Tack för alla fina bilder..

Startat av yngrot, 14 september 2012, 16:09:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Som sagt ett stort tack till alla som visar bilder här ..  Och det är från den tiden som det var bättre nämligen förr  ;)   Mer variation på både vagnpark och lackering.. Var även bättre att köra buss då  inga datorer som krånglar  man slapp även fartgupp och rondeller dessa saker gör att det nästan omöjligt att köra mjukt och behagligt och lägger man till låggolv så är fördärvet totalt..

Bussarna underhölls oxå bättre på den tiden .. sällan man såg så buckliga repiga bussar som man ser nuförtiden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 14 september 2012, 16:09:09 PM
Som sagt ett stort tack till alla som visar bilder här ..  Och det är från den tiden som det var bättre nämligen förr  ;)   Mer variation på både vagnpark och lackering.. Var även bättre att köra buss då  inga datorer som krånglar  man slapp även fartgupp och rondeller dessa saker gör att det nästan omöjligt att köra mjukt och behagligt och lägger man till låggolv så är fördärvet totalt..

Instämmer i ditt tack! Uppskattar otroligt mycket att se bilder både från före min tid och från tiden då jag var en liten nyfiken bussintresserad kille med linjekartan i ena handen och tidtabellen i andra på väg ut på upptäcktfärder!  :)

Citat från: yngrot skrivet 14 september 2012, 16:09:09 PM
Bussarna underhölls oxå bättre på den tiden .. sällan man såg så buckliga repiga bussar som man ser nuförtiden..

Dessutom bör det väl varit bättre kvalité på vissa saker. Från 80-talets Borås kan jag knappt minnas några krånglande bussdörrar alls, väldigt sällan problem med saker som stannaknapparna, dörrbromsar och liknande. Förutom några få undantag verkade det dessutom gå att lita på att bussmotorerna alltid startade när dom skulle och att växellådorna växlade mjukt och fint. Sedan var det väl kanske inte några imponerande motorstyrkor precis, vilket kändes på eftermiddagarna med fullastade bussar uppför backarna mot Sjukhuset-Hässleholmen. Men fungerade gjorde det!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Kvalitén var bättre på det mesta skulle jag vilja säga och som du skriver Olof så var det sällan man hade problem med dörrar eller dörrbroms..  vi hade ju oxå en större vagnsreserv än vad fallet är idag .. I allmänhet fick bussen vara kvar i verkstaden tills den var färdiglagad..  Men att bussarna var trötta uppför backar var/är ju inte så underligt med tanke på hur Borås ser ut..  dock tycker jag bortsett från de utan turbo att de gick rätt bra uppför backarna..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina