Nordisk bussentusiastförening

Startat av Björn Forslund, 10 september 2012, 13:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 juli 2018, 15:31:11 PM
Är alla svenska veteranbussföreningar representerade i detta informationsutbyte ?

Blev det någon gemensam hemsida ?

Nej, såvida de inte har egen kontakt förstås. SvOf har bra kontakt med Finland genom en medlem som står med en fot på varje sida om gränsälven, så att säga. Även Norge har vi kontakt med. Längst uppe i norr är det lättare att träffas (utom danskarna förstås) och förekommer nordiska träffar som vi skrivit om i medlemstidningen. Tyvärr verkar det inte gå att få ihop tillräckligt med engagemang för mer än så, alla har fullt upp med sitt.

1896

Vore det inte bra då, som du nämner inledningsvis Björn, om samtliga veteranbussföreningar i Sverige kunde samlas under något gemensamt, till att börja med ?

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 13:06:57 PM
Vore det inte bra då, som du nämner inledningsvis Björn, om samtliga veteranbussföreningar i Sverige kunde samlas under något gemensamt, till att börja med ?

Absolut, detta försökte vi och SSS visade intresse. Men mera lokalt betonade föreningar är inte speciellt intresserade, och sedan finns det många privata bussägare med varierande antal bussar här i Sverige. Svårt att få till något som fungerar, krävs mycket engagemang och det är få som har tiden.

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2018, 15:43:32 PM
Absolut, detta försökte vi och SSS visade intresse. Men mera lokalt betonade föreningar är inte speciellt intresserade, och sedan finns det många privata bussägare med varierande antal bussar här i Sverige. Svårt att få till något som fungerar, krävs mycket engagemang och det är få som har tiden.


Privata veteranbussägare kan man knappast kräva något av, men är det verkligen helt omöjligt att skapa en plattform som alla veteranbussföreningar kan ställa upp på ? Jag menar, man kanske måste mjukstarta och successivt bygga upp något utan allt för stora krav. Det viktiga är att målet om samarbete uppnås.

Karsten

Jag vet inte riktigt vad du anser bör uppnås. De två stora organisationerna SSS och Svof har ett gott samarbete där man hjälper varandra med körningar och kunskapsutbyte, och jag har inte hos någon av dessa föreningar uppfattat några samarbetssvårigheter med de privata bussägarna. Jag tror nog det mesta redan är uppnått. Om så inte vore fallet skulle nog någon driva saken mer intensivt.

Jag vill inte ta död på engagemanget i tråden, men kan du förtydliga lite vad du saknar?

1896

Jag saknar ingenting, då jag inte har varit engagerad tidigare, men jag tänker, precis som Björn antytt tidigare i tråden, att föreningarna vore starkare tillsammans.

Om SSS & Svof är stora föreningar, så kanske de lite mindre föreningarna ute i landet behöver draghjälp, Sverige är ju större än bara Stockholm, det kanske är det som skrämmer bort de lite mindre föreningarna, om de känner att allt bara kommer att handla om Stockholm.

Karsten

Absolut, och jag tror nog att både SSS och Svof är välvilligt inställda till att hjälpa till med vad som nu kan behövas.

Sedan är ju ingen av de två stora begränsade till Stockholm. SSS har sin bussverksamhet främst i Uppsala, Södermanland och Skåne. I Göteborg finns bussverksamhet hos Spårvägssällskapet Ringlinien (SSR), så det finns "större" föreningar på flera håll i landet.

Däremot lider nog de flesta av brist på ekonomiska medel och arbetskraft, det finns nästan alltid mer att göra än man egentligen mäktar med. Vissa nyckelpersoner drar väldigt tunga lass i respektive förening och den största utmaningen tror jag är att trygga återväxten så det finns personer som tar över när dessa nyckelpersoner av någon anledning väljer att trappa ned sitt engagemang. En annan viktig aspekt är att värna ett gott samarbete med systerföreningar och kommersiella bolag, föreningarnas verksamhet underlättas mycket av den hjälp vi får av varandra och utomstående.

Så samarbetet föreningarna emellan är en fråga som ständigt måste bevakas, men jag tror nog inte det är något som bör ses som ett problem just nu. Många aktiva är med i flera föreningar och kan hjälpa till i föreningsöverskridande uppdrag när så krävs.

1896

Jag tror att vi pratar om två olika saker, du Karsten, pratar om arbetet i föreningarna, och jag pratar om ett samarbete mellan föreningarna gentemot myndigheter och liknande för att få större tyngd i våra åsikter, det blir oerhört viktigt om vi gemensamt driver en fråga, mot att alla sitter i sitt eget hörn och tycker att allt är skit. Jag uppfattar att det är det som avses i startinlägget i första hand, därför tänkte jag att vi måste börja med oss själva i Sverige, innan vi kan gå vidare till en Nordisk organisation.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 20:16:52 PM
Jag tror att vi pratar om två olika saker, du Karsten, pratar om arbetet i föreningarna, och jag pratar om ett samarbete mellan föreningarna gentemot myndigheter och liknande för att få större tyngd i våra åsikter, det blir oerhört viktigt om vi gemensamt driver en fråga, mot att alla sitter i sitt eget hörn och tycker att allt är skit. Jag uppfattar att det är det som avses i startinlägget i första hand, därför tänkte jag att vi måste börja med oss själva i Sverige, innan vi kan gå vidare till en Nordisk organisation.

