Nobina 5825 - som den ser ut...

Startat av AdmirT, 24 april 2012, 23:53:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Stefan P

Hej

Ja det kan tyckas vara många olika lacker, desto mera att fotografera.
Från och med 11 juni blir allt gult och man kan tro att det blivit påsk.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 18:39:20 PM
UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0

Öststat?

DinTur (Länstrafiken i Västernorrland) har alltid haft fria firmafärger på bussar som rullar i linjetrafik, men trots det har jag aldrig sett/hört några associationer med öststaterna angående dem. Länstrafiken i Västerbotten och Jämtland har även de många ytterområden där bussarna kan vara i företagets färger. Men då krävs det nåt i stil med att det ska vara en slags enhetlig firmafärg. Jag tycker att friare färger är ett sundhetstecken, framför "centralstyrning" i form av en enda tillåten länslack.

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 25 april 2012, 18:43:47 PM
Ja det kan tyckas vara många olika lacker, desto mera att fotografera.
Från och med 11 juni blir allt gult och man kan tro att det blivit påsk.

Utom KR Trafiks skolbussar som är i företagets egen firmafärg, som inte får förväxlas med UL-gult. På dagens skolavtal gäller således exakt samma färgkrav som under det förra avtaklet då Bergsbrunna, Sköldhs och de andra smååkarna körde: Dvs egen firmafärg.

Jacob

Ja UL har för mig alltid varit en lackering och sedan några undantag med bergsbrunna buss och kristian larsson. Men som nu under ettårsavtalet med ett 20-tal lackeringar är för MIG lite öststat eftersom jag är van vid EN (+ några undantag) lackering. Om det hade varit så att UL aldrig haft någon länsfärg hade jag inte knystat om öststat. Vanesak.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:33:26 PM
Kul att Enköping fortsätter i sin tradition med tyska bussar framför svenska. :)

Kan man kanske rentav säga "Enköping är inte Uppsala" på samma vis som många idag säger "Norrtälje är inte Stockholm"?
Landskapet Uppland är för övrigt verkligen inte direkt homogent/enhetligt. Utan har mera nåt i stil med minst tre delar (väst/Enköping, mitt/Uppsala och öst/Norrtälje) som är rätt olika varandra vad gäller folk, dialekter och "kultur". Det är väl även därför man så sällan ser landskapsvapnet på husflaggor eller på dekaler bak på bilar osv. Jämfört med många andra landskap är gemenskapen och "vi-tänkandet" inom landskapet inte nåt man märker av så ofta.


Du har rätt Ersa! Visst är Uppland väldigt splittrat. Själv är jag Uppsalabo eller Uppsaliensare som vi ofta säger här, men Upplänning har jag aldrig kallat mig. Visst kan vi tycka att Enköping eller Tierp är lite grannar till oss men vi har sällan någon gemensam sak att vi upplänningar ska hålla ihop eller så. Du nämner Norrtälje. De tillhör ju inte ens vårt län ;D
Visst finns ett vi-tänkade i Uppsala, men det är så att säga mer lokalt inom just Uppsala som stad, ibland knappt ens inom kommunområdet utan just inom själva Uppsala som stad :)

För att få det här att passa in med bussar då...
Jodå, det märks även där. Enköping har stadsbussar, om man hade gjort som de flesta andra län borde dessa haft samma färg som stadsbussarna i Uppsala. Skulle man följt mönstret borde bussarna i Enköping vara gröna i samma färg som Uppsalas bussar. Men det är de inte. De är vita med gult och blått. De har absolut inga likheter med Uppsalas bussar. Och lägg märke till en annan sak. Uppsalas stadsbussar saknar fortfarande UL-logga. Det har förts på tal ibland, men fortfarande saknas detta. Om det kommer i framtiden eller inte låter jag vara osagt. Alltså är inte Uppsalas stadsbussar några uppländska bussar utan just Uppsalas bussar. Jämför med skånska gröna stadsbussar som alltså faktiskt är skånska och har färgen för skånska stadsbussar, och inte en färg för just t ex Malmö eller Lund.

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 18:39:20 PM
UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0

//Jacob

Öststat? Jag vet inte...

Men lite roligt är det ju. Det ger lite trevlig variation som i alla fall roar mig :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:04:35 PM

Öststat? Jag vet inte...

Men lite roligt är det ju. Det ger lite trevlig variation som i alla fall roar mig :D

Jo men det är ju vanligt i t.ex ryssland att många bussar med sin ursprungliga (t.ex svenska) lack. Men jag tycker också att det är kul som det är nu :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 19:02:15 PM
Ja UL har för mig alltid varit en lackering och sedan några undantag med bergsbrunna buss och kristian larsson. Men som nu under ettårsavtalet med ett 20-tal lackeringar är för MIG lite öststat eftersom jag är van vid EN (+ några undantag) lackering. Om det hade varit så att UL aldrig haft någon länsfärg hade jag inte knystat om öststat. Vanesak.

