Busstationen i Karlstad byggs om [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 15 april 2012, 00:01:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag tror inte jag sett detta nämnas här även om det varit bestämt en tid - men på måndag drar arbetet igång. Först två länkar från lördagen.

P4 Värmland: Busstationen byggs om

VF: Busstationen byggs om - klar i augusti


Och så en lite äldre länk i ämnet:

NWT: Busstationen i Karlstad byggs om

virtual1

Tja, rent praktiskt sett var detta redan igång för ungefär två veckor se, massa markarbeten och omdirigeringar av bussar på bussplan pga arbetet, flera skyltar om ombyggnaden satt uppe då med...

1896

"fler resenärer och bussar", ska man bredda bussplanen på något vis ? Finns väl inte så mycket mer utrymme att tillgå mellan befintliga byggnader.  ???

Hagri

Enligt skissen blir det högre säkerhet och ett effektivare system med gater där bussarna angör och backar ut för att avgå.
Dagens system med en plan med målade linjer/filer och med en lång ramp med bokstavskyltar ovanför är modell Hedenhös. Stationsbyggnad med biljettförsäljning, kaffe och restaurang, kiosk och vänthall ligger framför hållplatserna och vid avgång kör bussarna över det område passagerarna går från stationsbyggnaden till bussarna. Är det köer till avgående bussar kan de vara i vägen för andra bussar som skall lämna stationen.

Bussmicke

Suck,  ännu en hangar..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.