En epok går i graven.. (bilder + filmer)

Startat av Jacob, 03 maj 2012, 23:42:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Mattias Petersson skrivet 08 maj 2012, 21:48:07 PM
Såna bussförare borde inte köra buss om dom inte gillar bli fotade, Hilma trist för oss fotografer sättas ut för sånt.
Dom får byta jobb helt enkelt.

Att bli fotograferad mot sin vilja ingår väl ändå inte i en busschaufförs yrke? Det är inte direkt så att man får lära sig om bussfotografer på sin körkortsutbildning. Så som fotograf får man faktiskt lov att försöka visa lite hänsyn mot folk som arbetar. Det finns även gott om chaufförer som inte vill ha med folk/passagerare att göra, vilket man bör vara medveten om. Det är inte så enkelt att för alla svenskar som inte trivs med sitt arbete att bara byta jobb blixtsnabbt. Branschen behöver alltid förare. Men när arbetsmiljön är dålig, så blir stämningen dålig helt enkelt.

Med detta vill jag per automatik inte försvara griniga förare. Man kan "avvisa/neka" folk på ett artigare och trevligare vis. Att jag inte vill försvara dem beror på att jag själv råkar ut för dem då och då (utan att jag fotograferar). Och mot de allra argaste "kollegorna" i ett angränsande trafikområde hjälper inte ens den egna uniformen mot långfingrar, skrik, signalhorn och hot om anmälningar.

Bussfanatikern

Om inte bussföraren vill synas så får man väl redigera bort denne innan man lägger ut bilden här.

Muk

Citat från: Bussfanatikern skrivet 09 maj 2012, 01:28:18 AM
Om inte bussföraren vill synas så får man väl redigera bort denne innan man lägger ut bilden här.

Det extraarbetet lägger man inte ner för att tillfredställa någon som är otrevlig. Så roligt är det inte att redigera bilder.

Kvarne

Chauffören har fel i sak, det är inte olagligt att fotografera bussar eftersom det är en allmän plats.
Däremot bör fotografen visa hänsyn och om det framgår att chauffören/chauffösen inte vill vara med på bild kan man ju fota på ett sådant vis att han/hon ej kommer med eller syns så lite som möjligt. Därefter kan man be att få visa bilden för att göra klart att vederbörande ej syns.

Att prata med chauffören/chauffösen är något man bör göra med hänsyn till om denne tycker att det är OK och visar att han/hon klarar av det. Detta gäller såklart under körning, när fordonet står vid hpl så är det en annan femma. Men under körning bör man undvika det eftersom han/hon bör fokusera på körningen.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jacob

Citat från: Kvarne skrivet 09 maj 2012, 09:54:40 AM
Chauffören har fel i sak, det är inte olagligt att fotografera bussar eftersom det är en allmän plats.
Däremot bör fotografen visa hänsyn och om det framgår att chauffören/chauffösen inte vill vara med på bild kan man ju fota på ett sådant vis att han/hon ej kommer med eller syns så lite som möjligt. Därefter kan man be att få visa bilden för att göra klart att vederbörande ej syns.

Att prata med chauffören/chauffösen är något man bör göra med hänsyn till om denne tycker att det är OK och visar att han/hon klarar av det. Detta gäller såklart under körning, när fordonet står vid hpl så är det en annan femma. Men under körning bör man undvika det eftersom han/hon bör fokusera på körningen.

Vill bara poängtera att jag dels sa till chauffören att det blänker i rutan så att han inte syns, och självklart pratade jag med honom när jag klev på bussen på hållplatsen. Jag tycker det hör till god ton att svara om en passagerare frågar någonting.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

chand021

6953 Bärgade jag in till Handen-garaget förra veckan ! Fina vagnar de där! :)

Hur lägger man upp en bild?  :)

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 10:04:28 AM
Vill bara poängtera att jag dels sa till chauffören att det blänker i rutan så att han inte syns, och självklart pratade jag med honom när jag klev på bussen på hållplatsen.

Men frågade du föraren om det var okej att fota bussen framifrån, innan du klev av och fotade? Om inte kan en sådant förfarande räcka för att en redan irriterad förare tar ut en del irritation på den i förarens ögon "ohyfsade" fotografen. Det gäller att tänka sig in i den andre personens synvinkel. Både som fotograf, men även som förare som blir fotad utan förvarning.

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 10:04:28 AM
Jag tycker det hör till god ton att svara om en passagerare frågar någonting.

