Nobina 7567! (bilder)

Startat av Jacob, 29 mars 2012, 17:02:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 01 april 2012, 07:54:58 AM
Nobina har inte köpt Vogel sedan 5 år tillbaka. Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.

Jag vet att det inte är Vogel som tillverkar dessa stolar. Men vilka är det som tillverkar dessa? Var ligger fabriken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 01 april 2012, 07:54:58 AM
Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.

Extraljus med xenonlampor innanför vindrutan på varsin sida om destinationsskylten började Danielssons i Östersund att själva montera på sina landsbygdsbussar (Carrus Star, Vega samt någon tidig 9700) andra halvan av 2001. Trevligt att busstillverkarna nu infört samma lösning från fabrik, även om det tog ytterligare 10-11 år.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 april 2012, 01:24:31 AM
Jag vet att det inte är Vogel som tillverkar dessa stolar. Men vilka är det som tillverkar dessa? Var ligger fabriken?
Det är Carrus egna stolar, tror jag med viss reservation.
I branschen 37 år

AO

Gick inte Vogel i konkurs eller har jag drömt det? Var ingen mardröm iaf i så fall;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 02 april 2012, 09:55:49 AM
Det är Carrus egna stolar, tror jag med viss reservation.

Ok, men stolarna finns också i många Säffle. Antar då att Volvo ligger bakom detta då?

Tillverkas då de här stolarna i Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: AO skrivet 02 april 2012, 22:13:43 PM
Gick inte Vogel i konkurs eller har jag drömt det? Var ingen mardröm iaf i så fall;)

Jo det stämmer, men jag har för mig att något annat företag skulle ta över, ungefär som Bergkvara tog över VL-buss. Tycker dock att Vogels klassiska stadsbussäten är väldigt bra, och de som sitter i  fd Swebus 6216-6223 är också väldigt bekväma. Dock de som sitter i Nobina 7394-7399 är rusktigt hårda och obekväma.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Hagri

Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)

Jacob

Citat från: Hagri skrivet 02 april 2012, 23:40:07 PM
Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)

I UL-trafik?? Vilken linje??

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Hagri skrivet 02 april 2012, 23:40:07 PM
Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)

"Stan" är i detta fall...Säffle? 8)

Erling.L

Kan det vara noco stolar ?
,
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Lars-Håkan_E

Dessa stolar har Volvo:s namn och är en vidareutveckling från de stolar som Delta använde från slutet av -80 talet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Håkan_E skrivet 03 april 2012, 12:24:54 PM
Dessa stolar har Volvo:s namn och är en vidareutveckling från de stolar som Delta använde från slutet av -80 talet.

Jag kan tänka mig att de kan härstamma från Delta. Vet att Carrus Star hade stolar som såg ut så här, om de inte var identiska så i alla fall väldigt lika. På den tiden gissar jag att stolarna tillverkades i Finland, då Delta ju var finskt. Men med tanke på Volvos satsningar på Polen idag kan man alltså gissa sig till att också de här stolarna idag tillverkas i Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Trevligt många fina bilder och äntligen en ordentlig förargrind men som jag fattar det så är grinden och backspegel placering ren specfråga .. Denna typ av grind och glasvägg har väl Veolias nya till Gbg oxå fått.  I-shift är ju inte den bästa växellådan jag kört med svårt köra mjukt vid lågfart i köer . däremot är det kanon att ha spaken på vänstersida stolen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Lars skrivet 01 april 2012, 18:57:55 PM
Den panelen har inte varit standard på 8500 men är det på 9700 och sitter på vänster satellit på 8700 men placering kan nog variera. Nu finns det säkert även klimt o fläktinställningar med menyn i infodisplayen i instrumentet som styrs av de 2 knapparna på vindrutetorkarspaken


I så fall är det ju som på våra 8700 där man kan ändra klimatinställningar via knappar i vindrutetorkarspaken + att vi har en knapp i takpanelen för förarfläkten med 3 lägen : av termostartstyrd samt konstandrift och då blir det varmt som attan då förar element i 8700 verkligen blir varmt till skillnad från 8500 där element ofta är kallt och fläkt eländet ofta blåser kallt för att stoppa fläkten måste bussen stå still och in i AIC displayen och trycka många ggr.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hagri

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2012, 11:43:12 AM
"Stan" är i detta fall...Säffle? 8)

Helt rätt. Stan är Säffle, Sveriges sista och yngsta stad.
Det går att se en hel del UL bussar för närvarande i Säffle. Både parkerade vid fabriken och rullande.