Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder

Startat av Martin Maltkvist, 10 oktober 2007, 12:53:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Jo skrivet 10 oktober 2007, 21:23:03 PM
Nu framgår det ju inte om det var vanlig linjetrafik eller en skolskjuts som även var öppen för allmänt resande. I det sista fallet tycker i alla fall jag det är rimligt att föraren tar ansvaret att de som står vid skolan vid fastställd tidpunkt också kommer hem(Eller dit de ska bli avsläppta) på ett hyfsat säkert sätt. Sedan vet jag inte om det är någon som kommit till skada i sutationer som denna. Även om barn är oberäkneliga i trafiken ser jag inte någon uppenbar fara i detta. JAg tror nog snarare så att barn är extra försiktiga i en situation som denna och att farligheten istället uppkommer i samband med tex. lek.

Det måste vara linjetrafik då Veolia Transport nämns och i Eskilstuna har de inga småbussar á la Renault master
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jona

Ursäkta urspårningen i denna tråd. Men jag har läst denna rubrik flera gånger idag och läst fel varje gång.
"Milan fick gå lång väg när bussen gick sönder" antar att Milan skulle ta med kameran och förnöjt fota allt han möte under promenaden....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Buss-Anders

Att köra buss är att köra buss.
Att vara busschaufför är mera.
Man ska förutom kunna köra även kunna informera och kunna prata med resenärerna och kunna skapa goda relationer till dem.
Det är de resenärerna som en vacker dag kan hjälpa dig när Du verkligen behöver hjälp.

Dagligen får man frågor om allt möjligt och i vad man jag kan svara så gör jag det eller hänvisar till någon som troligen kan svara.
Osäkra resenärer som inte är från stan kan ibland ha en vag och felaktig bild av hur de ska åka som de själv har hittat på internet. Att i ett vänligt och snabbt samtal kunna fråga dem var de ska åka och ibland kunna säga att det är bättre att du åker med en annan linje är också någon som man ska kunna.

Dagar med  låg trafikintensitet finns det ju ibland, speciellt vissa linjer på söndagar.Då är det lätt att komma några minuter för tidigt till en tidsatt hållplats.
Jag ser det som en självklarhet att informera resenärerna om så bara om 2-3 minuter.
"Vi är några minuter tidiga till den här hållplatsen och vi kommer att stå still här i 3 minuter".Ofta lägger jag till ".... det är så på söndagarna att det ibland är så lite folk så då är det lätt att komma för tidigit". Informerat och klart. Alla nöjda.
Visst  kan man ställa krav på busschaufförer att de ska kunna informera om trafikstörningar, motorproblem, orsaker till förseningar eller omläggningar m.m.
På ett proffs ska man kunna ställa professionella krav.

Med vänlig hälsning

Buss-Anders

Hagri

Man skall inte säga för mycket utan att ha hört alla parter. Men det framgår ju att 7-åringen har någon form av skolskjuts för att på ett säkert sätt ta sig till och från skolan. Om sedan 7-åringen helt plötsligt får resan till eller från skolan avbruten av någon orsak och får knalla själv i trafiken under en timmes tid är det inte konstigt att föräldern reagerar.  Det går inte att kräva att föräldrarna skall åka med barnen på skjutsen för att ha koll på dem ända tills de kliver in i klassrummet. På en hel del linjer skulle det dessutom betyda att det skulle behövas en utökning av fordon.
Som tidigare sagts är information A och O. En bussförare behöver ha social kompetens och våga prata så att en hel grupp hör det. Lite utbildning och kompetenshöjning inom företagen är inte fel och skulle antagligen hjälpa dem på traven som bangar för använda mikrofonen. Men hur många företag har "råd" med det?

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2007, 12:08:43 PM
"Skolskjuts" med en vanlig busslinje var det frågan om, ett problem är att föraren oftast inte har en aning om vart varje elev hör hemma på sådana linjer, i detta fall kan man tänka sig att flickan följt med någon annan vuxen när de klev av bussen och i ett sådant fall är det omöjligt för föraren att agera.