Här ser jag på saken olika (vilket faktiskt är helt okej!) :)
För mig rullar UL-trafiken i ett län som aldrig tidigare har haft en enda likriktad färg förrän den fantasilösa gula färgen gjorde sitt intåg 2006, och därefter långsamt spreds. Innan dess var det ju en blandning av då nya "UL03" (mörkgrå med vinröd rand) på nya bussar tillhörande KR Trafik och Swebus, varvat med Swebus version av en UL-färg från 1980-talet (ljusare grått med firmafärgerna rött-vitt-blått i mitten). Och på det hade vi alla smååkare som kört runt med egna firmafärger i obruten följd, ända bak till då de rullade vid sidan om SJ Buss orangea bussar. Eller rättare sagt långt innan SJ Buss bytte sin dåvarande gula färg till orange.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:04:35 PM
Du har rätt Ersa! Visst är Uppland väldigt splittrat. Själv är jag Uppsalabo eller Uppsaliensare som vi ofta säger här, men Upplänning har jag aldrig kallat mig. Visst kan vi tycka att Enköping eller Tierp är lite grannar till oss men vi har sällan någon gemensam sak att vi upplänningar ska hålla ihop eller så. Du nämner Norrtälje. De tillhör ju inte ens vårt län ;D
Visst finns ett vi-tänkade i Uppsala, men det är så att säga mer lokalt inom just Uppsala som stad, ibland knappt ens inom kommunområdet utan just inom själva Uppsala som stad :)

"Inte ens vårt län"... ::)

Länsgränser är ju något som har oerhört liten inverkan på mig (som de flesta förmodligen redan förstått). Vare sig det gäller sociala kontakter, avstånd eller busstrafik. All form av hinder vid dessa administrativa gränser, samt stora skillnader på bägge sidor om dem ser jag som misslyckanden från samhällets sida. Jag jobbade ju i Rimbo, Knutby och Uppsala samtidigt förr. I Knutbydepån läste förarna inte UNT, utan oftast läste de Norrtelje Tidning, som en kul detalj. Och från Rimbo är det ju närmare till Uppsala än vad det är till Stockholm.
På många håll och kanter är ju både landskapen och länens gränser dragna på ett sätt som inte alls överensstämmer med befolkningsgrupper. Men bäst vore det väl om dessa länsgränser inte behövde betyda något annat än en gammal symbolik. Som t.ex gårdagens sockengränser/församlingsgränser och i viss mån även dagens kommungränser inom ett län.

Det skulle ju kunna underlätta mycket för kollektivtrafiken om man slapp alla dessa länsfärger och låste biljettsystem som enligt mig "murar in" och likriktar länen, och ställer dem mot varandra.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:28:34 PM
Här ser jag på saken olika (vilket faktiskt är helt okej!) :)
För mig rullar UL-trafiken i ett län som aldrig tidigare har haft en enda likriktad färg förrän den fantasilösa gula färgen gjorde sitt intåg 2006, och därefter långsamt spreds. Innan dess var det ju en blandning av då nya "UL03" (mörkgrå med vinröd rand) på nya bussar tillhörande KR Trafik och Swebus, varvat med Swebus version av en UL-färg från 1980-talet (ljusare grått med firmafärgerna rött-vitt-blått i mitten). Och på det hade vi alla smååkare som kört runt med egna firmafärger i obruten följd, ända bak till då de rullade vid sidan om SJ Buss orangea bussar. Eller rättare sagt långt innan SJ Buss bytte sin dåvarande gula färg till orange.


UL03 var en färg som man tydligen tänkte sig som en kommande enhetlig länslack. Hade man fortsatt så hade troligen idag minst lika många bussar haft UL03-lack idag som de är gula. Varför man ersatte den med UL-gult har jag aldrig förstått. Bussarna är alldeles för lika skånska bussar, och det blir därför identitetslöst. UL03 kändes mer som en egen lack och inte som man härmat en annan länslack som det känns just nu.

Före UL03 fanns det någon viss form av länslack med ett fält som så att säga var "påtvingat" medan andra delar var fritt att ha vad man ville. Det skulle vara silvergrått från nederkanten och upp ungefär till hjulhusets överdel. Därifrån och uppåt var det sedan fritt att ha vad som helst. En liten UL-dekal skulle också sitta i frontrutan. Flera operatörer, som t ex Swebus valde då att låta ett fält gå i deras företagsfärger och sedan ha en silvergrå överdel också. Andra som t ex Kristian Larsson valde just att bara ha nederdelen i silvergrått medan resten av bussen gick i deras färger. Det där hur stor del upp mot hjulhusen som skulle vara silvergrått kunde ibland av olika operatörer tolkas lite fritt också märkte man. Och det kunde till och med finnas exempel där någon dekorrand på snedden bröt det nedre silvergrå fältet och annat liknande. Som sagt var tolkades detta lite fritt av olika operatörer. I helhet fick man i alla fall inget enhetligt intryck av länslack i alla fall, utan bara att det var bussar lackade i helt olika färgsättningar.

