Nobina 7567! (bilder)

Startat av Jacob, 29 mars 2012, 17:02:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: homer skrivet 29 mars 2012, 21:28:33 PM
kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...

   Denna är byggd i Säffle och har knr 120021

   //Niclas

Lars

Otroligt trevligt reportage och trevliga bilder som du presenterat Jacob!!

När det gäller speglar så har jag kommit fram till att bussarna konstrueras utifrån hornbackspeglar på båda sidor men sedan beställer de stora åkarna dessa enklare speglar då de är billigare och då monteras de helt enkelt dit på en färdig produkt. Då uppstår problemet med solgardin framför spegeln på vänster sida mm. Jag har sett både 8500 och 8700 med hornspeglar och gissar att även 8900 från början utvecklats med sådana.

Angående I-Shift så är det som Esra skriver en 3-växlad osynkroniserad manuell växellåda med split och ranch samt vanlig manuell torrlamellkoppling men där växelspak och kopplingspedal ersätts med växlingsassistans som styrs av dator och olika typen av servon!
Jag har kört I-shift i olika former sedan 2004 och det finns ingen bättre växellåda men den ska köras utifrån vad som den är och det är ju ingen automatlåda på det sätt som många hävdar och det ska vara I-shift med möjlighet till att styra över växlarna och helst versionen med frihjul. Detta kombinerat med Volvos diffspärr som även har automatläge som automatist lägger in diffen på t. ex. på hållplatser.
Nu är det så att man inte får köra ett fordon utrustat med möjlighet att välja växlar manuellt på ett körkort för automat och därmed finns denna dumma version som i ovanstående reportage.

TobbeH

Tjusiga bilder och vad snygg nya stolsklädseln var:-)
Trafikledare i Slussen

bjorn_k

Citat från: Lars skrivet 30 mars 2012, 11:57:55 AM

Nu är det så att man inte får köra ett fordon utrustat med möjlighet att välja växlar manuellt på ett körkort för automat och därmed finns denna dumma version som i ovanstående reportage.

Nja... Där har du nog fel. Kravet på ett körkort med detta villkor är att det inte får vara en buss med kopplingspedal. På uppkörningsprotokollet står det "Utan kopplingspedal" med en kryssruta och på körkortet under villkor: "78". Jag säger nog eftersom jag inte har läst bestämmelsen själv.

Vi får tillexempel köra våra VDL med ZF As-troniclådan efter eget huvud, dvs anting som de flesta låter assistenten sköta all växling eller som jag växla ner "manuellt" i en del situationer då man vet att den förvalda växeln är alldeles för hög eller exvis om man vill ha lite mer motorbroms eller... ja det finns många varianter.... tillexempel vid långsam manövrering låsa lådan i lämpligt läge för att undvika att bussen "hoppar" framåt vid aldrig så litet gaspådrag...

Setra Tok

Vem som helst borde få köra I-shift alt AS-Tronic alt Mercedes-powershift oavsett villkor på körkortet. Dessa lådor har ingen kopplingspedal och är registrerade som automater! Kolla registreringsbeviset. Sen att stora bolag tar bort möjligheten beror mer på att många förare inte klarar av dessa lådor där man kan påverka valet av växel.... Själv förstår jag inte vad som är svårt. Men turistbuss chaufförer brukar inte ha samma problem/svårigheter som linjebuss chaufförer... Vill inte låta grinig men har den erfarenheten i från verkligheten!

Johan B

Finfina bilder på snygg buss. Synd bara på de gula fälten runt strålkastarna. Huvudstrålkastarna är xenon hoppas jag? Plus för extraljusen bakom vindrutan där tvättborstarna inte kommer åt att rikta om dem. Snygg inredning var det också. Den nya nattbelysningen med LED som framgår av bilderna tycker jag är suverän. Om man nu ska klaga så hade det varit ännu trevligare med den påkostade I-Shiften med manuellt läge, lilla ratten och fullelektronisk klimatanläggning. Men det får man aldrig i linjevagnar hos de stora åkarna ändå...

bjorn_k

vart är AIC-displayen?? platsen är övertäckt med THM-dator ^^

Lars

Citat från: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 12:55:27 PM
Nja... Där har du nog fel. Kravet på ett körkort med detta villkor är att det inte får vara en buss med kopplingspedal. På uppkörningsprotokollet står det "Utan kopplingspedal" med en kryssruta och på körkortet under villkor: "78". Jag säger nog eftersom jag inte har läst bestämmelsen själv.

Vi får tillexempel köra våra VDL med ZF As-troniclådan efter eget huvud, dvs anting som de flesta låter assistenten sköta all växling eller som jag växla ner "manuellt" i en del situationer då man vet att den förvalda växeln är alldeles för hög eller exvis om man vill ha lite mer motorbroms eller... ja det finns många varianter.... tillexempel vid långsam manövrering låsa lådan i lämpligt läge för att undvika att bussen "hoppar" framåt vid aldrig så litet gaspådrag...
Då har jag nog fattat fel med var gränsen för automat går.

bjorn_k

Nu hamnar vi utanför ämnet, men är det inte larvigt att jag som har C-kort med manuell låda/kopplingspedal inte får köra buss med pedal? Det tyckte i alla fall uppkörningsförrättaren på dagen D och det tycker jag också...

homer

Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 13:02:29 PM
Själv förstår jag inte vad som är svårt. Men turistbuss chaufförer brukar inte ha samma problem/svårigheter som linjebuss chaufförer... Vill inte låta grinig men har den erfarenheten i från verkligheten!

märklig kommentar... om linjebussförare skulle ha svåra problem beror de nog på att de aldrig provat, du får de att låta som om den som kör linjetrafik skulle vara mer korkad än den som ligger och kör på e4:an hela dagarna, vilket givetvis är skitsnack.

Setra Tok

Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....

Niclas Rosenius

Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 16:32:14 PM
Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....

   Kan i stort hålla med dig om detta. Man har märkt att en hel del är totalt ointresserad av hur en buss fungerar och varför det låter illa om den ibland, som typ för några månader sen jag fick en av våra Lion´s City som verkligen ylade och jag menar ylade om bakaxeln vid det första gassläppet. Lät som om man åkte i en gammal spårvagn som bromsade. Och detta kommer ju inte direkt detta missljud. Ingen felrapport innan jag ropade in.

  Kan dra många exempel under alla år jag kört.

  //Niclas

bjorn_k

Vissa av våra VDL är spärrade för att jämföra bränsleförbrukning.

caa

Citat från: Jacob skrivet 30 mars 2012, 09:24:00 AM
Enda levererade då ;)

//Jacob

Nej inte ens det  :)   7567 åker tillbaka till säffle för lite ändringar så fort den visats upp och kört folk till invigningen av nya depån.
Leveranserna börjar om två/tre veckor.

Tack för fina bilder. Väldigt snabbt gjort, vi måste nästan gått på varandra på wist.


caa

Citat från: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 13:56:44 PM
vart är AIC-displayen?? platsen är övertäckt med THM-dator ^^

Nobina ska inte ha den i bussarna. Det är i och för sig positivt för då får Initmonitorn en bra plats.