Arbetsmiljöverket förbjuder busstrafik förbi Stortorget i Gävle

Startat av Anders Noren, 01 augusti 2012, 22:02:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Den misslyckade omgestaltningen av Stortorget i Gävle för två år sedan, där Nygatan stängdes av på ett sätt som innebar kraftiga framkomlighetsproblem för busstrafiken, har nu resulterat i att Arbetsmiljöverket beslutat att stoppa busstrafiken fr.o.m. hösttidtabellen (19 augusti).

Arbetarbladet: Bussarna på väg från torget, Hållplatsflytt vid bussförbud på Stortorget, Klart: stopp för bussar på Stortorget.

Nygatan varit ett av två huvudstråk för kollektivtrafiken i Gävle sedan spårvägen invigdes 1909. Nu är det antagligen slut med det för överskådlig framtid. Och Moderaternas oppositionsråd Inger Källgren Sawela tycker för sin del att det är "ett jättebekymmer" att det över huvud taget finns busstrafik i innerstaden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 01 augusti 2012, 22:02:09 PM

Nygatan varit ett av två huvudstråk för kollektivtrafiken i Gävle sedan spårvägen invigdes 1909. Nu är det antagligen slut med det för överskådlig framtid. Och Moderaternas oppositionsråd Inger Källgren Sawela tycker för sin del att det är "ett jättebekymmer" att det över huvud taget finns busstrafik i innerstaden.

Ja, när man läser detta uttalande hoppas man först att hon är felciterad. Men om inte så kommer jag att tänka på Amos Persson i Gamtjärn, som 1986-1993 ofta hördes i radio. Alla trodde att det var ett gammalt bygdeoriginal, cirka 97 år gammal, men så småningom avslöjades att det var Henning Lundström, Härnösand revykung som låg bakom  Amos röst och alla påhitt.

Nåväl, han berättade vid ett tillfälle att han hade en bror som var svajmastartist. Dock ramlade han ned från masten en gång och föll 20 meter.
- Han skadade dock inga ädlare delar, bara huvudet.
- Jaså, hur gick det för honom då.
- Jo, han vurte kommunalråd.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2012, 22:28:11 PM
Ja, när man läser detta uttalande hoppas man först att hon är felciterad.

Säg inte det. I skånska Lund accepterar man bara bussar som är gröna (på de gula bussarna antar jag att det bara är slödder och pack från Staffanstorp, Dalby och Sandby som åker till skillnad från de gröna bussarna som åks av fina lundabor) och det finns många som tycker att det var synd att man bara lyckades få bort regionalbussarna från city.

Ersa

Är det stadsbussar som Moderaternas oppositionsråd åsyftar, eller är det landsbygdsbussarna utifrån länet som hon inte vill ha körandes genom centrala stan?

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 23:46:49 PM
Är det stadsbussar som Moderaternas oppositionsråd åsyftar, eller är det landsbygdsbussarna utifrån länet som hon inte vill ha körandes genom centrala stan?

Tja, det beror väl på vilken människosyn man har.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2012, 08:10:37 AM
Tja, det beror väl på vilken människosyn man har.

Känns som du avsett att svara på en helt annan fråga eller så missar jag något här, men hur som helst så hänger jag inte alls med i tankegången här.

Du kan inte förtydliga lite med vad du avser, dvs. vad har en ev. människosyn att göra med frågan om vilken trafik (stads- eller regional) som oppositionsrådet åsyftar?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2012, 10:32:00 AM
Känns som du avsett att svara på en helt annan fråga eller så missar jag något här, men hur som helst så hänger jag inte alls med i tankegången här.

Du kan inte förtydliga lite med vad du avser, dvs. vad har en ev. människosyn att göra med frågan om vilken trafik (stads- eller regional) som oppositionsrådet åsyftar?

Om man inte gör skillnad på folk och folk (regionalbussresenärer och stadsbussresenärer) så finns det givetvis ingen anledning att vilja inskränka endera gruppens tillgänglighet till staden. (Ur ett trafikplaneringsperspektiv så är det till och med rimligare att låta regionallinjer ha en centralare sträckning än stadslinjer, för de som bor längs stadslinjerna har i regel möjlighet att välja cykeln eller apostlahästarna.)

Lars-Håkan_E

I många tätorter av större format väljer man att ha en eller flera knutpunkter dit landsortstrafiken går.

Varför kan man i Gävle inte dra landsortstrafiken snabbaste vägen till busstationen?

Anders Noren

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 13:37:02 PM
I många tätorter av större format väljer man att ha en eller flera knutpunkter dit landsortstrafiken går.

Varför kan man i Gävle inte dra landsortstrafiken snabbaste vägen till busstationen?

Antagligen för att en majoritet av resenärerna inte har mål varken i närheten av snabbaste vägen eller i närheten av busstationen (låt vara att någon egentlig busstation inte finns, men man kan väl tänka att Gävle C är en sådan målpunkt). Men i och med Arbetsmiljöverkets beslut så är första steget taget i en sådan flytt. Det blir nog inte utan ett visst resenärsbortfall.

Lars-Håkan_E

Det är väl annars ganska normalt förekommande att man har en central knutpunkt dit landsorts och regional/långväga bussar går och därifrån det finns mkt goda anslutningar med tätortstrafiken eller om den ligger väldigt centralt bra gångvägar.

Ofta är det ju till fördel restidsmässigt att inte snirkla runt i tätorter och hämta upp/lämna av kunder på drösvis med hållplatser för den långväga trafiken

Anders Noren

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 14:11:43 PM
Det är väl annars ganska normalt förekommande att man har en central knutpunkt dit landsorts och regional/långväga bussar går och därifrån det finns mkt goda anslutningar med tätortstrafiken eller om den ligger väldigt centralt bra gångvägar.

Ofta är det ju till fördel restidsmässigt att inte snirkla runt i tätorter och hämta upp/lämna av kunder på drösvis med hållplatser för den långväga trafiken

Förvisso, men det är inte riktigt relevant att tala om att "snirkla runt i tätorter och hämta upp kunder på drösvis med hållpatser" när det rör sig om änden av en linje. Staketgatan är/var dessutom bara aningen snabbare än Nygatan men med mycket sämre resandeunderlag (inom promenadavstånd från hållplats) när det gäller arbetspendling till Gävle.

Lars-Håkan_E

Jag ska villigt erkänna att det var cirkus 20-25 år sedan jag hade mer än en marginell van från Gävletrafiken och mitt inlägg var mer att visa på hur man ofta har lagt linjenätet i andra tätorter av liknande storlek.

Anders Noren