Vägmuseet flyttar till Gävle?

Startat av Anders Noren, 25 april 2012, 09:24:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Trafikverket funderar på att flytta Vägmuseet till Gävle i anslutning till Järnvägsmuseum. Många frågetecken verkar finnas.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4646721-vagmuseet-flyttas-till-gavle
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.4645952-jarnvagsmuseet-kan-vaxa

Niklas Bygdestam

Om detta stämmer tror jag vägmuseet har en hel del att vinna på att ligga i Gävle istället för Borlänge. Det ligger helt klart bättre till för besök. Att Gävle dessutom ligger vid E4:an tror jag bara är fördelaktigt för just ett vägmuseum, liksom att E4:an är motorväg på sträckan. Gävle är också betydligt mer lättillgängligt än Borlänge och det kan också dra till sig betydligt fler besökare som då kan få uppleva ett trafikmuseum med både väg- och järnvägshistoria.

Tyvärr har jag aldrig sett vägmuseet i Borlänge, trots att jag har intresse för väghistoria. Men ett vägmuseum lär knappast ta lika stor plats som järnvägsmuseum. Man har ju inte saker som tar lika stor plats som lok och vagnar. Bland intressanta föremål att visa upp kan vara vägmärken av olika typ, olika former av belysningsstolpar och armaturer, vissa typer av räcken och liknande som finns på vägar eller fanns förr. Sedan givetvis information och bilder som visar utvecklingen av vägnätet hur det gått till. Högertrafiksomläggningen är givetvis intressant att visa upp liksom hur det såg ut med vänstertrafik innan. Det är ju lite speciellt för just Sverige med detta.

Så jag tror faktiskt att det kan vara positivt att få en väghistorisk utställning i närheten av det järnvägshistoriska. Man kan alltså därmed få en helhetsbild av svensk trafikhistoria.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

saurer

Säg inte det är det någon som besökt norsk vegmuseum i Hunderfossen utanför Lillehammer ,det kallar jag museum,då är nog området i Gävle lite litet
och vad som helst är bättre än det i Borlänge ,besökte vägverksmuseét när delar av samlingarna fanns i Malmköping då fanns det lite spännande saker att titta på

Anders Noren

Problemet här är nog inte att samlingar eller lokaler saknas utan att pengar saknas. Järnvägsmuseum har ju inte råd att ställa ut mer än en liten del av allt de har - många av pärlorna är magasinerade på Nynäs. Det skulle behövas ett rejält, och långsiktigt, statligt anslag för att kunna driva ett museum som gör samlingarna rättvisa. (Och så förstås den där järnvägsstationen för Upptåget som tyvärr aldrig har fått fäste i den kommunala planeringen.)