Övergång mellan mittplacerade och sidoplacerade kollektivtrafikkörfält?

Startat av Anders Noren, 16 mars 2012, 11:47:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Finns det någonstans i landet (eller utomlands, för den delen) en sträcka där kollektivtrafikkörfälten övergår från mittplacerade till sidoplacerade?

Nico

Om tvärtom fungerar så har du väl Stadsgårdsleden in mot Slussen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Odengatan har ju ett antal speciallösningar, t ex ett kollektivkörfält i mitten som tar slut vid Roslagsgatan (mot Valhallavägen). I och för sig fortsätter ju i detta fall inte kollektivkörfältet efter korsningen, men om det handlar om signaleringslösningar m m kan det kanske ändå vara ett användbart exempel?

Strandvägen österut, vid Djurgårdsbron, är kanske ett annat.

Ersa

De alltid lika spännande filbytena där kollektivkörfältet byts från den högra filen av tre, till den vänstra av tre för södergående busstrafik vid Albano/Kräftriket längsmed Roslagsvägen i norra delen av Stockholm kommun.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2012, 13:23:34 PM
De alltid lika spännande filbytena där kollektivkörfältet byts från den högra filen av tre, till den vänstra av tre för södergående busstrafik vid Albano/Kräftriket längsmed Roslagsvägen i norra delen av Stockholm kommun.
"Blinkatutaåkör!" :-S

Men snart är det väl en fil hela vägen förbi... April tror jag visst.

Nico


Nä, inåt ska det inte ändras mig veterligt. Däremot kommer det att smalnas av genom cirkulationsplatsen norrut medan man bygger en ny nedsänkt cykelbana öster om densamma samtidigt som man bygger anslutning till tunnelpåslaget. Det senare blir då på viadukt över cykelbanan och vidare in i berget. Lär väl kanske påminna lite om infarten från Sjöstan till Södra länken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjorn_k

Fast vad jag hörde av "garagesurret" så skulle det bli det en fil i vardera riktning=isåfall kaos... Vi vill vända i Danderyd med 676 under byggtiden :/

J0han

Citat från: bjorn_k skrivet 16 mars 2012, 20:36:31 PM
Fast vad jag hörde av "garagesurret" så skulle det bli det en fil i vardera riktning=isåfall kaos... Vi vill vända i Danderyd med 676 under byggtiden :/

Varför kör ni inte varannan buss till Tekniska och varannan till Danderyd då när det drar igång som Keolis hade det i rusningen... Lär ju bli lite väl mycket trafik i Danderyd om alla 676 också ska få plats o vända..

bjorn_k

För att förtydliga; Ingenting är bestämt och jag återger som sagt bara vad det "surrats" om i fikarummet...

J0han

Finns även där de byter fil vid Västerbroplan 1ans linje mot Stora Essingen

Anders Noren

Sammanfattning:

* Stadsgårdsleden, riktning västerut, vid tullhuset: sidoplacerat bussfält övergår till mittplacerat bussfält. Övergången fullständigt signalreglerad, körytan markerad med linjer i rutmönster.
* Rålambsvägen mellan Västerbroplan och Gjörwellsgatan, riktning västerut: sidoplacerat bussfält övergår till reserverat vänstersvängsfält. Övergången inte signalreglerad, körytan markerad med rutmönster. Tillräckligt liten trafik för att inte kräva signaler? Hur är framkomligheten? Väjningsregler? Högerregeln ger bussarna företräde?
* Rålambsvägen mellan Västerbroplan och Gjörwellsgatan, riktning österut: sidoplacerat bussfält övergår till något slags reserverat vänstersvängsfält i något som påminner om en cirkulationsplats. Övergången signalreglerad, men hur mycket? Har bussarna fri lejd? Två körfält ska passeras, ingen markering av körytan.
* Odengatan vid korsningen med Roslagsvägen, riktning österut: mittplacerat bussfält övergår på andra sidan korsningen i sidoplacerad busshållplats. Övergången signalreglerad, men hur mycket? Har bussarna fri lejd?
* Odengatan vid korsningen med Birger Jarlsgatan, riktning västerut: det enda körfältet för trafik rakt fram delar sig i två varav ett mittplacerat bussfält. Inga särskilda åtgärder behövs.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2012, 12:09:33 PM
* Rålambsvägen mellan Västerbroplan och Gjörwellsgatan, riktning västerut: sidoplacerat bussfält övergår till reserverat vänstersvängsfält. Övergången inte signalreglerad, körytan markerad med rutmönster. Tillräckligt liten trafik för att inte kräva signaler? Hur är framkomligheten? Väjningsregler? Högerregeln ger bussarna företräde?