Jo det finns olika former av resor för skolbarn. Skolskjutsar, linjetrafik, linjetrafik som bara går skoldagar och personbilar plus lite fler varianter. Men det är inte det som är poängen i mitt resonemang. Det som jag tycker är naturligt är att föräldrarna blir oroliga när resorna till och från skolan inte fungerar och barnet har promenerat hem på egen hand. Det är även lite skillnad när det är en sjuåring än om det varit en sjuttonåring.
Att det blivit fel behöver inte betyda att föraren medvettet har skickat ut henne på en promenad.
Förr promenerade eller cyklade förstaklassare som sjundeklassare till skolan på starkt trafikerade landsvägar utan varken gång eller cykelbanor. Det var det som gällde förr och ingen tyckte det var konstigt. Men tiderna förändras och vi med dem. Trafiken har också ett annat tempo och puls än för fyrtio, femtio år sedan vilket vi inte får glömma.
Men redan på den tiden fanns det föräldrar som skjutsade sina barn till skolan medvetna om att småttingar inte har samma förmåga som vuxna att på ett säkert sätt klara sig i trafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 13 oktober 2007, 22:26:37 PM
Jo det finns olika former av resor för skolbarn. Skolskjutsar, linjetrafik, linjetrafik som bara går skoldagar och personbilar plus lite fler varianter. Men det är inte det som är poängen i mitt resonemang. Det som jag tycker är naturligt är att föräldrarna blir oroliga när resorna till och från skolan inte fungerar och barnet har promenerat hem på egen hand. Det är även lite skillnad när det är en sjuåring än om det varit en sjuttonåring.

Felet i sammanhanget är väl att man skickar en eller flera sjuåringar med ordinarie linjetrafik utan att de har någon vuxen med sig. Vem det nu är som gör det: skolan eller föräldrarna. Det är visserligen högst individuellt men i princip är det inte lämpligt att barn under 10 år reser ensamma på bussar i linjetrafik. Bussföraren har inte någon möjlighet att bevaka dem. 
Om man tänker på alla historier man hört om skilsmässobarn som skickats mellan föräldrarna i 30-40 mil med tåg eller expressbuss blir man mörkrädd. Det går säkert bra så länge mamma sätter dem på bussen i A och pappa hämtar dem vid bussen i B. Men vad händer om pappa inte är där? Vad händer om bussen går sönder? Vad händer om mamma läst fel i tidtabellen och just den bussen går bara till C? Vad händer om barnet tröttnar på halva vägen och stiger av bussen i sällskap med någon vuxen? Vad händer om barnet inte vill till pappa utan vill vara kvar hos mamma?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Anders

Den här texten skickade jag till tidningen Folkets ang artikeln som ligger till grund för artikeln.

Ställ inga krav på föräldrar
Så mycket konstiga åsikter ser man ofta inte på en gång.
Barn ska bara åka buss själva om det klarar det annars så ska de hämtas eller åtföljas av annan vuxen.
Barnet ska naturligtvis kunna och våga prata med chauffören annars så ska det definitivt inte få åka buss själv.
De ska också av förälderna ha informerats vad de ska göra om något går fel. Dottern skulle ju kunna råka kliva på fel buss eller kliva av vid fel hållplats.
Jag ser det som en självklarhet att hon kan vägen och att hon har övat det hela med mamma eller pappa inte bara en gång utan flera.

"Men ställ inga krav på mig som förälder för jag är född på 70-talet och samhället och alla andra har gjort fel men inte jag inte. Tidningen är min bundsförvant och tillsammams så ska vi hänga ut alla som inte gör som jag vill".

Jasså dottern kom hem frusen. Då måtte hon ha varit för dåligt klädd. Vems ansvar är det eftersom hon inte ens blev varm när hon gick.Jo förälderns.
Alldeles för många barn åker till skolan i gymnastikskor idag även mitt i vintern. Det är som om det aldrig skulle kunna hända något.

Rent mänskligt så kan det ju vara bra om chauffören frågar en sådan liten resenär om man kan hjälpa den.Det finns ju telefon på bussen.

Vad jag kan se på bilden så är mamman mammaledig. Kanske ett alldeles utmärkt möjlighet att leverera och hämta dottern.
Det är nyttigt med promenader och det går att ta barnvagnar på bussen.

Abe

Ersa

Det får mig att tänka på en sak jag fick berättat för mig:
Det var en "incident" när tre 13-åriga tjejer från Rimbotrakten av misstag glömdes kvar på Tekniska muséet i Stockholm av sin lärare vid ett studiebesök. Och eftersom de flesta under 18 år från Roslagen inte har någon koll alls på Stockholm fick två av dem de panik. Det ironiska var att det var den tredje tjejen som var nyinflyttad från glesbygden många mil utanför länsgränsen som tog kontrollen, drog ut de båda andra till Djurgårdsbrunnsvägen och tänkte därefter logiskt trots att hon inte heller var någon van SL-resenär. De hoppade på första bästa buss västerut och sedan vidare till Tekniska högskolan med lite byten och gång. Därefter ombord på en 639:a och så var de hemma ungefär en timme efter skolklassen.

