Linköping - 3 juni (del 2 av 2)

Startat av Tommy H, 03 juni 2012, 19:49:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2012, 19:24:47 PM
Vilket Bussnack läser du? Inte samma som jag i alla fall. Lägger man upp en lite ovanlig bild så får man definitivt fler kommentarer än om man lägger upp en standardbild. Det du hänger upp dig på är en - säger en - kommentar i den här tråden. Samtidigt som du protesterar mot detta kritiserar du den som lagt upp många intressanta bilder. Det är nog större risk att han tröttnar än att den som inte får en massa beröm för sin bild gör det.

På vilket sätt kritiserar jag någon som lägger upp bilder överhuvudtaget? Om det är någon jag kritiserar är det väl den isf. som ger positiva kommentarer till 1A-bilder, men som inte gör det till de med tanke bakom. Den som vill känna sig träffad får göra det, de andra slipper! Sen missar du poängen, jag säger inte att de som lägger upp intressanta/annorlunda bilder (t.ex. Patrik) inte får positiva kommentarer, utan snarare att det i allt som ofta ges 'tummen upp' till bilder som i allmänhetens ögon är rätt normala/intetsägande, medans det istället då kan vara tvärtom att de mer annorlunda bilderna blir utan. Självklart har vi alla olika smak, men tycker det är synd att sådana inte uppskattas mer. Nu råkade det bli i den här tråden jag skrev, men kunde valt valfri annan, så det hade inte specifikt med den här kommentaren att göra utan att det mer var ett tillfälle att lägga in en egen kommentar! Jag har sett trådar med bilder tagna på en buss bakifrån genom ett staket (på en helt vanlig buss) som fått positiva kommentarer, vad är grejen???

Jfr. med att man hör många som säger 'f*n vad gott med en burgare på McDonald's det vore nu' - hur många går istälet runt och säger 'f*n vad gott med lite käk på den mysiga kvarterskrogen det vore nu' istället??? Självklart kan båda dessa alternativ tilltala en, men folk är nog duktigare på att prisa det som är 'vanligt' än tvärtom, ngt som jag tycker är rätt synd...


Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 06 juni 2012, 19:50:16 PM
På vilket sätt kritiserar jag någon som lägger upp bilder överhuvudtaget? Om det är någon jag kritiserar är det väl den isf. som ger positiva kommentarer till 1A-bilder, men som inte gör det till de med tanke bakom. Den som vill känna sig träffad får göra det, de andra slipper! Sen missar du poängen, jag säger inte att de som lägger upp intressanta/annorlunda bilder (t.ex. Patrik) inte får positiva kommentarer, utan snarare att det i allt som ofta ges 'tummen upp' till bilder som i allmänhetens ögon är rätt normala/intetsägande, medans det istället då kan vara tvärtom att de mer annorlunda bilderna blir utan. Självklart har vi alla olika smak, men tycker det är synd att sådana inte uppskattas mer. Nu råkade det bli i den här tråden jag skrev, men kunde valt valfri annan, så det hade inte specifikt med den här kommentaren att göra utan att det mer var ett tillfälle att lägga in en egen kommentar! Jag har sett trådar med bilder tagna på en buss bakifrån genom ett staket (på en helt vanlig buss) som fått positiva kommentarer, vad är grejen???


Du kunde ju i så fall startat en ny tråd. Nu får du allt finna dig i att stå till svars för det du skrev. Att skylla på att andra missförstår är faktiskt rätt lågt. Du måste ju försöka förstå hur dina inlägg uppfattas och att det inte är lätt för dem som läser dem att förstå hur du menar. 



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2012, 19:55:34 PM
Du kunde ju i så fall startat en ny tråd. Nu får du allt finna dig i att stå till svars för det du skrev. Att skylla på att andra missförstår är faktiskt rätt lågt. Du måste ju försöka förstå hur dina inlägg uppfattas och att det inte är lätt för dem som läser dem att förstå hur du menar.

"Skylla på att alla andra missförstår????" T.o.m. trådskaparen fattade ju vad jag menade på en gång i inlägget under! BM fattade i inlägget under det, rannsaka dig själv innan du lägger skuld på nån annan! Nä, sluttjatat om detta. Den som vill ta till sig får göra det, de andra behöver inte.

Leif D

#18
Vad jag då förundras över, är ju att här lägger någon upp 18 bilder i samma inlägg, utan att få kritik för många bilder..?? De brukar ju komma som ett brev på posten, när jag gör så...  Därför lägger ju jag i stor sätt aldrig upp bilder här numera, även om mina gamla bilder ibland ger mer en hel del cred...


