Nya E4 genom norra Uppland är öppnad

Startat av Niklas Bygdestam, 17 oktober 2007, 13:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam


Idag har nu nya motorvägen öppnats genom norra Uppland mellan Björklinge och Mehedeby. Det innebär att det nu är motorväg hela vägen mellan Uppsala och Gävle. Detta har varit efterlängtat av många men det finns vissa som bävat istället. En del kommer att sakna den gamla vägen av olika orsaker. Vissa tycker att det blir trist att köra på en motorväg istället för den gamla sträckan som de upplevde som charmigare. Men så finns det och vissa som bedrivit olika verksamheter längs med den gamla vägen och som nu är oroliga för att de kommer att tappa sina kunder. Men de flesta är ändå positiva till detta. Nu kommer det att bli lugnare i orter som t ex Månkarbo vilket kan gynna orterna i helhet. Dessa orter får också betydligt bättre förbindelser till både Uppsala och Gävle men även till bland annat Arlanda och Stockholm vilket jag vet att många sett fram emot. I Tierp är man glada över detta men även i Gävle finns det en viss glädje över detta också

Jag tror att den här motorvägen på många sätt kan vara nyttig för Norduppland. Med den här motorvägen tillsammans med Upptåget som idag har täta förbindelser så har Norduppland fått mycket bra kommunikationer i helhet, oavsett om man väljer att åka tåg, bil eller buss. Jag tror att detta kommer att göra Norduppland mycket efterfrågat. Norduppland är faktiskt också lite av en sorts gränszon mellan nord och syd i Sverige. Södra Norrland finns inom räckhåll vilket jag tror kan utnyttjas också tack vare bra kommunikationer

www.tierp.se kan man se att de i Tierps kommun verkar nästan stolta över sin nya motorväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#1
Äntligen!  :D

Men jag undrar nyfiket hur/om den sista biten av den gamla E4:an strax norr om Mehedebykorsningen används. Den kändes så konstig att köra ut från när man körde norrut de sista månaderna. Det blir väl att stanna på några fotopauser under nästa resa till Roslagen. Jag kommer nog att nyttja den gamla vägen även framöver nu när man slipper trängas med alla de stressade bilisterna.

Undrar även hur det kommer bli med besinstationer och matställen längs den nya vägen. Kommer några att flytta ut sina mackar från gamla till nya vägen? T.ex Statoil i Björklinge kan ju få det knapert framöver jämfört med förr.

JB

Citat från: Verspieder skrivet 17 oktober 2007, 18:48:31 PM
Undrar även hur det kommer bli med besinstationer och matställen längs den nya vägen. Kommer några att flytta ut sina mackar från gamla till nya vägen? T.ex Statoil i Björklinge kan ju få det knapert framöver jämfört med förr.

Det har stått en del om det i UNT. De flesta näringsidkare verkar ha inställningen att vi kör så länge det går. Det kommer byggas mack(ar) vid korsningen med Bärbyleden i Uppsala. Dessutom finns det planer på ett köpcentrum i Fullerö norr om Uppsala som skulle kunna innehålla en bensinmack. Men i övrigt verkar det inte finnas några planer på att etablera sig längs nya E4.

/Jonas

Ersa

Intressant. När nya E18 öppnades mellan Söderhalls trpl och Rösa trpl för lite mera än 10 år sedan lade man ner i princip alla bensinstationer och affärer längs den gamla vägen väldigt snabbt. Iaf vad jag kan minnas av Norrtälje tidnings artikel på 10-årsdagen.

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 17 oktober 2007, 21:34:50 PM
Det har stått en del om det i UNT. De flesta näringsidkare verkar ha inställningen att vi kör så länge det går. Det kommer byggas mack(ar) vid korsningen med Bärbyleden i Uppsala. Dessutom finns det planer på ett köpcentrum i Fullerö norr om Uppsala som skulle kunna innehålla en bensinmack. Men i övrigt verkar det inte finnas några planer på att etablera sig längs nya E4.

/Jonas


I Uppsala finns det en hel del planer på att bygga olika nya funktioner i anslutning till motorvägen. Där Bärbyleden möter E4 håller de redan på och bygger ett nytt varuhus för Willys och mer kommer. Men det som förvånar mig är att jag inte hört något om hur de tänker göra i platser som t ex Månkarbo. Det skulle kunna vara ett alldeles utmärkt tillfälle för folk som bor i t ex Månkarbo att bygga något nytt bredvid motorvägen och ha verksamhet där. Men jag har inte ens hört om att de skulle planera någon mack eller något charmlöst McDonald's där. Det tråkiga är att om matställen väl börjar komma så är risken att det bara blir trista sådana som McDonald's, Burger King, Max och annat trist där de har drive in av typiskt snitt för att ha bredvid motorvägar. Totalt opersonligt och charmlöst med dålig mat. Det roliga hade istället varit om dessa småorter som Månkarbo och Björklinge istället satsade på matställen och butiker som är lite personliga, att de kanske flyttar verksamhet som fanns på gamla vägen till motorvägen istället eller något ditåt. Tyvärr är jag rädd att det inte blir så utan att det blir trista snabbmatställen som det är på alla andra ställen :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