Även där skillnad i uppväxt. De båda tjejerna som levt hela sina liv bara 5 mil från Tekniska muséet hade aldrig behövt planera sin egen resa någonsin, utan bara blivit skjutsade av föräldrarna utan att behöva tänka på väderstreck ö.h.t, medan den tredje tjejen åkt många mil ensam mil i buss i sitt hemlän Frågan är om de båda Rimbotjejerna då ens visste om Stockholm låg norr eller söder om Rimbo. Vissa vet faktiskt inte sånt...

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 05:22:06 AMFrågan är om de båda Rimbotjejerna då ens visste om Stockholm låg norr eller söder om Rimbo. Vissa vet faktiskt inte sånt...

Frågan är väl även när vissa ska tillåtas att tänka självständigt? Kanske när deras [curling]föräldrar kilat vidare och inte längre kan vara behjälpliga eller hindra glina från att ta eget ansvar?  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

#24
Citat från: Nico skrivet 14 oktober 2007, 05:54:54 AM
Frågan är väl även när vissa ska tillåtas att tänka självständigt? Kanske när deras [curling]föräldrar kilat vidare och inte längre kan vara behjälpliga eller hindra glina från att ta eget ansvar?  :o
---
Jag måste medge att jag saxade lite från ett av dina inlägg när jag skrev min kommentar men jag hoppas att det inte gjorde något.
Budskapet hade jag i fingrarna men du fick fram det mycket bättre
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico


Nema problema... utan kör på bara. Jag har absolut ingen copyright på mitt tangentbordsorerande utan det är bara lite allmänna tankar!  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 22:47:31 PM
Felet i sammanhanget är väl att man skickar en eller flera sjuåringar med ordinarie linjetrafik utan att de har någon vuxen med sig. Vem det nu är som gör det: skolan eller föräldrarna. Det är visserligen högst individuellt men i princip är det inte lämpligt att barn under 10 år reser ensamma på bussar i linjetrafik. Bussföraren har inte någon möjlighet att bevaka dem.

Jag vet en liten sexåring, som varje dag fick en enkrona till övergångsbiljett (jag tror det kostade så mycket på SS 1966). Detta var för att kunna åka från eftermiddagshemmet Birkagården vid Karlberg till hemmet i Vasastan. Femman var nerlagd, så det blev buss 50 första biten, därefter var det meningen att parveln skulle åka fyran tre hållplatser till Sveavägen.
Parveln kom dock på att buss 50 gick ända till Östra station och där kunde man också byta till fyran och åka "baklänges" till Sveavägen. Detta gjorde han varje dag under skolåret.

Parveln klarade sig bra och har än idag inga men av äventyret. Inte vad jag vet iallafall, möjligen att han sitter uppe lite för länge och skriver dessa rader på BussSnack

Andreas Ljungqvist

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 13 oktober 2007, 08:26:59 AM
Att köra buss är att köra buss.
Att vara busschaufför är mera.
Jag ser det som en självklarhet att informera resenärerna om så bara om 2-3 minuter.
"Vi är några minuter tidiga till den här hållplatsen och vi kommer att stå still här i 3 minuter".Ofta lägger jag till ".... det är så på söndagarna att det ibland är så lite folk så då är det lätt att komma för tidigit". Informerat och klart. Alla nöjda.
Visst  kan man ställa krav på busschaufförer att de ska kunna informera om trafikstörningar, motorproblem, orsaker till förseningar eller omläggningar m.m.
På ett proffs ska man kunna ställa professionella krav.

Med vänlig hälsning

Buss-Anders

Som taget dirket ur skolboken, jag vet av erfarenhet att resenärer tycker att många pratar för mycket i mikrofonen oxå.. Sen är vi chaufförer inte föräldrar till barnen, de enda som ska ta sådant ansvar för barnen är föräldrarna..

Jag vet dessutom hur 7 åringar fungerar, det du säger ena sekunden är borta nästa.. Jag tror att föraren gjort vad han kan, han kan dock inte tvinga någon att stanna kvar i bussen och han kan inte jaga kapp i varenda en som flyr iväg o fråga "vart ska du??" Känns som du borde veta bättre.. Lärare och bussförare som du är....

Andreas Ljungqvist

Håller med de som efterlyser föräldra ansvar.. Kör 7 åringar ibland flera gånger i veckan och kan ändå inte hålla koll på vem som hör till vilken Hpl mm.. Ibland ska dom till kompisar mm.. Nej föräldrarna måste ta sitt fulla ansvar.. Och att släppa sin dotter (som någon sa) nyinflyttad att åka kollektivt tyder på låg ansvarskänsla..