Mods. edit: Bild och tillhörande text som var helt irrelevant i sammanhanget har tagits bort.
;-)

Tommy H

Citat från: Leif D skrivet 06 juni 2012, 20:54:07 PM
Vad jag då förundras över, är ju att här lägger någon upp 18 bilder i samma inlägg, utan att få kritik för många bilder..?? De brukar ju komma som ett brev på posten, när jag gör så...  Därför lägger ju jag i stor sätt aldrig upp bilder här numera, även om mina gamla bilder ibland ger mer en hel del cred...

Dina bilder är alltid uppskattade så jag tycker absolut du ska börja lägga upp dom här igen!  :)
Numera så står det tydligt i reglerna att man inte ska överskrida 20 bilder, läs gärna igenom den här tråden: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44446.0
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Leif D

Citat från: Tommy P skrivet 06 juni 2012, 22:07:40 PM
Dina bilder är alltid uppskattade så jag tycker absolut du ska börja lägga upp dom här igen!  :)
Numera så står det tydligt i reglerna att man inte ska överskrida 20 bilder, läs gärna igenom den här tråden: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44446.0

Känns som jag nog heller avstår, än böjer mej för en regel som ja inte tycker är så bra. Möjligt jag kommer ändra mej nån gång, men de får vi ta då...
Under tiden några bilder från forntiden...

NKA 359 på Östra Promenaden 1978, foto Leif D.


NL 250 på Ingelstagatan 1983, foto Leif D.
;-)

CR

Mycket trevliga bilder Leif!
Svälj förtretet med uppfodrande administratörer och ändra dig så vi får se dina bilder på Bussnack i framtiden, för åtminstone jag saknar att du försvunnit i det sammanhanget.

Och till Tommy vill jag säga: Mycket trevliga bilder du lagt upp och fortsätt du också att dela med dig till oss andra. Det är oerhört trevligt att se bilder från Östergötland!

Jag tycker ingen av er har dålig kvalité på era bilder, tvärtom. Men det jag vill säga till alla på detta forum, att bildinnehållet är viktigare än kvalitén. Det är så otroligt kul att se bilder från olika håll runt om i landet, udda som mindre udda platser och sammanhang!

Niclas Rosenius


   Många trevliga bilder, tycker att du Tommy skall fortsätta att lägga upp dina bilder som du tycker är intressanta och dina bilder håller väldigt höga kvailte rakt igenom. Att man misslyckas med en och annan bild ibland hör till fotandet.

   Förstår inte Virtual1 klagomål när det gäller standard bild 1A allstå från högerfram, det är ju bara 3 av 18 bilder från den vinkeln.

   Men sen är det ju så att det är fler som finns på forumet som bor i just SL-land, Uppland, Skåne o Götet som gärna kommenterar "sina områdesbilder".

   Själv har jag mitt område mest på turistbussar och ganska ofta inte får nån kommentar på det jag lägger ut, men man kan ju inte deppa för det.

   Sedan Leif, sten diggar denna bild

Citat från: Leif D skrivet 06 juni 2012, 22:34:04 PM



NL 250 på Ingelstagatan 1983, foto Leif D.

   //Niclas

virtual1

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 juni 2012, 10:43:00 AM
   Förstår inte Virtual1 klagomål när det gäller standard bild 1A allstå från högerfram, det är ju bara 3 av 18 bilder från den vinkeln.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Hur svårt ska det vara att förstå att jag inte alls klagar på standardbild 1A och de som lägger upp dessa bilder *suckar högljutt* - hur många gånger ska jag skriva det????? - jag klagar på _de som väljer att visa sin uppskattning för dessa bilder_ före att visa uppskattning för de mer annorlunda bilderna.

F.ö. lägger jag själv upp massa "1A"-bilder om din uppfattning är att det bara handlar om bild från höger framsida! Men jag försöker IAF att lägga upp bilder på bussar som inte visats så mycket tidigare eller på miljöer som inte alltid ses! Sen betyder inte det att inte vardagsbilder fyller sin funktion, jag uppskattar vardagsbilder lika mycket som alla andra, men jag ser inte idén med att prisa vardagsbilderna mer än man prisar de bilder där faktiskt nån lagt tid på att komponera bilden!

Om jag tar exemplet att folk skriker ut sin upphetsning för GB Sandwich istället för att t.ex. prisa hemlagad italiensk glass t.ex? - hur spännande och motiverande är det? fattar man då? - lite så jag vill mena!

