Litet missöde i Alvik i dag

Startat av a32, 20 augusti 2012, 16:45:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Stod och väntade på en buss i Alvik idag och den stod parkerad bakom en annan buss där man ställer bussarna vid rast etc, han backade en bit för att sen köra om den första parkerade bussen, när han väl passerat en bit och ska göra vänstersvängen till hållplatsen så står en budbil parkerad och hindrar bussen, i samma veva så har bussföraren legat för nära den parkerade bussen och den skrapar i den andra bussen när det utsvängande bakpartiet slår i bussens backspegel och förarplats.

Samtidigt så anländer tre andra bussar till "terminalen" och det blir trångt, en ny boggibuss på Linje 114 passerar mig och den ser likadan ut baktil som den bussen jag kommer att åka med som skrapade i den parkerade bussen.
Nog för att "terminalen" är trång i mina ögon och med nya boggibussarna så blir ju inte utrymmet större.


Arriva 7653 tar i parkerade Arriva 7642


Arriva xxxx med skador fast på motsatt sida


Arriva 7653 med krossad sidoruta


Arriva 7653

Måste säga att dom nya är riktigt sköna att åka med istället för den gamla skrangliga
som gått i Bromma de senaste åren.

Lars-Håkan_E

Ja det krävs både utrymme och utbildning annars blir det kollosala kostnader.

Carl Eric

Otur med trasig buss redan första dagen! :(
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

UglyJazz

Otur!!!?

Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...

Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...

Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Johan B

Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Otur!!!?

Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...

Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...

Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?

Good point.

Nupski

Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Otur!!!?

Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...

Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...

Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?

Sitter numer i en plåtlåda på 30 ton utan möjlighet att väja, spårvagn, och måste säga att jag mer än en gång per dag sätter hjärtat i halsgropen när jag möter vissa rattvridare. Så svårt kan det väl inte vara att lära sig placering, eller handlar det om motivation?

Fick en buss i sidan längst bak vänster för några år sedan på Göta Älv bron, som förbinder Hisingen med fastlandet i Göteborg. Rattvridares kommentar vart att jag inte väjde, med en spårvagn.

Nico

Tyvärr är det inte alltför ovanligt med krockar just här i denna situation och Nobinas skyddsombud gjorde t.o.m. en liten film för att visa hur man bör göra. Det är nämligen mycket trångt och det är i många fall inte många centimetrar man har att spela på... vilket gör att det blir en mer komplicerat när det är obehöriga fordon i terminalen. Jag har själv även testat denna sväng då det var nämligen undertecknad som körde bussen i den aktuella instruktionssnutten.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...

Visst kan dina argument stämma i flera fall, men det är ju även fler faktorer som spelar in.
- Förare kan vara säkra på bussen, men ändå göra misstag pga stress och tidspress.
- Dagens terminaler är ofta byggda för att 12-meter korta tvåaxliga bussar samt ledvagnar ska kunna manövrera. Inte för boggibussar.
- Ofta har inte ens boogibussar ens provats ut då terminalerna designades, och faktorer som att bussarna ska kunna passera obehöriga fordon på bussarnas område har man definitivt inte tagit med i beräkningarna.

Se bara på Cityterminalen, Sveriges mest trafikerade bussterminal, som inte alls är designad för bussar som är längre eller högre än en vanlig Scania MaxCi. Eller Uppsalas så kallade "Resecentrum" där man knappt tar sig in rakt på C-hållplatserna tack vare för litet utrymme samt utplacerade hinder.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2012, 20:22:44 PM
Visst kan dina argument stämma i flera fall, men det är ju även fler faktorer som spelar in.
- Förare kan vara säkra på bussen, men ändå göra misstag pga stress och tidspress.
- Dagens terminaler är ofta byggda för att 12-meter korta tvåaxliga bussar samt ledvagnar ska kunna manövrera. Inte för boggibussar.
- Ofta har inte ens boogibussar ens provats ut då terminalerna designades, och faktorer som att bussarna ska kunna passera obehöriga fordon på bussarnas område har man definitivt inte tagit med i beräkningarna.

