Huvudmeny

Nyöppnad väg i Uppsala

Startat av Niklas Bygdestam, 16 oktober 2007, 15:39:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Idag har sista delen av Bärbyleden öppnats i Uppsala. Det är den del av väg 55 som ansluter till nya E4 som öppnades förra året. Det är för oss i Uppsala ett välkommet inslag som jag tror kommer underlätta betydligt för trafiken här i Uppsala

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=664059,00.html
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2007, 15:39:14 PM
Idag har sista delen av Bärbyleden öppnats i Uppsala. Det är den del av väg 55 som ansluter till nya E4 som öppnades förra året. Det är för oss i Uppsala ett välkommet inslag som jag tror kommer underlätta betydligt för trafiken här i Uppsala

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=664059,00.html

Man kommer alltså nu ut på motorvägen redan i Uppsala. När jag körde där i september hänvisades jag till gamla E4-an även Uppsala-Björklinge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Apropå tråden nedan om vägar som inte skyltas som motortrafikleder eller motorvägar så har jag alltid undrat varför Bärbyleden inte är grönskyltad. Med undantag för anslutningen till öster, till Österleden och E4, så håller den ju motorvägsstandard. Och visst är den väl avlyst för oskyddade och långsamma trafikanter?

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 16:56:49 PM
Man kommer alltså nu ut på motorvägen redan i Uppsala. När jag körde där i september hänvisades jag till gamla E4-an även Uppsala-Björklinge.



Tyvärr verkade de ha "glömt" att byta skyltar när man öppnade den nya motorvägen på E4. Nu har de i alla fall sett till att alla hänvisningar till E4 går via nya Bärbyleden och direkt till motorvägen. Den gamla E4:an skyltas mer eller mindre nu bara som lokalväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 16 oktober 2007, 17:46:06 PM
Apropå tråden nedan om vägar som inte skyltas som motortrafikleder eller motorvägar så har jag alltid undrat varför Bärbyleden inte är grönskyltad. Med undantag för anslutningen till öster, till Österleden och E4, så håller den ju motorvägsstandard. Och visst är den väl avlyst för oskyddade och långsamma trafikanter?

Anders


Det har jag också länge undrat. Jag skrev till och med en gång till Vägverket och föreslog detta, men tyvärr fick jag ett svar som i princip bara var nonsens men inget svar på själva frågan. Den äldsta delen av Bärbyleden mellan Enköpingsvägen och Börjegatan uppfyller kraven för att vara motortrafikled och mellan Börjegatan och Österleden är den egentligen en motorväg fast inte skyltad som det. Ett svar jag fick en en person från Vägverket som jag mötte var att vägen bara är skyltad för 90 men det håller faktiskt inte riktigt då det finns motorvägar som är skyltade både för 90 och även 70
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Då väntar vi bara på att Eniro och Hitta.se uppdaterar sina kartor så man kan få se nya E4:an på en karta någon gång. Eniros karta ser rätt märklig ut då inte bara Tycho Hedéns väg, utan även Kungsgatan är skyltad "E4", och det var nog ett tag sedan E4:an flyttades från Kungsgatan?  ;)

Jo, jag har skrivit till Eniro om detta. Senast i våras.

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2007, 19:46:57 PM

Tyvärr verkade de ha "glömt" att byta skyltar när man öppnade den nya motorvägen på E4. Nu har de i alla fall sett till att alla hänvisningar till E4 går via nya Bärbyleden och direkt till motorvägen. Den gamla E4:an skyltas mer eller mindre nu bara som lokalväg

Glömt? Kom man från väg 55/72 tidigare och skulle norrut på E4 var det faktiskt närmare att svänga av på gamla E4 än att åka Tycho Hedéns väg-Råbyvägen-Österleden-Bärbyleden-E4-väg 700. Så jag förstår att VV hänvisade till gamla E4.

/Jonas

JB

Citat från: Anders Noren skrivet 16 oktober 2007, 17:46:06 PM
Apropå tråden nedan om vägar som inte skyltas som motortrafikleder eller motorvägar så har jag alltid undrat varför Bärbyleden inte är grönskyltad. Med undantag för anslutningen till öster, till Österleden och E4, så håller den ju motorvägsstandard. Och visst är den väl avlyst för oskyddade och långsamma trafikanter?

Anders

Det har jag också grubblat på.

/Jonas

Stefan K

"Apropå tråden nedan om vägar som inte skyltas som motortrafikleder eller motorvägar så har jag alltid undrat varför Bärbyleden inte är grönskyltad. Med undantag för anslutningen till öster, till Österleden och E4, så håller den ju motorvägsstandard. Och visst är den väl avlyst för oskyddade och långsamma trafikanter?"
Tror nog att Vägverkets olika tjänstemän inte klarat av frågan om när en väg kan vara motorväg eller motortrafikled!
Verkets "projektledare" genomför byggen och deras jurister "läser (heliga?) texter"!
Däremellen finns behov av personer som hanterar teknisk standard tillsammans med trafikreglering!