Författare Ämne: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)  (läst 6923 gånger)

Utloggad CR

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 170
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #15 skrivet: 15 oktober 2012, 23:13:11 PM »
..och nu börjar det i alla fall "hända något", man söker depåchef/fordonsansvarig via Arbetsförmedlingen.


/MrH
Vilket av bolagen?

Utloggad Överlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 142
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2012, 01:10:45 AM »
KR Trafik

Utloggad MrH

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 440
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2012, 13:28:11 PM »
Vilket av bolagen?

KR Trafik

Ja exakt, det är KR Trafik som söker, ursäkta, det föll bort medan jag redigerade mitt eget inlägg.. :-[

/MrH

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2012, 13:45:26 PM »
Bekräftat av X-trafik idag:

Regionbussarna i Gästrikland blir gula enligt Stadsbussarnas kulör. Som tidigare sagts blir dekoren dock inte enligt Stadsbussarnas design, utan istället en röd rand i brösthöjd utmed sidorna och ett ben av ett stort X över bakstammen. Strax bakom framdörren (och på samma ställe på vänster sida) X-trafiks och respektive entreprenörs logga.

Intressant att man låter en av entreprenörerna sätta färg på hela bussflottan.

Det är blir väl förresten tredje (eller fjärde?) utseendet på tio år?

Utloggad MrH

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 440
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2012, 15:52:04 PM »
Intressant att man låter en av entreprenörerna sätta färg på hela bussflottan.

Det är blir väl förresten tredje (eller fjärde?) utseendet på tio år?

..och lite olyckligt kan jag tycka med ännu mer otydlighet... jag menar i Hälsingland ska vi (än så länge) köra med de två nuvarande utseendena... men rykten gör gällande att den nya gula gästrikelacken nog kommer hit också vad det lider... så det blir knappast ett homogent X-Län vad gäller färgen på bussarna!  :o

/MrH

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5494
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #20 skrivet: 16 oktober 2012, 19:05:51 PM »
Vad är MAN A44 för modell? A21, 23, 26 och 78 är ju vanliga i Sverige.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Esbjörn

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1208
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #21 skrivet: 16 oktober 2012, 20:48:10 PM »
Bekräftat av X-trafik idag:

Regionbussarna i Gästrikland blir gula enligt Stadsbussarnas kulör. Som tidigare sagts blir dekoren dock inte enligt Stadsbussarnas design, utan istället en röd rand i brösthöjd utmed sidorna och ett ben av ett stort X över bakstammen. Strax bakom framdörren (och på samma ställe på vänster sida) X-trafiks och respektive entreprenörs logga.

Jag undrar om det verkligen är bolaget Stadsbussarnas gula kulör som menas.
Är det inte mer troligt att man syftar på den gula kulör som stadsbussarna i Hudiksvall, Söderhamn, Sandviken och Bollnäs har, dvs X-trafiklack på gul botten.

Utloggad Esbjörn

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1208
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2012, 00:29:51 AM »
Vad är MAN A44 för modell? A21, 23, 26 och 78 är ju vanliga i Sverige.

A44 är en lågentré boggi. Något jag inte sett förr från MAN.

Utloggad Överlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 142
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2012, 19:46:44 PM »
Intressant att man låter en av entreprenörerna sätta färg på hela bussflottan.

Det är blir väl förresten tredje (eller fjärde?) utseendet på tio år?

Det är ju X-trafik som bestämt färgen. Förmodligen har man sneglat på den framgång stadsbussarna i Gävle ändå haft men en stor resandeökning och relativt stor kundnöjdhet kontra den vilda västern som gästrikeregionstrafiken tyvärr stått för. En nytändning helt enkelt, men det är ju knappast Stadsbussarna som "satt" färgen på regionsbussarna.

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2012, 11:20:06 AM »
Det är ju X-trafik som bestämt färgen. Förmodligen har man sneglat på den framgång stadsbussarna i Gävle ändå haft men en stor resandeökning och relativt stor kundnöjdhet kontra den vilda västern som gästrikeregionstrafiken tyvärr stått för. En nytändning helt enkelt, men det är ju knappast Stadsbussarna som "satt" färgen på regionsbussarna.

Det är ändå anmärkningsvärt om man väljer att frångå landstingets och X-Trafiks inarbetade grafiska profiler och i stället lånar en annan färg från en av entreprenörerna. Ungefär som om SL skulle ha lackat bussflottan i Connex-blått och gult...

