Arriva får förlängt till 2019 - i Ekerö och Märsta

Startat av Omnilasse, 16 april 2012, 10:13:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

SL föreslår att avtalet med Arriva förlängs till 2019 - beslut beräknas fattas av SL:s styelse den 24:e. Det är den möjlighet till förlängning som finns enligt avtalet. Egentligen skulle beslut om förlängning ske först nästa år - men anledningen till att man tar det nu är frågan om behovet av låggolvsbussar - som den minnesgoda läsaren av detta forum minns, ville Arriva nästintill ha hela kostnaden för nya låggolvsbussar betald om det skulle införas i förtid. Med en beslutad förlängning blir det väl däremot ingen kostnaden betydligt lägre - SL anger inte någon prisuppgift i detta avseende.

I förslaget ligger också att något ändra incitamentstrukturen. Det gäller främst incitamenten rörande tidhållning som man menar är för strikta, istället för att primera resandeutveckling.

Lars-Håkan_E

Det var nog ganska väntat att avtalet skulle förlängas med optionsåren, både med tanke på fordonsflottan men även med tanke på att SL måste prioritera att upphandla flera sedan länge uppskjutna trafikavtal först, trafikområden som hittills bara upphandlats en gång, typ Tyresö som har ett 17 år gammalt avtal.

Omnilasse

Citat från: Håkan_E skrivet 16 april 2012, 10:22:08 AM
Det var nog ganska väntat att avtalet skulle förlängas med optionsåren, både med tanke på fordonsflottan men även med tanke på att SL måste prioritera att upphandla flera sedan länge uppskjutna trafikavtal först, trafikområden som hittills bara upphandlats en gång, typ Tyresö som har ett 17 år gammalt avtal.

Absolut - särskilt som Arriva sköter sig riktigt bra och det här mer är av formen av "kontrollstation" - då ju tiden från avtalsstart är så pass kort. Det enda som man funderar på är väl kostnaden för den nya depån på Svartsjöandssidan när det gäller Ekeröavtalet. Den lär ju öka kostnaderna för tomkörningar rätt rejält - men det är möjligen att man på något sätt kan kompensera för detta - eftersom det ju ändå är en ny förutsättning för trafikdriften.   

Lars-Håkan_E

Den nya depån innebär ju nya förutsättningar och lär nog hanteras genom ett tilläggsavtal

Bussmicke

När ska Svartsjölandsdepån öppna


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 17 april 2012, 18:54:56 PM
När ska Svartsjölandsdepån öppna

2014 enligt vad jag har hört. Dock har bygget ännu inte påbörjats. Jag vet inte hur lång tid det tar att bygga en bussdepå, men det känns som att det borde vara dags att sätta igång snart.
Jag har även hört att det finns ett visst missnöje med bussdepån bland boende i området, men jag vet inte om det är dessa som bromsar processen på något sätt.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 16 april 2012, 10:13:16 AM
I förslaget ligger också att något ändra incitamentstrukturen. Det gäller främst incitamenten rörande tidhållning som man menar är för strikta, istället för att primera resandeutveckling.

Det där begriper jag inte. Hur premierar man resandeutveckling (i tidhållningssammanhang) annat än genom att just hålla tiderna? Har det något med anslutande bussar att göra?

Har du något dokument att länka till så vore det kul.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 21:28:39 PM
Det där begriper jag inte. Hur premierar man resandeutveckling (i tidhållningssammanhang) annat än genom att just hålla tiderna? Har det något med anslutande bussar att göra?

Har du något dokument att länka till så vore det kul.

Javisst, dokumentet finns som vanligt på trafiknämndens hemsida (hittar det lätt där och lättare att länka till) http://www.sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=59672

SL har i vissa tidigare upphandlingar haft en ganska knepig struktur vad gäller beräkning av viten/incitament för förseningar - värst var det väl i Kallhäll/Södertälje där man räknade med förseningsminutrar etc som skulle multipliceras med antalet som åkte med varje avgång som var försenad och räknas på alla stationer med hålltider. Antar att man har haft kvar någon sådan detaljerad nivå för Ekerö/Märsta (var ett tag sedan jag tittade på de avtalen) - detta gör att man blir tvungen till rätt onödiga regleringstider som sällan är till nytta för kunderna. Nuförtiden utgår man ju snarare från procenttal av den totala trafiken när det gäller vite/incitament för förseningar. Inte heller helt bra - men inte lika komplext (jag menar att fokus skulle ligga på avgångar som alltid är försenade snarare än totalen - som är relativt ointressant - över en viss nivå givetvis).

Men just för att tidshållning är så viktigt för kunder blir ju det självklart en del i att öka antalet resande - men förseningar ute på framförallt Ekerö där det inte finns passning är ju rätt onödig. Leder ju bara till att även kunderna blir irriterade - att bli sittande vid exempelvis Sånga säby som man fått göra ibland för att föraren måste reglera - känns ju inte speciellt meningsfullt.

Tror att det är något sådant som man är ute efter - men jag kan tänka mig att någon reagerar på det på SL:s styrelsemöte i nästa vecka.


Lars-Håkan_E

Ekerö o Märsta avtalen hade i a f en liknande skrivning rörande viten för tidshållning som Södertälje från början.

tågluffaren