Nobina 5825 - som den ser ut...

Startat av AdmirT, 24 april 2012, 23:53:43 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

AdmirT

Malmö Södervärn 17 April 2012


Uploaded with ImageShack.us
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Jacob

Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mattias Petersson

Sog en som sog vare ut i Lund hella fram fronden var vit.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ersa


AO

Ska bli väldigt kul att få dem till Uppland. Antar att det även blir nytt stolstyg osv?
Är det klart vid vilket garage dessa hamnar på?

inCeDa

När de kommer till Uppland, kommer de användas för regionstrafik eller stadstrafiken? :)
Och hur många såna här kommer?

Ricky

Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 23:58:38 PM
Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob
Tur ni har. :) Hade själv hoppats på att de bara skulle flyttas till Helsingborg för att sedan gå på t.ex 520.

Jacob

Citat från: Marcus17 skrivet 25 april 2012, 12:49:12 PM
När de kommer till Uppland, kommer de användas för regionstrafik eller stadstrafiken? :)
Och hur många såna här kommer?

Regiontrafik, det är ju Nobina som äger bussen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: AO skrivet 25 april 2012, 10:50:38 AM
Ska bli väldigt kul att få dem till Uppland. Antar att det även blir nytt stolstyg osv?
Är det klart vid vilket garage dessa hamnar på?


Enligt vad jag har hört från en mycket trovärdig källa så ska stolstyget bytas i bussarna. Så Skåneklädseln försvinner. Enligt uppgift ska bussarna placeras i Enköping.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 17:17:22 PM

Enligt vad jag har hört från en mycket trovärdig källa så ska stolstyget bytas i bussarna. Så Skåneklädseln försvinner. Enligt uppgift ska bussarna placeras i Enköping.

Det stämmer båda sakerna. Alla bussar som ska bli kvar ska få nya klädseln. Trevligt med Citaro som kontrast till alla Scania och Volvo :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mattias Petersson

Ska vara skönt slippa se dom i Lund, vi välkomnar Scania Omnilink istellet i Lund  8)
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

inCeDa

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 15:22:12 PM
Regiontrafik, det är ju Nobina som äger bussen.

//Jacob

Jo det kan jag förstå nu, men jag visste ju inte vilka som äger den.. ::)

/Marcus

Niklas Bygdestam

Citat från: Marcus17 skrivet 25 april 2012, 17:34:54 PM
Jo det kan jag förstå nu, men jag visste ju inte vilka som äger den.. ::)

/Marcus


Stadstrafik i Uppsala körs enbart av Gamla Uppsala Buss (GUB) och de har enbart trafik i just Uppsala och ingen annanstans. GUB har alltså ingen annan plats att hämta bussar ifrån. De köper inte heller in begagnade bussar från andra operatörer.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 17:27:29 PM
Det stämmer båda sakerna. Alla bussar som ska bli kvar ska få nya klädseln. Trevligt med Citaro som kontrast till alla Scania och Volvo :)

//Jacob

För att inget ska misstolkas kan jag också påpeka att bussarna kommer att lackas om också. Skånegult är för mörkt för UL och kan i princip sägas som lika felaktig i UL-trafik som SL-rött eller X-trafiksmålning eller annat som man just nu kan se vikariebussar rulla omkring med för tillfället i UL-trafiken.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Kul att Enköping fortsätter i sin tradition med tyska bussar framför svenska. :)

Kan man kanske rentav säga "Enköping är inte Uppsala" på samma vis som många idag säger "Norrtälje är inte Stockholm"?
Landskapet Uppland är för övrigt verkligen inte direkt homogent/enhetligt. Utan har mera nåt i stil med minst tre delar (väst/Enköping, mitt/Uppsala och öst/Norrtälje) som är rätt olika varandra vad gäller folk, dialekter och "kultur". Det är väl även därför man så sällan ser landskapsvapnet på husflaggor eller på dekaler bak på bilar osv. Jämfört med många andra landskap är gemenskapen och "vi-tänkandet" inom landskapet inte nåt man märker av så ofta.