Huvudmeny

Danielssons "Ylva"

Startat av Niclas Rosenius, 02 augusti 2012, 01:04:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Det gör väl inget. Den är ju snygg i den här lacken.. 8)

Jacob

Blev premiärtur för mig idag med Ylva, en mycket trevlig buss med en lika trevlig chaufför :)











































Och så en film såklart: http://www.youtube.com/watch?v=ixUbnQ9wNTM

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars-Håkan_E

Aktuell färgkod och resten av designprogrammet står ju klart o koncist i förfrågningsunderlaget, eftersom dekalerna sitter rätt så har ju någon faktiskt läst detta material.

Jag sätter nog en slant på att det är herrarna i Finland som kastat om siffrorna om inte beställningen i sedvanlig Jämtlandsanda gjordes upp på nån rökig nattklubb och skrevs ner på en servett.

"Det var ju så rökigt så vi såg varken vad vid skrev för något eller vad man visade på scenen"

Den gången var det dock Östersund o Krokoms skattebetalare som betalade notan.

Johan B

Snygg och snyggt! Men är den verkligen så bullrig som man kan tro från filmen eller är det bara för att man får dra upp ljudet?

yngrot

Trevligt med interiörbilder.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 10 augusti 2012, 17:11:09 PM
Aktuell färgkod och resten av designprogrammet står ju klart o koncist i förfrågningsunderlaget, eftersom dekalerna sitter rätt så har ju någon faktiskt läst detta material.

Jag sätter nog en slant på att det är herrarna i Finland som kastat om siffrorna om inte beställningen i sedvanlig Jämtlandsanda gjordes upp på nån rökig nattklubb och skrevs ner på en servett.

"Det var ju så rökigt så vi såg varken vad vid skrev för något eller vad man visade på scenen"

Den gången var det dock Östersund o Krokoms skattebetalare som betalade notan.

Då Danielssons fick de bägge Contrasterna från Vidre levererade från Stryn i rätt gul nyans, så torde de sedan länge ha alla rätta uppgifter. Så jag tror som precis som du, att det har skett något misstag på fabriken i Lahtis.

Dock tycker jag inte riktigt att ett visst stort allmännyttig f.d företags gamla affärer behöver dras upp i en tråd om ett helt annat separat litet privatägt företag. Detta då de aldrig haft speciellt mycket gemensamt annat än de grundades inom samma län under samma årtionde.

Lars-Håkan_E

Du får ursäkta men eftersom ledningen till viss del är den samma i företagen var det en ganska snabb koppling som ledde till en hel del skratt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 11 augusti 2012, 09:39:00 AM
Du får ursäkta men eftersom ledningen till viss del är den samma i företagen var det en ganska snabb koppling som ledde till en hel del skratt.

Vad menar du? Har Danielssons Busstrafik till viss del samma ledning som Jämtlandsbuss eller har Danielssons Busstrafik och Lahden Autokori alternativt Scania samma ledning?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Det hela är ju mycket enkelt och jag antar att Erik och de flesta andra "jämtar" förstod precis vad jag menade.

Jag tror och hoppas också att alla kan skratta åt det hela på samma sätt som jag och många med mig gjorde, men man måste vara lite insatt i vad som hände då i slutet på -80 talet och vilka som helt eller delvis var inblandade då för att göra kopplingen och förstå.

Att förklara detta på ett allmänt forum vore inte rätt mot flera inblandade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 11 augusti 2012, 11:17:55 AM
Det hela är ju mycket enkelt och jag antar att Erik och de flesta andra "jämtar" förstod precis vad jag menade.

När blev detta forum ett forum bara för jämtar?  ???

Citat från: Håkan_E skrivet 11 augusti 2012, 11:17:55 AM
Jag tror och hoppas också att alla kan skratta åt det hela på samma sätt som jag och många med mig gjorde, men man måste vara lite insatt i vad som hände då i slutet på -80 talet och vilka som helt eller delvis var inblandade då för att göra kopplingen och förstå.

Att förklara detta på ett allmänt forum vore inte rätt mot flera inblandade.

Nej, det vore inte rätt. Men var det rätt att skriva om detta från början.  ??? Det finns inte särskilt mycket som tyder på att det har något samband med vad som nu hänt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lasse i Bdn

Var det inte en OmniExpress som fick fel färger som liknade Norrlanskusten fast dom blå färgerna vart omvända eller för ljusa ?

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2012, 03:35:31 AM
Då Danielssons fick de bägge Contrasterna från Vidre levererade från Stryn i rätt gul nyans, så torde de sedan länge ha alla rätta uppgifter. Så jag tror som precis som du, att det har skett något misstag på fabriken i Lahtis.

1.) Vera och Vilma har INTE rätt nyans, den är lite ljusare än UL-gult.

2.) Tror du alltså att en Danielssonsförare skulle stå och ljuga för mig? Danielssons hade fått koden från UL och därefter skickat den till fabriken.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 17 augusti 2012, 20:50:48 PM
2.) Tror du alltså att en Danielssonsförare skulle stå och ljuga för mig? Danielssons hade fått koden från UL och därefter skickat den till fabriken.

Håkan E kommer med en rimlig teori som jag fann tänkbar. Och pga att jag finner en annan persons teori tänkbar är det alltså jag som påstår att en av mina kollegor ljuger? Eller?
I verkligheten finner jag små nyansskillnader rätt ointressanta. Nästan lika ointressanta som huruvida det är huvudmannen eller busstillverkaren som kastat om siffrorna. Enhetliga färger är ju ändå något som främst huvudmannen bryr sig om. För huvudmannens kunder, dvs resenärerna, är olika nyanser eller avvikande färger oftast totalt ointressant.

Men hade jag tyckt att detta varit extremt intressant hade jag helt enkelt frågat min chef. På Danielssons alltså.