Se bara på Cityterminalen, Sveriges mest trafikerade bussterminal, som inte alls är designad för bussar som är längre eller högre än en vanlig Scania MaxCi. Eller Uppsalas så kallade "Resecentrum" där man knappt tar sig in rakt på C-hållplatserna tack vare för litet utrymme samt utplacerade hinder.

Som jag sammanfattade det långt tidigare, utrymme o utbildning är det som behövs.
Det är stor skillnad mellan en 12 meters bakmotorbuss jmf med en 14 meters dito med motstyrande stödaxel, ska man vara på den säkra sidan ska det vara stela axlar = lättare att bedöma utrymmesbehovet.

Bakhörnen är bland de svåraste att bedöma avståndet till hinder.

Vad gäller Cityterminalen tar du väl i lite nu Erik, den specades med utgångpunkt från SJ och GDG:s vanHool:er som var 3,80 höga och max 14,5 långa och SL:s mindre bussar.

Omnilasse

Men jag har verkligen funderat över att Arriva valt att ha boggibussar rakt igenom i Bromma (Lunda) nu. Förut försökte man ju undvika det på Alviksomloppen. Dessutom behövs det ju inte mer än ett 20-tal boggibussar i trafikområdet utifrån resandeunderlaget heller (även om det förstås kräver noggrannare planering av omloppen och möjligen någon merkostnad där). Samtidigt har förstås Arriva att växa i - man lär väl inte behöva öka antalet bussar för Brommadelen under avtalsperioden.

Men - överlag så blir det väldigt trångt även i Vällingby och Spånga när alla Lundadepåns bussar helt plötsligt blivit 2-meter längre... Gör faktiskt rätt stor skillnad när det gäller utrymmet.

Sedan håller jag med om att man inte riktigt kan jämföra stressen i Stockholm mot lugnare trafikområden. Tyvärr kanske en del dock stressar upp sig lite i onödan också. Körtiderna är ändå rätt skapliga (iaf i Bromma) för närvarande.

Bussmicke

Jaha ja,den också...
Vilken gid var du där? Jag var där 13:55-14:40 och under den tiden lyckades även (7199)  ha intim kontakt på samma sätt med klanten 7642 som stod parkeraden halv meter för långt fram.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

a32

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2012, 22:58:42 PM
Jaha ja,den också...
Vilken gid var du där? Jag var där 13:55-14:40 och under den tiden lyckades även (7199)  ha intim kontakt på samma sätt med klanten 7642 som stod parkeraden halv meter för långt fram.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag var där efter 15, så den skadade bussen på linje 114 var nog den som du såg bli skadad.

Jacob

Kan tillägga att jag åkte med Arriva 7621 igår, och chauffören lyckades dra i bakändan i en herr-gårmanskylt... blev visserligen bara ett svart streck på den vita randen upptill, men ändå..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Misstänker att man, åtminstone initialt, lär få en hel del skador på boggivagnarna och i synnerhet de som hamanat i Råsta. Detta då det är en depå där man aldrig kört boggi (mig veterligt) i reguljär SL-trafik. Inte för att det är svårare än annat, men det kräver att man tänker lite annorlunda i vissa fall osv.

Frågan är även hur mycket man hunnit utbilda förarna i det 'tänket' och även hur mycket man har hunnit kolla av i de områdena som dessa vagnar nu oxå ska köra... detta då det finns en del ganska trånga passager och ganska mycket som ligger väldigt nära vanlig stadskörning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Med stel stödaxel är ju invänjningen för föraren kortare och mindre dramatisk, där behöver man bara tänka på den längre hjulbasen men det är något man till 100% kan kontrollera i spegeln.

Med olika former av motstyrande stödaxlar följer automatiskt problemet att inte kunna övervaka svepet utan det är något man lär sig att bedöma efter hand och där blir det hemskt dyra lärpengar med tanke på att varenda krona i reparation och stillestånd ska tas ur operatörens egen kassa, därför lär tyvärr bussarna gå månadsvis kanske årsvis med oreparerade skador.

Jmf bara hur bussarna såg ut i samband med de långdragna Globenarbetena på Nynäsvägen