Men nu är det ju ändå SL-trafik vi talar om. Som jag beskrivit ovan finns det många förare i storstadsregionerna som kör buss enbart för lönens skull, då de inte hittar andra jobb direkt över en natt. De mer serviceinriktade förarna inom kåren letar sig till andra bussar än de som har en SL-logga framtill.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 11:55:02 AM
Men frågade du föraren om det var okej att fota bussen framifrån, innan du klev av och fotade? Om inte kan en sådant förfarande räcka för att en redan irriterad förare tar ut en del irritation på den i förarens ögon "ohyfsade" fotografen. Det gäller att tänka sig in i den andre personens synvinkel. Både som fotograf, men även som förare som blir fotad utan förvarning.

Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 12:00:20 PM
Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.

Jag vet inte om hyfs, kommunikation samt försök att undvika onödiga konflikter är "onödigt". Att det finns gott om förare som inte vill bli plötsligt fotade utan vetskap är ju ingen nyhet, utan sådana frågor har det diskuterats i detta forum i många år nu.
Det går ju även att likna det med att man presenterar sig på trafikledningen på en depå, innan man börjar fota inne på området. Gör man inte det blir man genast betraktad som en väldigt otrevlig och ohyfsad människa, och är knappast välkommen tillbaka.

Själv brukar jag försöka att fråga i alla lägen där det är möjligt, men helst fotar jag helt tomma bussar i första hand.

JDS

Jag börjar om med mitt inlägg, efter vissa geografiska studier...

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 12:00:20 PM
Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.

//Jacob

Men det är en viss skillnad mellan att ta bilder vid ETT tillfälle och att förfölja föraren halva tjänsten.

Om man går på en fest och bara tilltalar en och samma person hela kvällen, så begår man nog inte heller något brott, men det kan ju upplevas som lite tjatigt och man kan få en "utskällning" av personen. Tror inte att du skulle skriva inlägg och klaga efter en sådan incident   ;D

Niclas Wennerlid

Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 11:55:02 AM
Men nu är det ju ändå SL-trafik vi talar om. Som jag beskrivit ovan finns det många förare i storstadsregionerna som kör buss enbart för lönens skull, då de inte hittar andra jobb direkt över en natt. De mer serviceinriktade förarna inom kåren letar sig till andra bussar än de som har en SL-logga framtill.

Snälla Ersa, jag vet att det finns en del förare som passar in på din beskrivning men du får det att låta som alla "SL-förare" är av samma skrot och korn.
Jag är en av många som helt enkelt valde att köra i lokaltrafiken (jag kör inte längre) för att jag trivdes med det och hade inga ambitioner alls att byta till turistbuss eller ett mindre åkeri. Ändå var jag väldigt glad och serviceinriktad mot mina resenärer.

Jag gillar inte alls att den tonen får mig och många andra att framstå som andra klassens bussförare.

// Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 maj 2012, 18:04:44 PM
Snälla Ersa, jag vet att det finns en del förare som passar in på din beskrivning men du får det att låta som alla "SL-förare" är av samma skrot och korn.
Jag är en av många som helt enkelt valde att köra i lokaltrafiken (jag kör inte längre) för att jag trivdes med det och hade inga ambitioner alls att byta till turistbuss eller ett mindre åkeri. Ändå var jag väldigt glad och serviceinriktad mot mina resenärer.

Jag gillar inte alls att den tonen får mig och många andra att framstå som andra klassens bussförare.

// Niclas

Nej, nej. Jag ville inte få det att låta som att majoriteten SL-förare är griniga och missköter sig. Det skulle bli rätt fel, då jag ju kör ju SL-buss själv flera gånger varje vecka, och har gjort detta från och till i snart tio år. Allt från SL:s allra längsta linje, till de allra kortaste linjerna. Det jag ville förtydliga var att man måste vara medveten att inte precis alla förare inom storstadsregionerna (inkl Göteborg och Malmö) är pratglada och sociala hela tiden. Allt är inte perfekt i branschen, och man bör inte bli förvånad över att ibland få en reaktion/tillsägelse, som t.ex p.g.a. det som nämndes längre upp i tråden.

Jacob

Vill bara säga att det jag störde mig mest på var inte hans ifrågasättande om att jag fotograferade, det bryr jag mig inte så mycket om, utan att han inte svarade på min vänliga och enkla fråga när bussen stod still på hållplats. Det var DET som gjorde mig upprörd.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!