Nja, högerregeln är visserligen till sin formulering tillämplig i det aktuella fallet, men i praxis uppfattas nog den här platsen som en plats där man byter körfält och då går försiktighetsregeln vid körfältsbyte så att säga före. Ungefär samma sak gäller väl om någon vill hävda "bussregeln".

Hur som helst måste ju även bilförare som ska över i det högra körfältet tillämpa försiktighetsregeln, och undvika att hindra trafiken.

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2012, 12:09:33 PM
* Rålambsvägen mellan Västerbroplan och Gjörwellsgatan, riktning österut: sidoplacerat bussfält övergår till något slags reserverat vänstersvängsfält i något som påminner om en cirkulationsplats. Övergången signalreglerad, men hur mycket? Har bussarna fri lejd? Två körfält ska passeras, ingen markering av körytan.

Det är en separat kollektivtrafiksignal så i praktiken korsar man inte några trafikerade körfält. (Jfr Hornstull.)

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2012, 12:09:33 PM
* Odengatan vid korsningen med Roslagsvägen, riktning österut: mittplacerat bussfält övergår på andra sidan korsningen i sidoplacerad busshållplats. Övergången signalreglerad, men hur mycket? Har bussarna fri lejd?

Samma här, separat kollektivtrafiksignal och biltrafiken bakifrån är stoppad när bussen passerar.

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2012, 12:09:33 PM
* Odengatan vid korsningen med Birger Jarlsgatan, riktning västerut: det enda körfältet för trafik rakt fram delar sig i två varav ett mittplacerat bussfält. Inga särskilda åtgärder behövs.

Nja, det är ju faktiskt två körfält hela vägen, där busskörfältet (som är i gatans mitt) dock även fungerar som vänstersvängskörfält för trafik som ska svänga in på Birger Jarlsgatan. Det finns vissa särskilda åtgärder (förgrönt eller om det nu är eftergrönt) för att inte vänstersvängande bilar ska vara i vägen för bussarna.

På den allra nordligaste delen av Odengatan (vid nr 2-4) är det faktiskt busskörfält till höger, vid hållplats Valhallavägen, sedan byter buss- och bilkörfält plats vid Verdandigatan utan signaler eller annan reglering. (I praktiken är det dock så mycket parkerade bilar i bilkörfältet att även biltrafiken normalt tvingas ut i bussfilen, men det är en annan historia...)

Vill även lägga till en plats till, Skeppsbron vid hpl Räntmästartrappan, där är det också ett "ömsesidigt körfältsbyte" utan några signaler eller andra konstigheter. (Bara några hundra kollisionstillbud om dagen...)

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 20 mars 2012, 13:07:47 PM
Vill även lägga till en plats till, Skeppsbron vid hpl Räntmästartrappan, där är det också ett "ömsesidigt körfältsbyte" utan några signaler eller andra konstigheter. (Bara några hundra kollisionstillbud om dagen...)

Haha, det där var ju inte stans bästa trafiklösning. Och ett cykelfält mitt i allt. Men det funkar alltså hyfsat (=inga störningar i trafiken som fortplantar sig, inga personskador)? Ungefär 10 000 fordon per dygn i aktuell riktning och tät busstrafik.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 20 mars 2012, 13:22:06 PM
Haha, det där var ju inte stans bästa trafiklösning. Och ett cykelfält mitt i allt. Men det funkar alltså hyfsat (=inga störningar i trafiken som fortplantar sig, inga personskador)? Ungefär 10 000 fordon per dygn i aktuell riktning och tät busstrafik.

Tja, jag känner inte till att det skulle vara några större problem men man får se upp med vissa cyklister, som kan ha uppnått en aktningsvärd fart i den föregående nedförsbacken...

sa0azs

Skeppsbron från Slussen. Vid första Tullhus 3 byter kollektivtrafikkörfältet plats från höger till mitten.