I tierp ville de ju bygga en ordentlig vägkrog men vägverket satte käppar i hjulet så det blir med största sannolikhet ingenting.
Anledningen var att vägkrogen inte skulle få en egen avfart från avfarten utan man var tvungen att åka en lång omväg runt för att komma dit. Detta skulle då göra att bilisterna inte skulle orka svänga av.

Stefan K

Sverige har ju förhållandevis få rastplatser med direkt anslutning till motorvägen (utan att gå via trafikplatser).
(F.ö. sådana som INTE skall ha trafikplatsnummer ;-).)

Är uppriktigt sagt förvånad om Statens Vägverk motsätter sig sådana anläggningar. Det borde finnas en god marknad och dessutom undviker man situationer med rörig trafik där stressade rastställesbesökare blandas med övrig trafik i trafikplatser/mot.


Stefan K

Blev intresserad av hur många rastställen med bensin och/eller restaurang det finns i Sverige som har egen av- och påfart i anslutning till motorväg/motortrafikled!

Börjar räkna upp några
Glumslöv E6 E20
Snapparp E6 E20
Nyköpingsbro E4
Herrbeta E4

Kommer någon med komplettering?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 19 oktober 2007, 18:03:15 PM
Blev intresserad av hur många rastställen med bensin och/eller restaurang det finns i Sverige som har egen av- och påfart i anslutning till motorväg/motortrafikled!

Börjar räkna upp några
Glumslöv E6 E20
Snapparp E6 E20
Nyköpingsbro E4
Herrbeta E4

Kommer någon med komplettering?

Sillekrog på E4.
Gävlebro på E4.
Suseån på E6.
Sandsjöbacka på E6 (även om denna avfart också betjänar friluftsområdet).
Ödsmålsbron på E6.
Det finns väl ett rastställe med värdshus mellan Örebro och Arboga på E20 också som har egen motorvägsavfart.

Men såväl Nyköpingsbro som Gävlebro har lokalvägar som förbinder dem med respektive städers centrum. Så man behöver inte ut på motorvägen igen om man skall vidare in till centrum. Lokalvägarna är dock helt inriktade på trafik till eller från dessa etablissemang, varför jag tycker man kan räkna in dem. De är inte skyltade från motorvägen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Det låter rimligt att räkna in dem eftersom "smitvägen" inte är skyltad!

Kom på två till
Galtsjön E22 (vid Ronneby)
Ekolsund E18

Den senare har en intressant placering mellan motorvägens båda körbanor!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 19 oktober 2007, 18:23:49 PM
Det låter rimligt att räkna in dem eftersom "smitvägen" inte är skyltad!


Jag håller med om rimligheten. Smitvägen är skyltad från respektive näringsställe men alltså inte från E4-an. Och den är i synnerhet i Nyköping så dålig att ingen skulle kunna komma på tanken att ta den vägen från E4-an om man inte behöver in till "bron" först.
En annan sak som slår mig: är alla de uppräknade ställena åtkomliga i båda riktningar. I Snapparp är jag t ex osäker men det finns kanske en gångtunnel som den södergående trafiken kan använda från rastplatsen. Och i Glumslöv sydgående kunde jag i alla fall inte hitta något sätt att ta mig över till restaurangen på andra sidan - annat än att vända vid nästa avfart.
På det sättet är Nyköpings- och Gävlebro utmärkta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Stefan K skrivet 19 oktober 2007, 18:03:15 PM
Blev intresserad av hur många rastställen med bensin och/eller restaurang det finns i Sverige som har egen av- och påfart i anslutning till motorväg/motortrafikled!

Börjar räkna upp några
Glumslöv E6 E20
Snapparp E6 E20
Nyköpingsbro E4
Herrbeta E4

Kommer någon med komplettering?

E6 norrgående vid Hallandsåsen

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 19 oktober 2007, 18:03:15 PM
Blev intresserad av hur många rastställen med bensin och/eller restaurang det finns i Sverige som har egen av- och påfart i anslutning till motorväg/motortrafikled!

Börjar räkna upp några
Glumslöv E6 E20
Snapparp E6 E20
Nyköpingsbro E4
Herrbeta E4

Kommer någon med komplettering?


Stora Wäsby E4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 19 oktober 2007, 19:01:09 PM
E6 norrgående vid Hallandsåsen

Nej, det platsar inte. De har inte egen avfart utan denna är gemensam för dem som vill åka gamla E6-an och hamna i Margreteholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)