SJ-bussar i Uddevalla 1974

Startat av Mats Karlsson, 01 april 2012, 19:07:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Vanlig syn vid Uddevalla Järnvägsstation åren 1965-75, nämligen ScV BF76/SKV. Nr 0312 åkte jag med många gånger. Den var garagerad i Stigen. Jag gillade aldrig dessa SKV-bussar med höga ryggstöd. Dels var ryggstöden så tjocka att man inte fick plats med knäna och dels stod ryggstöden och vibrerade kraftigt om ingen satt i sätena. Det var alltså inga bekväma bussar att åka i. De som hade låga ryggstöd var lite rymligare och bättre att sitta i.

Sedan kördes de av två olika kategorier av förare, dels de som hade plattan konstant i botten så att bussen flög fram i ca 100 km/tim med en kraftig stående ljudvåg inne i bussen och dels de som segade och växlade upp alldeles för tidigt så att det skallrade metalliskt i hela drivlinan. Det märkliga var att det knappast fanns en enda SJ-förare som kunde köra vettigt på den tiden.


Mr U

Jag ser plåtskarvar på sidan strax bakom vänster framhjul. Hade alla exemplar av denna busstyp inom SJ vänsterdörr före dagen H?

JDS

Lustigt att båda också har likadana plåtskador på plåten framför framhjulet! Men jag försöker komma på hur man gör för att buckla till plåten åt det hållet, backningsskador? Eller blir det sådär om man kör på någonting hårt med främre stötfångaren?

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 april 2012, 19:07:22 PM
Vanlig syn vid Uddevalla Järnvägsstation åren 1965-75, nämligen ScV BF76/SKV. Nr 0312 åkte jag med många gånger. Den var garagerad i Stigen. Jag gillade aldrig dessa SKV-bussar med höga ryggstöd. Dels var ryggstöden så tjocka att man inte fick plats med knäna och dels stod ryggstöden och vibrerade kraftigt om ingen satt i sätena. Det var alltså inga bekväma bussar att åka i. De som hade låga ryggstöd var lite rymligare och bättre att sitta i.

Sedan kördes de av två olika kategorier av förare, dels de som hade plattan konstant i botten så att bussen flög fram i ca 100 km/tim med en kraftig stående ljudvåg inne i bussen och dels de som segade och växlade upp alldeles för tidigt så att det skallrade metalliskt i hela drivlinan. Det märkliga var att det knappast fanns en enda SJ-förare som kunde köra vettigt på den tiden.




Roligt att du skriver om just SKV-bussar med höga ryggstöd. Dessemellan kör jag nämligen just en SKV-buss med höga ryggstöd som veteranbuss. Men bussen jag brukar köra är inte en SJ-buss utan en gammal TGOJ-buss. Idag brukar bussen uppskattas, men det beror nog mycket på den charm bussen har som folk idag fastnar för ;)

Jag har en liten fråga när jag ser bilden. Den vänstra bussen har en enklare målning där grillen har samma färg som övriga bussen. Beror det på att de är olika serier med olika målning? Eller är det så att den högra har originallacken medan den vänstra är omlackad och att förenklade målningen lite med att låta grillen ha samma färg som övriga bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Det är ju tur att en BF 76 SKV finns bevarad i originalskick hos hr. Knutsson i Jönköping, SJ 0408 !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Mr U skrivet 02 april 2012, 23:58:32 PM
Jag ser plåtskarvar på sidan strax bakom vänster framhjul. Hade alla exemplar av denna busstyp inom SJ vänsterdörr före dagen H?
Ja, båda hade vänsterdörr före 1967.

Citat från: JDS skrivet 03 april 2012, 00:04:58 AM
Lustigt att båda också har likadana plåtskador på plåten framför framhjulet! Men jag försöker komma på hur man gör för att buckla till plåten åt det hållet, backningsskador? Eller blir det sådär om man kör på någonting hårt med främre stötfångaren?
Sparkade man inte fast luckan med foten? Jag vill minnas att jag har sett detta.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 april 2012, 01:18:32 AM
Jag har en liten fråga när jag ser bilden. Den vänstra bussen har en enklare målning där grillen har samma färg som övriga bussen. Beror det på att de är olika serier med olika målning? Eller är det så att den högra har originallacken medan den vänstra är omlackad och att förenklade målningen lite med att låta grillen ha samma färg som övriga bussen?
Den vänstra bussen har originalmålning. Den högra har lackerats om.

bilomnibussen

Var det olika originalmålning på den serien? De tidiga hade i alla fall grå grill med beige ram och tvärribbor. Vad gäller buckorna på plåten framför vänster framhjul uppstår dessa säkert när man måste backa och svänga på trånga ställen med djup och hård snö på sidorna så man måste gå ut i snökanten med framändan.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 03 april 2012, 09:15:59 AM
Var det olika originalmålning på den serien? De tidiga hade i alla fall grå grill med beige ram och tvärribbor. Vad gäller buckorna på plåten framför vänster framhjul uppstår dessa säkert när man måste backa och svänga på trånga ställen med djup och hård snö på sidorna så man måste gå ut i snökanten med framändan.
Mvh Jan G

Stötfångarens ytterändar är bultade i karosstommen, där även plåten framför framhjulet sitter fast. Även en mindre tryckare mot stötfångare gör att profilen rör sig bakåt och plåten blir deformerad på detta sätt. Syns även på BSBV 28, tyvärr.

Mr U

Den högra tycks ha beige yttertak med orangeröd rand, om inte solljuset spelar ett spratt. Original är väl grått yttertak för linjevagnar?

Mats Karlsson

Citat från: Mr U skrivet 03 april 2012, 22:34:55 PM
Den högra tycks ha beige yttertak med orangeröd rand, om inte solljuset spelar ett spratt. Original är väl grått yttertak för linjevagnar?
Stämmer bra. Den högra blev omlackerad, medan den vänstra har kvar sin originalmålning på bilden. Hur grillen var målad i original minns jag inte riktigt, för jag tror det förekom lite olika varianter. Antingen var den orange eller grå. Buss 0312 på bilden tror jag har orange grill.