Nobina 5825 - som den ser ut...

Startat av AdmirT, 24 april 2012, 23:53:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 22:45:11 PM
Men... vad tycker majoriteten av arbetspendlarna om att åka bullrig låggolvare på landsväg till och från jobbet varje dag?

Jadu, har inte en susning.. Man kan väl höra med de som dagligen har pendlat mellan t.ex Lund och Staffanstorp på 166.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 23:20:34 PM
Jadu, har inte en susning.. Man kan väl höra med de som dagligen har pendlat mellan t.ex Lund och Staffanstorp på 166.

//Jacob

Att jämföra resenärer med andra resenärer är lite vanskligt, på gränsen till äpplen och päron. UL-resenären i gemen har ju ofta högre krav än t.ex SL-resenären. Nobina fick ju t.ex plocka bort Neoplanerna från Forsmarkslinjerna efter många klagomål från pendlarna. Och de gamla röda SL-bussarna som rullade utan större synpunkter i Norrtälje och på Värmdö har ju fått många klagomål nu då de vikarierullar ett år på t.ex UL804.

Bussmicke

Citat från: Mattias Petersson skrivet 25 april 2012, 17:32:39 PM
Ska vara skönt slippa se dom i Lund, vi välkomnar Scania Omnilink istellet i Lund  8)

Väl talat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 08:14:10 AM
Att jämföra resenärer med andra resenärer är lite vanskligt, på gränsen till äpplen och päron. UL-resenären i gemen har ju ofta högre krav än t.ex SL-resenären. Nobina fick ju t.ex plocka bort Neoplanerna från Forsmarkslinjerna efter många klagomål från pendlarna. Och de gamla röda SL-bussarna som rullade utan större synpunkter i Norrtälje och på Värmdö har ju fått många klagomål nu då de vikarierullar ett år på t.ex UL804.


Ibland tror jag ändå att det rör sig om lite psykologi. Felet med de röda bussarna är nog faktiskt just att de är röda. Kommer man med en gul likadan buss så klagas det inte. De röda känns begagnade och därför letar folk fel. Ibland kör man med gula bussar som är äldre än de röda SL-bussarna och då klagas det inte. Men nästa gång när man återkommer med en lite nyare buss som är röd så klagas det.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:50:48 PM

Ibland tror jag ändå att det rör sig om lite psykologi. Felet med de röda bussarna är nog faktiskt just att de är röda. Kommer man med en gul likadan buss så klagas det inte. De röda känns begagnade och därför letar folk fel. Ibland kör man med gula bussar som är äldre än de röda SL-bussarna och då klagas det inte. Men nästa gång när man återkommer med en lite nyare buss som är röd så klagas det.

Tror också det är så i de flesta fallen. Är ju själv ingen Nobinaförare men jag antar att det blir många klagomål på t.ex röda 5661 men inga klagomål på 5662 som är gul - men bussarna är identiska. Jag personligen klagar på båda eftersom jag får ont i ryggen så fort jag sätter mig på ett Vogelsäte av den modellen som sitter i de ovan nämnda bussarna. Men visst, icke bussintresserade resenärer vet nog inte om att 5661 och 5662 är identiska, de går bara på lackeringen.

Om de bara visste hur många bussar i Uppland som inte är härifrån ursprungligen ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Neoplanerna på Forsmaks komfortlinjer var ju gula, men det hjälpte inte ett dugg. ;)

För övrigt anser jag att trafikhuvudmannen gör sig själv en otjänst om de med en enhetlig får utsocknes bussar att bli avvikande. Och framförallt tidtabellen att införa den gula lacken redan 2006 var nog ett av de större misstagen UL gjorde. De borde ha infört gul lack i samband med en gigantisk upphandling istället. T.ex i och med den senaste trafikstarten sommaren 2012 (dock tilltänkt 2011). Fem-sex års väntan hade kunnat spara skattebetalarna och resenärerna en hel del pengar, om man 2006-2008 sluppit lackera om gamla bussar som ändå skulle tas ur trafik innan 2012.
Att lacka om bussar till gult för skattepengar (i ett land med redan högt skattetryck), för att sedan skicka ett större antal gula bussar till Hölö, Östeuropa och Kazakstan några få år senare; är inte direkt optimalt.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:01:42 PM
Neoplanerna på Forsmaks komfortlinjer var ju gula, men det hjälpte inte ett dugg. ;)

Jo men det berodde på att dessa stolar inte var fällbara, och det är komfortkrav på Forsmarkslinjerna.

Idag fick för övrigt 5753 rycka in på 752, pga bussbrist. Kan tänka mig att det blev en hel del klagomål ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Även i grannlänet har ju huvudmannen lyckats fördumma/förstöra folk. Jag minns i somras när tre förare försökte övertyga en större resgrupp som hade bokat 7-8 st bussar att en viss ny fin Setra med fällbara stolar, trepunktsbälten och full AC faktiskt var bekvämare än den 10 år gamla slitna skolbussen som stod som reservbuss längre bak i kön. Nej, för Setran var ju SL-röd, så då "måste" den ju vara obekväm? Till slut låste vi skolbussen och tvingade ombord alla på Setran. Skolbussen kunde avvika då den inte behövdes.
När alla väl klivit in och satt sig hördes inte ett enda negativt ljud. På vägen hem fylldes Setran först. Utan att förarna behövde styra folk till den...

Tragiskt hur det har blivit med dessa färgöverdrifter. :(