Trafiktillstånd utan fordon

Startat av adeln, 18 mars 2012, 04:53:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

adeln

Har en fundering kring trafiktillstånd som jag hoppas någon kan hjälpa mig bena ut.

Kan man ha trafiktillstånd utan att själv äga bussar? Alltså så att säga hyr buss av annat bolag för de uppdrag man åtar sig fast man har sin egen personal som kör? Om ja, vems trafiktillstånd kör man på? Hur fungerar det med kraven på ekonomiska resurser?


Wetjo

Trafiktillståndet följer med fordonet, har jag för mig.
Du måste gå utbildning och provas på Transportstyrelsen.
Sedan måste man visa att man har ekonomiska förutsättningar mm.
När du köper fordonet, får du tillståndet.

Någon får gärna rätta mig...

Lars-Håkan_E

Ja bussen måste vara registrerad på det företag som utför transporten och detta ska inneha trafiktillstånd just för detta fordon.

Detta brukar resultera i ett antal böter årligen när verkstäder o försäljare lånar ut bussar som saknar tillstånd till trafikutövare som i princip har tillstånd men inte för aktuell buss som man dessutom inte är ägare/brukare till....

Så trafiktillstånd utfärdas för visst angivet fordon i normalfallet.

Ersa

Om man redan har trafiktillstånd och ett fordon, har jag för mig att det väl blir vissa bekymmer om man skulle sälja iväg fordonet innan man köpt ett nytt. Dvs att man då måste ansöka om ett nytt trafiktillstånd för den nya fordon, vilket är krångligare än att bara flytta över sitt existerande trafiktillstånd till den nya fordonet, innan man säljer den gamla.

Max W

Citat från: Håkan_E skrivet 18 mars 2012, 10:43:46 AM
Ja bussen måste vara registrerad på det företag som utför transporten och detta ska inneha trafiktillstånd just för detta fordon.

Detta brukar resultera i ett antal böter årligen när verkstäder o försäljare lånar ut bussar som saknar tillstånd till trafikutövare som i princip har tillstånd men inte för aktuell buss som man dessutom inte är ägare/brukare till....

Så trafiktillstånd utfärdas för visst angivet fordon i normalfallet.
Sedan är det väl fortfarande så att det trafiktillstånd Du har för resp. buss måste vara utfärdat antingen för "turisttrafik" (dvs. abonnemangstrafik) eller "linjetrafik". Så var det i alla fall för de privata bolag som SL "hyrde in" att trafikera linjerna med vid förarbristen.

Åkarns Kalle

Ja har för mig att man får ha trafiktillstånd vilande i 6 månader numera
förr tror jag det var flera år

Sedan är det olika dispenser hit & dit och ibland beror det på vem man pratar med
vad man får och inte får samt vad dom kan göra och inte göra

Du kan ju hyra en buss (utan tillstånd) och ha ditt tillstånd på iallafall under en tid.

Fast reglerna kan vara ändrad flera gånger sedan dess så..............

Men att ha ett trafiktillstånd men bara buss när man har körning går nog inte.

Sedan finns väl olika tillstånd

Busstrafik
Linjetrafik
Godstrafik
Taxitrafik
Taxi Disp.

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.


