Söndagsbild del 9

Startat av Jona, 14 oktober 2007, 15:40:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Har inte glömt er, men idag så blev jag lite senare än vanligt med att visa Söndags-bilden. (bilderna)
Som jag skrev förra söndagen så är planen att jag från nu endast visar bilder tagna med min Nikon D50.
Vi får se hur det går. Eftersom förra veckan blev en resa i bilder från Skellefte och ända ner till den stora staden STHLM så passar väl det bra att jag reser lite norrut denna gång och visar bilder från Pite.


Anledningen till att bussarna kör denna lite mindre Prästgårdsgatan och inte Sundsgatan som dom normalt gör är på grund av ett vägarbete på den sistnämnda.


Här ser ni hur man kan välja och fota lite annorlunda. I detta fall tyckte jag det passade och ha en Krille som fotar samma buss. För att få lite annat än vad jag normalt fotar. I bakfickan på Krille syns hörnet av en tidtabell för staden. Ett hyfsat bra redskap för att veta ungefär vart och när det kan tänkas dyka upp ett fotoobjekt. Här i norr är vi inte borskämda med sådant. Här kan det komma en buss där du minst anar det. Tidtabellen är en bara vägledande, vart bussen sedan kör och hur, ja det är från gång till gång. Det får man gissa sig till.


Denna bild är det fabriken i bakgrunden jag strävade för att få med. För i Pite med omnejd finns det gått om fabriker. Många av dom även med spåranslutning. Där jag stog för att fota denna bild kan med fördel den lastbils-intresserade stå. För här sprutade det lastbilar. En ständig ström av Långtradar-ekipage dundrade förbi på väg mot dom olika industrierna i Munksund och Skuthamn osv.

Sammanställning av Söndagsbilderna finns på följande länk http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

Simon A

Snygga bilder. Bussarna var riktigt snygga.

//Simon

Krille

Citat från: Jona skrivet 14 oktober 2007, 15:40:42 PM
Här ser ni hur man kan välja och fota lite annorlunda. I detta fall tyckte jag det passade och ha en Krille som fotar samma buss. För att få lite annat än vad jag normalt fotar. I bakfickan på Krille syns hörnet av en tidtabell för staden. Ett hyfsat bra redskap för att veta ungefär vart och när det kan tänkas dyka upp ett fotoobjekt. Här i norr är vi inte borskämda med sådant. Här kan det komma en buss där du minst anar det. Tidtabellen är en bara vägledande, vart bussen sedan kör och hur, ja det är från gång till gång. Det får man gissa sig till.

Hehe, se hur det kan se ut... Har jag verkligen godkänt puliceringen av den bilden?
Måste ha varit i ett svagt ögonblick  ;)

/K

Jona

Citat från: Krille skrivet 14 oktober 2007, 17:40:27 PM
Hehe, se hur det kan se ut... Har jag verkligen godkänt puliceringen av den bilden?
Måste ha varit i ett svagt ögonblick  ;)

/K

Hehehe nä det har du inte, frågade inte så jag slapp få fel svar...

/J
MVH Filosofen Jona

M224

När jag ser dessa bilder så ser jag riktigt fram emot att få fota de nya Omnilinkarna.  ;)

Jona

Dessa bussar är inte bara snygagre än tidigare, jag gillar inte Omnibajs men dessa kan jag gå med på.
Oki färgen är snygg men det skulle den varit på en Maxci eller Säffle också. Men dessa har en sak jag gillar jämfört med dom andra. Dom har väldigt bekväma säten, inte tötortstolar utan mer likande landsbyggd. Sedan har dom bälten.

Så denna modell skulle jag gärna se som stadsbuss i Skellefteå på vardagarna och på Linje 208 till Skelleftehamn och andra kortaare landsbygdslinjer som 210, 217 och 218 på kvällar och helger.
Hälldre det en den polska industriskit vi ska få hit i form av Soliris.

Om dom inte lyckats förbättre Solirisen som Skelleftebuss ska köpa. För dom som går i Lule och främst dom i Ume som jag åkt en hel del, gillar jag inte. Tacka vet jag Maxci säger jag då bara. Eller våra trevliga gamla fina scania CN113 från 1988 och senare som rulalr i staden ännu. Dom är riktigt trevliga.

Osså kom detta ämne som i begynnelsen handlade om grannstaden Pite och hamna om Skellefte igen. Jaja det är väl trevlig det också. Ha en bra kväll /Jona

/Jona
MVH Filosofen Jona