätortslackeringar och inte ens "blåbussarna" i SL-området är 100% blå alltid. Vilket är helt rätt naturligtvis, hellre en buss i fel färg som kommer (någorlunda) i tid, än en indragen såklart.

Nu kommer iofs Gästrikelacken att vara ganska homogen i sig, men på bakstammen kommer en större operatörslogo än vi är vana vid att synas, om jag förstår skissen rätt.

/MrH

Jesper Persson

Som utflyttad Västerbottning är jag helt för firmalacker. Finns inte många utanför branchen som förstår att X-Trafik bara är beställaren och inte äger någon buss.

Men det är inte bara lacken som kan ställa till det hos kunden. Jag kommer ihåg för några år sedan när Swebus fick hoppa in och köra en KR tur på linje 20 från Hudiksvall. När bussen kommer till sjukhuset så tvekar den första kunden att kliva på. Varför?

Jo, bussen hade fel färg på gardinerna! (KR blå och Swebus röda)

Kunden bakom utbrister: "Men kliv på å skit i gardinerna. Det står ju linje 20!" ;)

MrH

Citat från: Jesper Persson skrivet 25 oktober 2012, 16:13:39 PM
Som utflyttad Västerbottning är jag helt för firmalacker. Finns inte många utanför branchen som förstår att X-Trafik bara är beställaren och inte äger någon buss.

Men det är inte bara lacken som kan ställa till det hos kunden. Jag kommer ihåg för några år sedan när Swebus fick hoppa in och köra en KR tur på linje 20 från Hudiksvall. När bussen kommer till sjukhuset så tvekar den första kunden att kliva på. Varför?

Jo, bussen hade fel färg på gardinerna! (KR blå och Swebus röda)

Kunden bakom utbrister: "Men kliv på å skit i gardinerna. Det står ju linje 20!" ;)

Otroligt!  ;D

/MrH

AO