Cirkulationsplats - uppochned

Startat av HJP, 14 oktober 2007, 21:35:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP



Hustrun och jag förlade ett veckoslut i Jönköping i våras. På söndagen 29 april, när vi skulle åka hem, fick jag syn på detta vägmärke, av äldre datum, men uppochned.
Naturligtvis måste det förevigas.
En kul idé, tycker jag, att plocka fram ett gammalt vägmärke, och använda det på detta sätt. Naturligtvis fanns de moderna - gällande - märkena på plats också.

Nog pryder det sin plats, lika bra som ett offentligt konstverk? Det är ju, på sitt sätt, lite historia.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 14 oktober 2007, 21:35:10 PM


Hustrun och jag förlade ett veckoslut i Jönköping i våras. På söndagen 29 april, när vi skulle åka hem, fick jag syn på detta vägmärke, av äldre datum, men uppochned.
Naturligtvis måste det förevigas.
En kul idé, tycker jag, att plocka fram ett gammalt vägmärke, och använda det på detta sätt. Naturligtvis fanns de moderna - gällande - märkena på plats också.

Nog pryder det sin plats, lika bra som ett offentligt konstverk? Det är ju, på sitt sätt, lite historia.

HJP

Den där gulsvarta grejen nedtill brukar kallas fontellera efter en polismästare Ernst Fontell i Göteborg. Det var han som kom på denna form av trafikdelare, som från början var tänkt att egentligen användas för att markera mittrefugen vid övergångsställen. Men huven och botten skall på en riktig fontellare vara svart.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2007, 22:34:06 PM
Den där gulsvarta grejen nedtill brukar kallas fontellera efter en polismästare Ernst Fontell i Göteborg. Det var han som kom på denna form av trafikdelare, som från början var tänkt att egentligen användas för att markera mittrefugen vid övergångsställen. Men huven och botten skall på en riktig fontellare vara svart.



****
Det var inressant. Tackar&Bockar!

Jag misstänker att denna fonterella äe förstärkt och förlängd. Någonstans har jag en papperskopia på en sådan, ståendes framför entrén till hotell Sheraton (numera Radison SAS), i Göteborg. Jag fick syn på den, när jag var på väg till SJ-överliggningen, på Hotell Royal, som ligger bakom Radison.
Den svarta överdelen är betydligt lägre, än den på min bild ovan. Eller kan det vara så, att om det sitter ett vägmärke på den, så blir är förstärkt?

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 15 oktober 2007, 15:42:03 PM


****
Det var inressant. Tackar&Bockar!

Jag misstänker att denna fonterella äe förstärkt och förlängd. Någonstans har jag en papperskopia på en sådan, ståendes framför entrén till hotell Sheraton (numera Radison SAS), i Göteborg. Jag fick syn på den, när jag var på väg till SJ-överliggningen, på Hotell Royal, som ligger bakom Radison.
Den svarta överdelen är betydligt lägre, än den på min bild ovan. Eller kan det vara så, att om det sitter ett vägmärke på den, så blir är förstärkt?

HJP

Jag ser att jag skrev lite fel på ena stället förut. Skapelsen kallas fontellare och inget annat.
Den i Jönköping är ingen äkta fontellare. Två sådana syns på den här bilden:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2007, 16:19:04 PM
Jag ser att jag skrev lite fel på ena stället förut. Skapelsen kallas fontellare och inget annat.
Den i Jönköping är ingen äkta fontellare. Två sådana syns på den här bilden:




****
Det verkar stämma bättre  ;)
Dessa liknar dem som jag sett tidigare.
Törs man gissa att dessa fontellare finns i Borås?  ???

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 15 oktober 2007, 21:56:31 PM


****
Det verkar stämma bättre  ;)
Dessa liknar dem som jag sett tidigare.
Törs man gissa att dessa fontellare finns i Borås?  ???

HJP

Jag vet inte om det finns någon kvar men det fanns många på sin tid i varje fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2007, 16:19:04 PM
Jag ser att jag skrev lite fel på ena stället förut. Skapelsen kallas fontellare och inget annat.
Den i Jönköping är ingen äkta fontellare. Två sådana syns på den här bilden:



Att de här kallades fontellare hade jag ingen aning om. Alltid lär man sig något nytt :)

Men just den här typen finns faktiskt i korsningen vid Carolinabacken utanför Carolina Rediviva i Uppsala. De sitter på refugerna där. Det roliga är att de är ganska nyuppsatta. De har kanske suttit där i 2 år men inte så mycket mer. De ser exakt ut som de som är på Staffans bild så det är alltså äkta fontellare. Skillnaden är bara att de som finns i Uppsala ser betydligt fräschare ut än de som är på Staffans bild. Jag vet inte om dessa fontellare i Uppsala är nytillverkade eller om de har hittat några oanvända i något förråd någonstans och kommit på idén att montera upp dessa
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: HJP skrivet 15 oktober 2007, 21:56:31 PM


****
Det verkar stämma bättre  ;)
Dessa liknar dem som jag sett tidigare.
Törs man gissa att dessa fontellare finns i Borås?  ???

HJP

Eftersom Staffan inte besvarat sista frågan tar jag mig friheten att göra det.
Svaret är nej, bilden är tagen på Östra Hamngatan i Göteborg.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Hej!

Dessa båda kamrater har jag kört förbi ett tjogtal gånger idag, det var idag vagn 208 som gällde.

Hälsar

Ingemar

Jonas Gustafsson

Citat från: IngemarJ skrivet 16 december 2007, 00:51:36 AM
Hej!

Dessa båda kamrater har jag kört förbi ett tjogtal gånger idag, det var idag vagn 208 som gällde.

Hälsar

Ingemar
Trafik till Jul på Liseberg antar jag?
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Alldeles riktigt.Hade som vanligt god beläggning på tredje adventslördagen så jag är rätt nöjd. Nu sitter jag och smälter föreningens julmat för året. Hade riktigt skoj faktiskt som vanligt.

Hälsar

Ingemar