Nobina 7567! (bilder)

Startat av Jacob, 29 mars 2012, 17:02:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Denna är en av de nya 8900 till Nobina Uppland. Detta är den enda tillverkade, som ska medverka imorgon vid invigningen av nya bussdepån. Resterande ca 75 stycken kommer i slutet av april eller maj. Bilderna tagna inne på Wist Last & Buss.



Fronten ser lite naken ut tycker jag. Plus är att man inte gjort som SL och ersatt volvomärket med en UL-logga. Minus är att man inte målat svart runt strålkastarna (därav nakenheten) ;)






Förarplats


Den ursnygga stolsklädseln. Stolarna var också väldigt bekväma :)






Barnvagnsplats






















//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Fortsätter där jag slutade:













9-litersmotorn
























Det var allt! Tycker bussen är helt perfekt förutom att lysena i fram inte är svarta. Tack till Volvo99 på Wist :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius


   Mycket trevligt.

   Volvo 99 är en trevligt kille, har träffat honom några gånger med.

   //Niclas

homer

trodde i-shift var standard på 9 liters maskinen, för övrigt var de som du säger synd att strålkastarområdet inte fick blir svart

Jan

Håller med att I-Shift skulle varit monterad. Första gången jag ser Nobinatyget på passtolarna.
I branschen 37 år

Fredde

Är det en vanlig automat då? Med tanke på M-läget...


KG

Citat från: Fredde_J skrivet 29 mars 2012, 17:54:15 PM
Är det en vanlig automat då? Med tanke på M-läget...

Det är en bra fråga. Det finns ju ingen anledning att ha "i-shift spaken" i en buss som ändå inte får växlas manuellt. Spaken håller väldigt dåligt och brukar vara helt demonterad efter några tiotusentals mil. Det kan vara så att man använt en knappsats i stället.

CS

Det är en I-shift! På senare tid har man på de som inte har knappar för växling ersatt spaken med en enkel knappsats. Man har även gått tillbaka och bytt ut på en del tidigare leveranser också. Annars fungerar den likadant. Dock var det, enligt mig, lite smidigare med spaken på stolen om man ville låsa växlar, nu får man sträcka sig lite, men ingen jätteskillnad.

Verkar som man gjort några fler modifikationer; man har ändrat på förargrinden till en större variant som täcker bättre och satt en liten glasvägg vid förarplatsen också. Dessa två är väl ändringar man fått göra efter diverse klagomål om att det gick att se in på förarplatsen för enkelt med den förra låga grinden bland annat. Eller är det Nobina som själva specat detta?

Jacob

Citat från: CS skrivet 29 mars 2012, 19:41:52 PM
Verkar som man gjort några fler modifikationer; man har ändrat på förargrinden till en större variant som täcker bättre och satt en liten glasvägg vid förarplatsen också. Dessa två är väl ändringar man fått göra efter diverse klagomål om att det gick att se in på förarplatsen för enkelt med den förra låga grinden bland annat. Eller är det Nobina som själva specat detta?

Denna glasvägg finns även på Nobinas B9S på 677 (7394-7399).

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

KG

Citat från: CS skrivet 29 mars 2012, 19:41:52 PM
Det är en I-shift! På senare tid har man på de som inte har knappar för växling ersatt spaken med en enkel knappsats. Man har även gått tillbaka och bytt ut på en del tidigare leveranser också. Annars fungerar den likadant. Dock var det, enligt mig, lite smidigare med spaken på stolen om man ville låsa växlar, nu får man sträcka sig lite, men ingen jätteskillnad.

En stor nackdel med denna knappsats är att man inte kan slå ur växel blixtsnabbt som man kan med spaken. Fast denna nya I-Shift kanske kan bete sig som en växellåda och inte som en stenkross? De äldre och mer slitna I-Shiftar är hopplösa att göra lite mer avancerade manövrar med. Som att bromsa i uppförsbacke och sedan få igång åbäket i en för låg fart för fyrans växel som den alltid vill starta på. Då dumpar den kopplingen och försöker bryta av nackarna på alla i bussen. Man känner när det är på gång nämligen och då brukar jag slå spaken i neutral och börja om. Man behöver inte stanna för att den ska ta det lugnare. Bara gå till N och sen till A igen.

homer

kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...

KG

Citat från: homer skrivet 29 mars 2012, 21:28:33 PM
kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...

Sa inte Volvo att alla olikheter mellan fabrikerna ska vara borta? Samt backspegelplaceringen måste väl vara en specningsfråga från beställaren?

caa

Inte den enda tillverkade. Det finns ett tjugotal i stort sett klara i säffle. Leveranserna till uppland börjar om ett par veckor. Alla 76 bussar är/ska tillverkas i säffle.

Jacob

Enda levererade då ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: KG skrivet 29 mars 2012, 21:06:37 PM
En stor nackdel med denna knappsats är att man inte kan slå ur växel blixtsnabbt som man kan med spaken. Fast denna nya I-Shift kanske kan bete sig som en växellåda och inte som en stenkross? De äldre och mer slitna I-Shiftar är hopplösa att göra lite mer avancerade manövrar med. Som att bromsa i uppförsbacke och sedan få igång åbäket i en för låg fart för fyrans växel som den alltid vill starta på. Då dumpar den kopplingen och försöker bryta av nackarna på alla i bussen. Man känner när det är på gång nämligen och då brukar jag slå spaken i neutral och börja om. Man behöver inte stanna för att den ska ta det lugnare. Bara gå till N och sen till A igen.

Dock lär I-shiften aldrig komma att bete sig som en automatlåda, då det ju inte är en automatlåda utan en växlingsassistent. Självklart ska man räkna med att få reglera färden med N-läget för att få en mjukare färd vid inbromsningar/krypkörningar, då man inte kan kräva att växlingsassistenten ska göra allt jobb åt den. Är I-shiftens lameller så slitna att bussen hoppar fram som en c:a 5 år gammal Neoplan ska den ju inte vara ute i trafik, utan på verkstaden för lamellbyte.
Vad jag personligen tycker om dessa nya knappsatser kan ni nog räkna ut själva. Ledtråd: Det är i stort sett samma åsikt som jag har om "spärrade" I-shiftlådor utan växlingsknapp samt alla typer av förargrindar.

Citat från: KG skrivet 29 mars 2012, 18:24:20 PM
Det är en bra fråga. Det finns ju ingen anledning att ha "i-shift spaken" i en buss som ändå inte får växlas manuellt. Spaken håller väldigt dåligt och brukar vara helt demonterad efter några tiotusentals mil. Det kan vara så att man använt en knappsats i stället.

Jag förstår inte varför alla ska krångla till det med att envisas med att ha spaken på höger sida stolen. Varför inte bara göra som Veolia och montera I-shiftspaken på vänster sida stolen. Gärna då en "spegelvänd" spak med växlingsknapp. Och utbilda därefter personalen. Detta fungerar i ju västsverige.