Nordisk bussentusiastförening

Startat av Björn Forslund, 10 september 2012, 13:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Veteranbussföreningarna i Finland, Norge, Danmark och Sverige avser att bilda en Nordisk paraplyorganisation. Tanken är att vi ska bli starkare t ex i frågor som berör EU (bidrag?) och annat viktigt som reservdelsförsörjning där vi kan hjälpa varandra. En gemensam hemsida planeras. Kanske kommer även Island och Estland med i framtiden.
I Finland är det SLHS, med ca 1600 medlemmar, i Norge RHF med ungefär lika många, och så BHS i Danmark med ungefär samma antal som SvOf. ca 250.

I Norge och Finland är föreningarna starka med lokalavdelningar. I Sverige är det tvärtom, här finns istället flera lokala föreningar förutom bussfolket i SSS.
Vad ska vi göra för att öka samarbetet och få större tyngd i Sverige? En bra början vore om en representant från varje övrig bussförening i Sverige utses, så vi kan få kontakt och inleda samarbete och även få fram vad som kan vara viktigt att ta upp i framtiden, gentemot myndigheter och byråkrater t ex.

/Björn

tapper

Borde väl vara bara bra tycker jag. SSS är med  på bussen !

Björn Forslund

Då räknar vi med SSS bussfolk!

Vi ska nu avdela folk att ta kontakt med övriga veteranbussföreningar i landet.
Tanken är att vi ska kunna diskutera olika frågor genom att någon från varje förening utses för detta.

Det finns mycket som kan bli bättre, även om vi knappast kan nå till den nivå som man har i Finland och Norge med stora starka föreningar som i sin tur består av lokalavdelningar runt om i landet.

Ni som känner er manade, hör av er!

Staffan Sävenfjord

Många veteranbussföreningar har bara en buss och väldigt små resurser såväl ekonomiskt som personellt. Den veteranbussförening som jag är med i, Klubb Gamla 45an, skulle t ex inte ha råd att bekosta en resa för en representant till t ex Stockholm. Och att lägga ut ett par tusenlappar ur egen kassa är knappast något som förefaller lockande.

Så det är en bra idé men tyvärr...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2012, 11:18:37 AM
Många veteranbussföreningar har bara en buss och väldigt små resurser såväl ekonomiskt som personellt. Den veteranbussförening som jag är med i, Klubb Gamla 45an, skulle t ex inte ha råd att bekosta en resa för en representant till t ex Stockholm. Och att lägga ut ett par tusenlappar ur egen kassa är knappast något som förefaller lockande.

Så det är en bra idé men tyvärr...

Man behöver inte åka fysiskt. Det räcker med att vara uppkopplad på nätet, så se nu till att utse en representant för Klubb Gamla 45:an. Vi öppnar ett forum i Bussnack enbart för diskussioner föreningarna emellan, så det enda kravet är att personen ifråga är datoriserad!

saurer

Hmmm
Tror inte det är något fel på någon inställning hos föreningar och omnibussägare i Sverige
Man kan ha olika mål med intresset   ,och det gäller att ta vara på alla olika särintressen ,en del gillar att meka, en del gillar att resa ,andra fotar gamla fordon andra fotar nya fordon ,medan några stycken samlar på bussar
ochså finns de dem som gillar att bokföra dem . Många delar olika inriktnigar att resa och fota tex

Vi måste nog bygga en organisation från grunden som tar till vara på olika inriktningar för att det ska fungera
Jag  sa för någon månad sedan att  ,vi borde inventera våra hobbyfordon dvs bussar och sedan börja dra upp en struktur på organisation
Jag har svårt att se att SVOF kan bli en  sådan organisation i sin nuvarande form
Kanske organisationen ska heta SVOF och gamla SVOF blir Svof Stockholm eller nått

Det Staffan säger att varje förening inte har råd att skicka någon represenrtant ,är väl självklart,
men vi borde kunna diskutera ideér här till en början

Sedan ser jag ingen omöjlighet att vi skulle kunna bli  lika stora organisatoner som hos våra grannländer

Jag tycker att fråga ett borde vara :hur många bevarade bussar finns i Sverige

Två : Vad kan vi göra för att hjälpa varandra

Tre:  Vad ha vi för behov

Om vi börjar fundera kring dessa frågor kanske vi kan sy ihop en organisation

Björn Forslund

Så kan man tänka, men man måste göra något också. Vi relativt få aktiva i SvOf har fullt upp med trafik (bl a buss till Mariefred varje lör-o söndag), bussarna som ska hållas efter och repareras, tidningen och annat som Nordiska mötet. Det går bara om flera hjälper till och det förs nu diskussioner med en person som är "gammal räv" i branschen.

Men det vore som sagt kul om andra föreningar visade intresse också.

SSS bussfolk, Torpa o Värmlands Bussveteraner har vi redan kontakt med i frågan.

saurer

Håller med om att man måste göra något,och jag tror att många gör något ochså på sitt sätt

Inom en snar framtid uppkommer ett problem ,vad det gäller Spårvägsmuseet, har de plats för allt i fortsättningen eller kommer det att säljas,kanske saker och ting kommer att skänkas bort,Har SVOF plats för eventuella reservdelar  eller ska man sprida det utöver landet ,kanske den eventuellt nya organisationen ska ha någon form av reservdelshållning till gamla bussar

Björn Forslund

Spårvägsmuseet kommer också att få brist på utrymme efter flytten, enligt vad jag hört. Sannolikt blir det en del utgallringar. En del fordon har redan avyttrats. Om de nyligen löst det på något vis vet jag ej, men problemet är att det är dyrt med uppställning, särskilt inomhus. Budgeten är inte obegränsad där heller.
Någon gemensam organiserad reservdelshållning kan vi knappast ha utan att ha lämpliga lokaler. Men man kan ju fråga varandra om man söker något.

SvOf har t ex ett stort sortiment Wilsondelar, vilket jag upplyst om på Bussnack om förut.

Mats Karlsson

Jag tycker att Björn är inne på rätt väg och att han gör ett väldigt gott jobb som ordförande. Att vara ordförande i en idéell förening med åtaganden är tufft. Det vet jag av egen erfarenhet. Det gäller att vara tydlig och rak. Det var först sedan Björn blev ordförande som SvOf har fungerat bra och utvecklats.


Björn Forslund

#10
Tråden har rensats från personangrepp och påhopp.
Konstruktiva förslag och representanter från andra bussföreningar är välkomna.
Notoriska kverulanter och andra inaktiva gnällmånsar klarar vi oss utan.

Mathias Rickman

Jag tror verkligen på detta som björn skriver herr forslund har mitt stöttande till 100%


Mathias Rickman
Med i SSS bussfolk & Svof

1896

Vad hände med det här då ? Rann det ut i den berömda sanden ?


Björn Forslund

Inte direkt, vi har ett omfattande informationsutbyte, vilket syns i SvOf medlemstidning. Men problemet var att det var svårt att få till möten där alla föreningar var representerade. Aktiviteten försiggår alltså mest på nätet, även om både svenskar o norrmän åker till finska SLHS jubileum nu inom kort. (Se separat inlägg)

1896

Är alla svenska veteranbussföreningar representerade i detta informationsutbyte ?

Blev det någon gemensam hemsida ?