S Svensson

Jag har inte helt klart för mig hur tillståndsärendena har förändrats. Men vad jag kommer ihåg så beviljas tillstånd till yrkesmässig trafik till ett   person-eller företagsnummer. Namnet kan alltså förändras vad gäller företagsnamn. Detta tilstånd innebär att man kan köra yrkesmässigt,dvs förtjäna pengar. Fordonet skall anmälas till transportstyrelsen. Förr till  länsstyrelserna.
Förr meddelades tillstånd för a)linjetrafik) b) beställningstrafik c) turisttrafik I dag torde linjetrafik inte vara intressant.Det finns dock ett antal företag som har sådant. I huvudsak trafik över en länsgräns.
I normalfallet prövas den person som skall vara ansvarig person för driften. Om företaget är ett aktiebolag skall det finnas tillräckligt med pengar.
Det är nu några år jag hade kontakt med länsstyrelsen. De företag jag känner till som sökte tillstånd fick det i regel under senare år men före juli 1989 skulle andra företag yttra sig. Detta gäller taxiföretag. I äldre tider kunde dessutom beställningstrafiken för bussar avse bussar med a)antal sittplatser b) t ex vara utrustad med lift c)avseenbart skolbarn. Dessutom kunde det finnas en hel del andra saker. Det förutsättes att ansvarig trafikutövare har erforderliga kunskaper (dvs en lätt utbildning eller kanske ekonomutbildning och socionomutbildning). Det talades tidigare om att företag kan "köpa" tillstånd. Detta är felaktigt. För det var länsstyrelserna som utfärdade tillstånden.

adeln

Lite blandade svar. Intressanta inlägg tack så mycket!

Tänkte förtydliga mina tankar lite...Min fråga gäller beställningstrafik. Men skulle kunna översättas till linjetrafik i detta fallet är det bara formalia i form av vilken typ av trafik man ska bedriva. Jag är lite mer fokuserad på ägandefrågan av just bussarna.

Låt oss säga att jag har ett bolag med trafiktillstånd men hyr in bussar för ändamålet. Just ägandeformen av själva bussen kan inte vara avgörande för att ha trafiktillsånd eller ej. Så länge de bussar jag använder är anmälda för trafik till transportstyrelsen borde det väl gå för mig att hyra en buss av annat bussbolag? Trafiktillsåndet borde ju vara knutet till bolaget och utövaren av trafiken?

Fall om det står i nån författning att trafikutövaren måste äga sina egna fordon för att få trafiktillsånd kanske nån vet en bra länk som tips?
Jag menare Swebus, Nobina, Stömma, Ekman, Interbus äger ju bussar i annat bolag än dom så att säga säljer i... För att ta några exempel....

Tacksam för svar. :)

mil

Citat från: adeln skrivet 18 mars 2012, 19:49:41 PM
Lite blandade svar. Intressanta inlägg tack så mycket!

Tänkte förtydliga mina tankar lite...Min fråga gäller beställningstrafik. Men skulle kunna översättas till linjetrafik i detta fallet är det bara formalia i form av vilken typ av trafik man ska bedriva. Jag är lite mer fokuserad på ägandefrågan av just bussarna.

Låt oss säga att jag har ett bolag med trafiktillstånd men hyr in bussar för ändamålet. Just ägandeformen av själva bussen kan inte vara avgörande för att ha trafiktillsånd eller ej. Så länge de bussar jag använder är anmälda för trafik till transportstyrelsen borde det väl gå för mig att hyra en buss av annat bussbolag? Trafiktillsåndet borde ju vara knutet till bolaget och utövaren av trafiken?

Fall om det står i nån författning att trafikutövaren måste äga sina egna fordon för att få trafiktillsånd kanske nån vet en bra länk som tips?
Jag menare Swebus, Nobina, Stömma, Ekman, Interbus äger ju bussar i annat bolag än dom så att säga säljer i... För att ta några exempel....

Tacksam för svar. :)

För att hyra en buss måste den vara anmäld för just UTHYRNING i yrkestrafiklagen  Så då står det följande på fordonet i Transportstyrelsens register 

Yrkesmässig trafik:BUSS, Uthyrning

Lars-Håkan_E

#10
Citat från: adeln skrivet 18 mars 2012, 19:49:41 PM
Lite blandade svar. Intressanta inlägg tack så mycket!

Tänkte förtydliga mina tankar lite...Min fråga gäller beställningstrafik. Men skulle kunna översättas till linjetrafik i detta fallet är det bara formalia i form av vilken typ av trafik man ska bedriva. Jag är lite mer fokuserad på ägandefrågan av just bussarna.

