Huvudmeny

motorväg

Startat av AJ Anders Johansson, 12 oktober 2007, 17:03:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AJ Anders Johansson


Peter C

Vart e detta? Sthlm nånstans, men ser ut som Ryssland... Har det byggts nån ny väg och denna biten blivit övergiven?

Ersa

Har man inte hunnit bygga bostäder på denna plätt ännu? Annars brukar de ju vara snabba som attan med såna planer.

Jona

Häftigt som attan. Kan någon hjälpa mig och lokalisera denna vägstump på hitta.se blev lite mer nyfiken nu.
Hur lång är den övergivna sträckan?
Hur vanligt är det att en sådan här stor väg bara överges istället för att användas som lokalgata?

Många frågor men jag blev så nyfiken nu.

/Jona
MVH Filosofen Jona

David M

Kollar du på eniros kartor så är det på norra sidan av Årstafältet, det vill säga rakt söder/sydväst om Årsta.

Apropå vägarkeologi så passa på att promenera längs med Göta landsväg som korsar fältet, en gång i tiden "in/utfartsleden" till Stockholm om man kom söderifrån.

Johan Hansson

RISK FÖR STREETRACE! ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bengt Lindstein

Citat från: Johan H skrivet 14 oktober 2007, 21:38:38 PM
RISK FÖR STREETRACE! ;D

Troligen inte, dom har nog grävt av alla tillfartsvägar. (hoppas jag)

Hälsar
Bengt

Bengt Jönsson

Äh!
Riktiga äkta motorvägsruiner finns i Polen...  ;D

RAB (ReichsAutoBahn) Elbing - Königsberg eller Elblag - Kaliningrad...

Byggd på 1930-talet med en körbana.  Givetvis i platsgjuten betong.  Alla på- och avfarter samt broar och viadukter byggdes dock redan från början för att det skulle vara två körbanor vilket hela sträckan även skulle ha när den blev färdig.  Dock fick Herr Adolf & Co för sig att köra stridsvagnar över andra länders gränser mm och innan vansinnet var slut så hade resurserna tagit slut och gränser förflyttats något väldeliga.