Huvudmeny

1 ny blåing

Startat av Niclas Rosenius, 01 mars 2012, 23:46:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 00:59:15 AM
Intressant tråd att följa . men smaken är som baken ang förarplatser i olika bussar men det är dåligt om MAN inte kan montera förarstolen rätt. Dörrknappar når man väl rätt enkelt i MAN ??

  Enligt min uppfattning så tycker jag att det är lätt att nå dörrknapparna på MAN.

  Visst är det svagt att man inte kan centrera förarstolen helt rakt framför ratt och pedaler men det är ju inte enbart MAN som haft det.

  //Niclas

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:09:09 PM
Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.

Om den är svart så är det inte så mycket att göra, utan bara att lyssna på ljudet. Dock har jag alltid haft tur så skärmen har fungerat, kanske bara slumpen då ;)

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:12:45 PM
Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?

Det jag menade var att på en Scania då gör det inget om du skulle glömma bort att släppa gasen i en kurva eller om du kör för hög fart, den stryper och har sig själv. Medans på en MAN finns inga finesser över huvudtaget. Så där måste man tänka extra noga. Sen att det sitter stenhårda "motorvägsdäck" som MAN kallar dom för gör inte saken bättre.

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 mars 2012, 10:11:11 AM
  Enligt min uppfattning så tycker jag att det är lätt att nå dörrknapparna på MAN.

  Visst är det svagt att man inte kan centrera förarstolen helt rakt framför ratt och pedaler men det är ju inte enbart MAN som haft det.

  //Niclas

Det beror på hur lång man e och om man vill ha knäna i panelen. Men jag som vill sitta som folk, jag måste luta mig fram för att nå knapparna, har jag då bälte på mig gå måste jag haka loss bältet först, därav så är det bra att ha mikrofonen att trycka på knapparna med, så slipper jag haka loss bältet, sen finns ju andra alternativ med. ex. Inte ha bältet på sig, som merparten inte verkar vilja använda.

Optimal

Nu ska vi formulera oss på annat sett då jag fått klagomål på att jag vet allt bäst och ingen annan kan något.

* Jag vet inte allt, det gör väll ingen, men jag själv tycker att jag har koll på det mesta, av det jag pratar om. Menar jag "Jag tycker att bussen är dålig", så slutar det oftast med att jag skriver" Bussen är dålig". Alltså som om jag vet mest, det är inte det som är tanken utan jag ska försöka komma ihåg att formulera mig rätt.

*Till Nico så menar jag att skulle man råka få släpp på en Scania så löser den allt åt dig, den stryper gasen och du klarar kurvorna galant. Skulle du glömma på en MAN, ja då sitter du överst i snövallen om du har otur .

* Till Yngrot så når man bättre knapparna i gamla MAN då man där flyttade hela panelen vid inställning av ratt osv. Men på nya justerar du bara ratten, instrumentpanelen sitter fast och dörrknapparna sitter ju inte längst ner direkt =)

yngrot

Ok  då är ju Volvos satelliter bättre där allt följer med ratten iaf de knappar man använder mest .  Har för mig att Solaris har en panel som följer med ratten  men där är ändå dörrknappar lite för långt bort och än värre gas och bromspedaler sitter inte i samma nivå där får man välja om man vill nå gas eller broms bra . Kan inte fatta hur de tänkt där..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 15:44:13 PM
Ok  då är ju Volvos satelliter bättre där allt följer med ratten iaf de knappar man använder mest .  Har för mig att Solaris har en panel som följer med ratten  men där är ändå dörrknappar lite för långt bort och än värre gas och bromspedaler sitter inte i samma nivå där får man välja om man vill nå gas eller broms bra . Kan inte fatta hur de tänkt där..

Jo. Volvos satelliter är guld värda när det gäller att upprätthålla en bra förarplats. Det där med gas och broms lät ju som en annorlunda lösning

Robert Brink

Sen kan det nog vara så, att vad man gillar för buss styrs av hur ofta man kör buss! Kom på mig själv som kör extra, att jag nog överlever en sämre förarplats eftersom jag inte alls lika ofta tex måste sträcka mig extra för att öppna "jobbiga" MAN dörrar med fast öppning som ett exempel! Men sitter man 5 dagar i veckan och måste göra detsamma, ändras nog spelreglerna...
Och som jag skrev tidigare, vi är alla olika individer som kör buss! Så självklart uppskattar alla olika busstillverkare och bussar, men något som är illa, är att förarplatserna generellt blivit sämre på senare tid istället för bättre!

//R(Som blev positivt överraskad av Frihamnens Omnicityledvagn, när jag körde en sådan i Fredags)