Utloggad CR

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 170
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2012, 13:04:03 PM »
Det är ändå anmärkningsvärt om man väljer att frångå landstingets och X-Trafiks inarbetade grafiska profiler och i stället lånar en annan färg från en av entreprenörerna. Ungefär som om SL skulle ha lackat bussflottan i Connex-blått och gult...
Varför skulle det vara så anmärkningsvärt om man får fråga? Varför gick man överhuvudtaget ifrån SJ-Buss grafiska profil en gång i tiden, för den var väl om något inarbetad?

Jag skulle snarare vilja påstå att X-trafik visar prov på offensivt tänkande när man vågar kasta ut gammalt sk-t och ta in nytt och fräscht.

Och framför allt, X-trafik går emot strömmen av alla dessa seeeeeega och mossiga trafikhuvudmän i Sverige som inte har fattat hur mycket pengar det kostar med alla deras detaljkrav och som mot bättre vetande endast ökar i antal när de borde minska.

För svenska skattebetalares väl: Lär av X-trafik och deras mindre detaljstyrning, läs lägre kostnader, och satsa pengarna på mer trafik istället. Garanterat genererar det mer resande än någon "väl inarbetad länstrafiklack", vilket resenärerna garanterat ger f-n i vilket bara bussarna är välskötta och har en snygg och tilltalande design!

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #26 skrivet: 18 oktober 2012, 13:54:12 PM »
Varför skulle det vara så anmärkningsvärt om man får fråga? Varför gick man överhuvudtaget ifrån SJ-Buss grafiska profil en gång i tiden, för den var väl om något inarbetad?

Jag skulle snarare vilja påstå att X-trafik visar prov på offensivt tänkande när man vågar kasta ut gammalt sk-t och ta in nytt och fräscht.

Och framför allt, X-trafik går emot strömmen av alla dessa seeeeeega och mossiga trafikhuvudmän i Sverige som inte har fattat hur mycket pengar det kostar med alla deras detaljkrav och som mot bättre vetande endast ökar i antal när de borde minska.

För svenska skattebetalares väl: Lär av X-trafik och deras mindre detaljstyrning, läs lägre kostnader, och satsa pengarna på mer trafik istället. Garanterat genererar det mer resande än någon "väl inarbetad länstrafiklack", vilket resenärerna garanterat ger f-n i vilket bara bussarna är välskötta och har en snygg och tilltalande design!

X-Trafik har aldrig haft SJ Buss grafiska profil. Däremot har man använt, och använder, färgerna vitt och rött i i alla fall 20-25 års tid, både i X-Trafiks grafiska profil och landstingets grafiska profil och i de uttryck dessa har tagit sig i färgsättning av bl.a. bussar, tåg, skyltar och tidtabeller. (Observera att en grafisk profil är ett antaget styrdokument.)

Om det är "detaljstyrning" att ha och använda en grafisk profil så kan man ju fråga sig varför man inte låter entreprenörerna själva bestämma utseendet på fordonen. Det måste ju vara allra enklast. Att först anta en grafisk profil och sedan bestämma att helt andra färger ska användas kan knappast betraktas som mindre detaljstyrning...

Utloggad AO

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1575
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2012, 23:45:54 PM »
Vad är egentligen skillnaden på  Volvo B7R 8900LE och Volvo B9R 8900LE? Är det bara hur många liter motorn är på eller? Och vad kan anledningen vara att man beställer in båda varianterna och inte bara ena?

Utloggad Kung Vasa

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6566
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #28 skrivet: 24 oktober 2012, 10:34:30 AM »
..och nu börjar det i alla fall "hända något", man söker depåchef/fordonsansvarig via Arbetsförmedlingen.


/MrH

Först stog det att placeringen var Hofors, nu står det Gävle.  ::)

Utloggad Peter Öden

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3722
SV: KR-trafik Gästrikland (Stadsbussarna och VS-trafik)
« Svar #29 skrivet: 24 oktober 2012, 13:10:47 PM »
Hej !

Har en liten korrigering att göra vad beträffar MAN-bussar till Stadsbussarna:
13 bussar typ MAN A 44 (lågentréboggie) varav 3 för gasdrift !!
Enligt uppgift leverans kring årsskiftet, om nu detta stämmer så vad ska man
köra med från den 9 decmber ? Det får man väl i så fall spekulera i ??

Mvh Peter Ö