Låt oss säga att jag har ett bolag med trafiktillstånd men hyr in bussar för ändamålet. Just ägandeformen av själva bussen kan inte vara avgörande för att ha trafiktillsånd eller ej. Så länge de bussar jag använder är anmälda för trafik till transportstyrelsen borde det väl gå för mig att hyra en buss av annat bussbolag? Trafiktillsåndet borde ju vara knutet till bolaget och utövaren av trafiken?

Fall om det står i nån författning att trafikutövaren måste äga sina egna fordon för att få trafiktillsånd kanske nån vet en bra länk som tips?
Jag menare Swebus, Nobina, Stömma, Ekman, Interbus äger ju bussar i annat bolag än dom så att säga säljer i... För att ta några exempel....

Tacksam för svar. :)

Transportstyrelsen kan hjälpa dig med tillståndsfrågan och de regler som gäller.

Ditt bolag måste äga eller vara anmäld som brukare i bilregistret för de fordon som du ämnar anmäla till ditt trafiktillstånd
Den sökande ska ha kapital och reserver på minst 82 430 kr för ett fordon och 45 790 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet.

Om du inte är ägare av fordonet/en kan du heller inte använda det bokförda värdet av detsamma för att uppfylla kravet på soliditet för verksamheten, då är det bankmedel eller bankgaranti som gäller.

En tillståndshavare är skyldig att anmäla varje fordon som ska användas i trafiken till Transportstyrelsen

En buss som anmäls ska vara lämplighetsbesiktad för den avsedda användningen.

Lagen inkl förändringar från 1 maj 2012: http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/68/07/590ce8cb.pdf

Alltså, om ditt företag saknar fordon så kan du heller inte inneha ett trafiktillstånd för något fordon, alternativt så kan du söka trafiktillstånd på specifika fordon som du brukar under en specifik tid (brukare o tillståndshavare ska normalt vara samma person i bilregistret) när du sedan upphör med ditt brukande avanmäler du aktuella fordon och tillståndet blir då vilande, frågan är dock hur länge du kan ha kvar tillstånd utan några fordon alls anmälda för yrkesmässig trafik , det får du höra med Transportstyrelsen hur dom bedömer

Ett annat alternativ är ju att du hyr buss från bussägaren  men då är det ju tveksamt om denne medger att bussen används på dennes tillstånd för beställningstrafik, det blir ju en konkurrent då.

Sedan förstår jag inte din mening ang Strömma, Swebus mfl, det är ju helt ointressant ur yrkestrafiklagens hänseende vilket varumärke som är målat på bussen, tillståndet är kopplat till fordonet och dess ägare inte till användningen.
Ekman Alpin ordnar en resa som körs av en av Strömma koncernens bussar oavsett vilket varumärke som är målat på bussen = Strömmas tillstånd som brukas.


Omnilasse

Det är väl också tveksamt om man får hyra ut till yrkesmässig trafik hursomhelst, utan att brukarregistrera fordonet hos den som hyr bussen. Trafikansvarig är ju ändå då ansvarig för att reglerna följs rörande bussen (både när det gäller personal och fordonets skick etc.) och kan ju faktiskt få betala böter etc.

Så inte bara av konkurrensskäl så tror jag det blir svårt att (om det inte sker av okunskap) få hyra en buss från något bolag, utan att det sker en brukarregistrering av den som hyr bussen.



adeln

Citat från: Håkan_E skrivet 18 mars 2012, 21:19:49 PM
Transportstyrelsen kan hjälpa dig med tillståndsfrågan och de regler som gäller.

Ditt bolag måste äga eller vara anmäld som brukare i bilregistret för de fordon som du ämnar anmäla till ditt trafiktillstånd
Den sökande ska ha kapital och reserver på minst 82 430 kr för ett fordon och 45 790 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet.

Om du inte är ägare av fordonet/en kan du heller inte använda det bokförda värdet av detsamma för att uppfylla kravet på soliditet för verksamheten, då är det bankmedel eller bankgaranti som gäller.