Det sker ju redan via ex vis MHRF, sedan har ju de större aktörerna samarbetat i flera fall som har gällt tillstånd och liknande, det skedde med jämna mellanrum under de år jag var aktiv.

Problemet med ytterligare en förening för föreningarna är att det både är kostnadsdrivande och svårt att hitta villiga ideella krafter till ytterligare arbete.
Dessutom uppstår frågan, vad får vi för pengarna?, vilken nytta har vi av detta?

Jag och många andra hörde oss för förra gången när detta var aktuellt och intresset var inte överväldigande, de stora aktörerna som redan idag har kontakter med varandra skulle kanske "bli medlemmar" men knappast några övriga.

Situationen är av hävd lite annorlunda i Norge och Finland där det sedan långt tillbaka funnits/finns en annan typ av förening.

1896

MHRF = Motor Historiska Riks Förbundet ?

Saken är den att det framstår som allt tydligare att jag står ensam med ett bussmuseum som ingen vill kännas vid, kring detta finns ett antal frågeställningar, som alltid är det givetvis även en ekonomisk fråga, så jag tänkte att om det hade funnits någon form av rikstäckande gemenskap mellan veteranbussföreningarna att vända sig till kanske problemen hade varit mer lättlösta, och omvänt, ska jag/vi ge något tillbaka senare så måste det finnas en organisation som jag/vi kan ansluta till.

Björn Forslund

Problemet är att det är svårt att få till någon rikstäckande mera fast organisation inom vårt intresseområde, bussar. Som nämnts kräver något sådant en hel del engagemang, tid och kraft, något som redan är bristvara rent generellt bland föreningarna. MHRF som nämnts är den tunga organisationen inom veteranfordonshobbyn. De sköter viktiga frågor gentemot myndigheter och politiker, t ex skattefriheten samt administrerar MHRF:s veteranfordonsförsäkring. SvOf är medlem i MHRF, likaså många andra som sysslar med veteranbussar.
Men oavsett så förekommer ständigt ett informellt samarbete mellan de olika föreningarna, SvOf o SSS t ex rekommenderar varandra om olika körningar beroende på geografisk belägenhet, och större jobb gör vi emellanåt gemensamt. Ofta är det samma förare som kör våra bussar, de är medlemmar i båda föreningarna. Frågan är väl om det ens behövs något mera organiserat samarbete, och vad det skulle ge?

Något som vore mera eftersträvansvärt är fler medlemmar. Om alla Bussnackare vore med även i SvOf skulle vi få bättre resurser.

1896

Hur ser samarbetet ut med Värmlands bussveteraner och den där GDG föreningen i Vänersborg ?

Ersa

En dröm, som antagligen aldrig kommer bli av, vore ju om vi kunde få en svensk motsvarighet till Brooklands i London. Men vi har ju knappt någon tradition av 1900-talsmuséer med trafiktema i detta land. Spårvägsmuseet är ju ett rätt litet museum jämfört med andra huvudstäders bussmuséer, och i övrigt har vi väl som mest Flygvapenmuseum i Linköping och Arsenalen i Strängnäs. Dåvarande Polistekniska muséet stängdes ju, och något museum med uppställda äldre trafikflygplan (som på Brooklands) finns väl inte?

Om Bromma flygplats läggs ner (eller omvandlas till nöd/reservflygplats) i framtiden, hade det ju varit mäktigt med ett rejält fordonstekniskt museum på området. Då skulle polisfordonsmuseét och Spårvägsmuseet helt enkelt flytta dit.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 13:51:09 PM
Hur ser samarbetet ut med Värmlands bussveteraner och den där GDG föreningen i Vänersborg ?

Hur dem eventuellt samarbetar får du nog enklast svar på om du ställer frågan till resp. förening.

Vad är det som det ska samarbetas om och på vilket sätt?  Ett flertal frågor går ju via MHRF, många föreningar är ju högst lokala och enskilda bussägare är sällan intresserade av organisationer som ofta inte tillför något.

1896

Ni får ursäkta en nybörjares okunnighet, det framgår i tidigare inlägg att samarbete sker mellan Stockholmsföreningarna, jag tänkte att kanske man har någon tillstymmelse till kontakt med Värmland & Vänersborg, men det kanske mer var ett önsketänkande från min sida. En sak jag snubblat över och som verkar vara en hel vetenskap, det är när det ska sökas bidrag i olika former, bland annat har jag fått veta att man kan inte söka bidrag för bussrenoveringar, därför att en buss är ingen fast byggnad. Däremot kan man söka bidrag för renovering av musei lokalerna, om jag äger dessa, annars är det ägaren som måste söka. Vidare ska det anges exakta summor och tidsperspektiv samt exakt vad pengarna ska gå till, och allt ska redovisas, är man sedan inte klar i tid, ska hela summan betalas tillbaka. Man kan med andra ord absolut inte slänga in en ansökan om en klumpsumma som oavkortat ska gå till verksamheten, för då får man inte ett öre. Lite tillspetsat tänker jag att om det fanns en gemensam organisation, så skulle man kunna hjälpas åt med sådant här, helt enkelt administrativt arbete.