Mustman

Tycker att det är pinsamt att folk hela tiden ska klaga och klanka ned på bilder...
och oavsett varför en viss tråd får mycket uppskattning så måste man väll acceptera det, eller är det så att forum medlemmarna inte har tillräckligt god smak för att själva avgöra vad de vill kommentera? Och om det nu är så att ni som lägger upp bilder inte tycker det känns värt att fortsätta med det bara för att det inte skrivs något i era trådar, så är ju det djävligt synd... Jag var övertygad om att vuxna människor inte hade ett så oerhört bekräftelse behov... men ack så fel det antagandet verkar vara...

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

yngrot

Rätt tråkig tråd detta om vilka bilder som skall visas och kommenteras.. 

Till Leif D dina bilder vill vi se mer av håller med Niclas  R om den underbara bilden på Volvo Van Hool i ösregnet en kanonbild .. så släng upp lite fler bilder Leif..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 03 juni 2012, 21:35:55 PM
Nu sticker jag ut huvudet lite, men bortsett från att det är kul att se de nya veoliorna så var väl bilderna i övrigt modell 1A? - så fantastiskt snyggt kan jag väl inte påstå, platsen där det är fotat står alla och fotar på, bildkvalitén är väl hyfsad men inte så speciell, vinklarna är modell 1A och bilderna visar inget som inte visats förut.

Om man inte har annan möjlighet då? Du är precis likadan själv. Försöker klämma in så många ställen som möjligt på en resa, inrutat till minsta minut. Besöker garage för att få ihop allt så snabbt så möjligt, såna  bilder, är de bättre?
Tommy, fortsätt lägga ut bilder.

Förresten, är Allt i trafik nu?
Blev det några kortvagnar till stadstrafiken?
Har vi sett nån lista över nya vagnparken för Linköping stadsbuss?
Mera nytt till landsbygdstrafiken?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

snömannen

Vet inte om allt nytt är i trafik ännu, men förmodligen inte, då en del av dom gamla Volvo bussarna fortfarande används i trafiken.

Det ser i alla fall ut att bli 3 nya kortvagnar och 35 nya ledbussar till stadstrafiken i Linköping.
Ett försök att lista vagnparken i Linköpings tätort när trafiken enligt den nya upphandlingen startar:

MAN A21 CNG 2009
3222   CBR155 

MAN A21 CNG 2012 <----------Nya
1272   UGA236
1273   UGA561   
1274   DHF188 

MAN A26 (Boogie) CNG 2009
5999   DEO368

Volvo B9LA/Säffle 7500 CNG 2007
3588   XWF916
3589   XWF926
3590   XWF936
3591   XWF956

MAN A23 (Led) CNG 2008
3640   DEA100   
3641   BKM561 
3642   BKM562   
3643   EEC710   
3644   BKM588
3645   BKM589   

MAN A23 (Led) CNG 2009
3651   DEJ674 
3652   XZX478 
3653   BPJ573   
3654   XZW922   
3655   ALY538   

MAN A23 (Led) CNG 2012 <----------Nya
7000   DHF099   
7001   DHF104   
7002   UFA275   
7003   UFB141   
7004   DHF119   
7005   UFB361   
7006   XEN910   
7007   UFB691   
7008   XEN911   
7009   EBB595   
7010   UFD028   
7011   UFE709   
7012   XTR601   
7013   UFG490   
7014   WFL974   
7015   UFG830   
7016   UFH481   
7017   XTU784   
7018   UFH601   
7019   UFH616   
7020   UFH761 
7021   UFH891   
7022   UFL849   
7023   UFM450 
7024   UFM640 
7025   UFP062   
7026   ALL246   
7027   UFP462   
7028   UFP712   
7029   UFS219   
7030   WFM310
7031   DHF130   
7032   DHF138   
7033   UFS299   
7034   UFS869   

Tommy H

Citat från: snömannen skrivet 09 juni 2012, 21:35:36 PM
Det ser i alla fall ut att bli 3 nya kortvagnar och 35 nya ledbussar till stadstrafiken i Linköping.
Ett försök att lista vagnparken i Linköpings tätort när trafiken enligt den nya upphandlingen startar:

Din lista ser väldigt korrekt ut, inget avviker mot vad jag antecknat (och fotat under Veolias besöksdag i lördags).
Det enda jag undrar över är varför de tre kortvagnarna fått så låga nummer, hur fungerar egentligen Veolias nummerserie?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/