Åkte en fin buss idag.

Startat av Veiko, 26 maj 2012, 17:55:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Susanne

Den ser riktigt cool ut. Skulle vilja se den på riktigt.

Mats Karlsson

Den här bussen finns det en intressant historia bakom! Det är den enda som funnits i Sverige och som dessutom blivit bevarad och renoverad till toppskick!! Gratulerar till ett synnerligen gott jobb!

Veiko

Ja detta är en speciell buss. Är grabbens skola som äger den.

Dom hittade den på en skrot för 16 år sen. Tror det tillverkades 13st innan firman kursade. Dom va nere i Tyskland med denna för ett tag sen o visade upp den för en del gubbar som va med o tog fram bussen, dom e ju ganska gamla nu ;) Den vann nåt pris på en utställning oxå.

Tror det finns 2 ex kvar.

New_options

Sällan har väl epitetet "Rullande ostkupa" illustrerats så väl?

Mats Karlsson

Bussen har nämnts på BussSnack tidigare, bla. i följande trådar:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29326.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21956.0

Här finns också en länk till det evenamang som bussen deltog i nere i Tyskland nu under våren:
http://oldtimer-veranstaltung.de/en/2012/03/oldtimer-bus-restauration-hkb-clubbus/

Jag tror nog att det tillverkades fler än 13 bussar. Produktionen pågick 1955-58 av HKB (=Harmening Karosseriefabrik, Bückeburg). 1958 togs tillverkningen över av företaget FAKA (Fahrzeugwerke Kannenberg), som fortsatte tillverkningen i princip ograverad fram till 1960. Från 1960 byggdes bussen på chassi från Büssing i stället för på chassidelar från diveres leverantörer (Henschel, ZF, Berg m.fl.). Hur länge denna Büssing-variant tillverkades vet jag inte, men det kan inte ha varit under så lång tid. Kanske får vi svar på detta när tidskriften Omnibusspiegel kommer med sitt utlovade reportage om bussen.

1896

Ja, där har dom gjort ett bra jobb i Eksjö.  :)