Ibland har jag funderat lite på vad det silvergrå kom ifrån som man hade. Jag har fått en känsla av att det i alla fall eventuellt kunde ha lite släktskap med flygbussarnas färg. Bussarna mellan Uppsala och Arlanda hade ju på den tiden en mer riktig flygbusslack i silvergrått och med ränder i flygbuss-stil :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:45:36 PM
Ibland har jag funderat lite på vad det silvergrå kom ifrån som man hade. Jag har fått en känsla av att det i alla fall eventuellt kunde ha lite släktskap med flygbussarnas färg. Bussarna mellan Uppsala och Arlanda hade ju på den tiden en mer riktig flygbusslack i silvergrått och med ränder i flygbuss-stil :)

Kan alla silvergråa nyanser på UL-trafiken, UL:s Arlandavagnar, SL-Flygbussarna samt Ultra i Umeå härstamma från de "olackade" gråa karosserna från Säffle(?) som kom under 1980-talet andra hälft? Även SL provade ju en buss med samma typ av grå kaross. Det där vet andra bättre än jag, så jag bollar frågan över till t.ex Staffan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:44:48 PM
"Inte ens vårt län"... ::)

Länsgränser är ju något som har oerhört liten inverkan på mig (som de flesta förmodligen redan förstått). Vare sig det gäller sociala kontakter, avstånd eller busstrafik. All form av hinder vid dessa administrativa gränser, samt stora skillnader på bägge sidor om dem ser jag som misslyckanden från samhällets sida. Jag jobbade ju i Rimbo, Knutby och Uppsala samtidigt förr. I Knutbydepån läste förarna inte UNT, utan oftast läste de Norrtelje Tidning, som en kul detalj. Och från Rimbo är det ju närmare till Uppsala än vad det är till Stockholm.
På många håll och kanter är ju både landskapen och länens gränser dragna på ett sätt som inte alls överensstämmer med befolkningsgrupper. Men bäst vore det väl om dessa länsgränser inte behövde betyda något annat än en gammal symbolik. Som t.ex gårdagens sockengränser/församlingsgränser och i viss mån även dagens kommungränser inom ett län.

Det skulle ju kunna underlätta mycket för kollektivtrafiken om man slapp alla dessa länsfärger och låste biljettsystem som enligt mig "murar in" och likriktar länen, och ställer dem mot varandra.


Jag vet ärligt talat inte vad jag har för åsikt om att vi har länsgränser runt omkring i Sverige. Men för att jämföra län och landskap med varandra så är däremot identiteterna väldigt olika. I bland annat Skåne eller Dalarna finns helt klart en landskapsidentitet. Folk där är folk många gånger just skåningar eller dalmasar/dalkullor och har det som en identitet, medan vi sällan kallar oss upplänningar på det viset. Istället är vi t ex från Uppsala som jag är eller från Norrtälje för att ta det exemplet.

Jag kan däremot säga att jag är en bitter motståndare till planer på storlän eller så kallade storregioner som vissa planerar. De är påtvingade samarbeten som helt struntar i gamla traditioner. Påtvingade samarbeten och de kan dessutom splittra andra folk där deras område där det idag går en länsgräns plötsligt får en gräns mellan två storregioner istället. Och där de idag står under en stad som ligger kanske ett par mil hemifrån, medan de kan påtvingas stå under en ny stad som istället ligger kanske 20 mil bort istället. Med andra ord avskyr jag den tanken att rita om Sverigekartan så.

För att gå in på bussar då. Den regionala tillhörigheten har helt klart blivit tydligare idag än den var förr i tiden. Om man går tillbaks till säg ca 1980 så fanns inga egentliga länslacker. Egentligen var det mest Stockholms län som hade SL-lacken, men annars saknades detta. Skulle man åka på landsbygden var det oftast en orange SJ-buss, oavsett om det var i Uppland, Dalarna eller Skåne. Skulle man åka långfärdsbuss kors och tvärs i Sverige var det också ofta en orange SJ-buss. På det viset syns idag det här med län eller landskap betydligt mer idag än förr. Bra eller dåligt? Jag har ingen egen åsikt här ärligt talat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 23:58:38 PM
Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob

Ja om man älskar buller.

Jacob

Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 21:46:49 PM
Ja om man älskar buller.

Och det gör jag! ;) åkte 5895 i skåne i höstas och den var helt underbar!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 21:47:46 PM
Och det gör jag! ;)

Men... vad tycker majoriteten av arbetspendlarna om att åka bullrig låggolvare på landsväg till och från jobbet varje dag?