En tillståndshavare är skyldig att anmäla varje fordon som ska användas i trafiken till Transportstyrelsen

En buss som anmäls ska vara lämplighetsbesiktad för den avsedda användningen.

Lagen inkl förändringar från 1 maj 2012: http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/68/07/590ce8cb.pdf

Alltså, om ditt företag saknar fordon så kan du heller inte inneha ett trafiktillstånd för något fordon, alternativt så kan du söka trafiktillstånd på specifika fordon som du brukar under en specifik tid (brukare o tillståndshavare ska normalt vara samma person i bilregistret) när du sedan upphör med ditt brukande avanmäler du aktuella fordon och tillståndet blir då vilande, frågan är dock hur länge du kan ha kvar tillstånd utan några fordon alls anmälda för yrkesmässig trafik , det får du höra med Transportstyrelsen hur dom bedömer

Ett annat alternativ är ju att du hyr buss från bussägaren  men då är det ju tveksamt om denne medger att bussen används på dennes tillstånd för beställningstrafik, det blir ju en konkurrent då.

Sedan förstår jag inte din mening ang Strömma, Swebus mfl, det är ju helt ointressant ur yrkestrafiklagens hänseende vilket varumärke som är målat på bussen, tillståndet är kopplat till fordonet och dess ägare inte till användningen.
Ekman Alpin ordnar en resa som körs av en av Strömma koncernens bussar oavsett vilket varumärke som är målat på bussen = Strömmas tillstånd som brukas.

Ang Strömma och Nobina så är det inte reg. varumärken utan bifirmor... Helt ointressant är det dock inte. Tycker faktiskt det är rätt meningsfullt att få en så bred kunskap som möjligt om hur storbolagen har gjort för att bygga upp sina verksamheter... Därav varför jag startade tråden från början... Skillnaden mellan Strömma och en åkare med enskild firma är, kanske inte för dig, men för andra intressant att genomlysa.
Traveller Buss däremot är ett dotterbolag till Bergkvara och det gör att om Bergkvara ex har en kund som kräver väldigt många bussar och man anlitar sitt dotterbolag Traveller Buss så är det två olika trafiktillstånd.

S Svensson

Citat från: adeln skrivet 19 mars 2012, 01:38:38 AM
Ang Strömma och Nobina så är det inte reg. varumärken utan bifirmor... Helt ointressant är det dock inte. Tycker faktiskt det är rätt meningsfullt att få en så bred kunskap som möjligt om hur storbolagen har gjort för att bygga upp sina verksamheter... Därav varför jag startade tråden från början... Skillnaden mellan Strömma och en åkare med enskild firma är, kanske inte för dig, men för andra intressant att genomlysa.
Traveller Buss däremot är ett dotterbolag till Bergkvara och det gör att om Bergkvara ex har en kund som kräver väldigt många bussar och man anlitar sitt dotterbolag Traveller Buss så är det två olika trafiktillstånd.
Det stämmer alldeles riktigt. Som jag skrev tidigare så skulle det finnas org nummer. Vid Bi-firma finns flera namn men endast ett org nummer. Däremot finns det två org nr då det är dotterbolag (kan vara fler).
En så kallad åkare med enskild firma måste akta sig. För det är inte företaget i sig själv som betyder något utan personen själv (dvs företag=person.Jämför enkelt bolag som fanns tidigare fö Detta var helt enkelt flera enskilda firmor).
Sedan hur Strömma och Swebus/Nobina m fl skaffat tillstånd. Svar helt enkelt att det fanns både linjetillstånd och beställningstrafiktillstånd tidigare. Att påstå att enskilda firmor och Strömma och att det finns en skillnad är fel. Det är samma regler som gäller. Skall också¨påpeka att om någon tittar i gamla handlingar och ser att bussar går i länstrafik så betyder detta beställningstrafik.
Alltså om vi skall skriva vidare så försök precisera frågeställningen .