Huvudmeny

1 ny blåing

Startat av Niclas Rosenius, 01 mars 2012, 23:46:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

Kan bara instämma!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius

Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

  Själv tycker jag och upplever MAN-bussarna som väldigt stabila och tysta jämfört med våra gamla Neoplaner och OmniCityn. Dessutom ganska lätt körda men skulle inte ha nåt emot att prova andra märken som tex dom nyare Sc, Vo o MB.

  //Niclas

Optimal

Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

Det är ni det. Sen har vi 300 förare som klagar till facket. Man sitte illa. Trånga. Tröga dörrar eftersom busslink valt att ha det så. Svampig fjädring. Bromsar som inte går att bromsa mjukt vist med. Listan går att.  göra lång. Men vist. Det finns bra saker med som stark motor. Det är väll allt.

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 04:14:52 AM
Håller inte med dig där ;)! En så länge är naturligtvis H18(Scania Maxci) favoriten i City. Men jag gillar att köra MAN och att åka i dom som passagerare kortare sträckor! Fått uppfattningen av att många som kör på Söderhallen oxå är vänligt inställda till dom.
Sen är ju variation alltid kul förstås...

//R

Det är inte vad jag hört. Det är väll därför det mest rullar maxci på natten?. Så var det iaf när jag körde natt där

Optimal

Citat från: Carl Eric skrivet 02 mars 2012, 11:31:31 AM
Kan bara instämma!

Nu sa jag förare. Som passagerare är det en helt annna grej. Man tar sig från a till b. medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 12:03:12 PM
  Själv tycker jag och upplever MAN-bussarna som väldigt stabila och tysta jämfört med våra gamla Neoplaner och OmniCityn. Dessutom ganska lätt körda men skulle inte ha nåt emot att prova andra märken som tex dom nyare Sc, Vo o MB.

  //Niclas

Omnicity är mer stabila än våra Man ledvagnar. Du viker leden så det slår i hela bussen. Det tjuter och skriker.  Någon form av vikbroms och så att den stryper gasen i kurvor om leden skulle släopa vore bra.

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:53:24 PM


Omnicity är mer stabila än våra Man ledvagnar. Du viker leden så det slår i hela bussen. Det tjuter och skriker.  Någon form av vikbroms och så att den stryper gasen i kurvor om leden skulle släopa vore bra.

  Om leden skulle släppa så har du kört för fort enligt rådande väglag.

  Ja, att den tjuter när man svänger runt max och leden i ändläge är en annan sak när man vänder runt på tex vändplatser. Visst är det irriterande men så är det kopplat, men det går att göra nåt åt det.

  Att MAN skulle ha svampig fjädring här jag aldrig märkt, har kört MAN sedan 2007 och dess förinnan våra Neoplan i 45-serien som är identiska med sina syster bussar A21 o A23.

  Motorn har bra drag, sedan om man sitter illa kan vara hur man monterat in förarstolen och vilken typ. Det räcker med att man inte har monterat in den helt rakt framför pedalerna. Det har vi fått erfara hos oss men det går att ändra på om företaget har den inställeslen.

  Och dom går mycket tystare och stabilare än våra OmniCityn i alla fall, det är dom jag utgår ifrån.

  //Niclas
 

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:07:09 PM
  Om leden skulle släppa så har du kört för fort enligt rådande väglag.

  Ja, att den tjuter när man svänger runt max och leden i ändläge är en annan sak när man vänder runt på tex vändplatser. Visst är det irriterande men så är det kopplat, men det går att göra nåt åt det.

  Att MAN skulle ha svampig fjädring här jag aldrig märkt, har kört MAN sedan 2007 och dess förinnan våra Neoplan i 45-serien som är identiska med sina syster bussar A21 o A23.

  Motorn har bra drag, sedan om man sitter illa kan vara hur man monterat in förarstolen och vilken typ. Det räcker med att man inte har monterat in den helt rakt framför pedalerna. Det har vi fått erfara hos oss men det går att ändra på om företaget har den inställeslen.

  Och dom går mycket tystare och stabilare än våra OmniCityn i alla fall, det är dom jag utgår ifrån.

  //Niclas


Nu tänkte jag från stillastående. Då släpper mittenaxeln ibland. Jo våra stolar sitter inte helt rakt, dom sitter antingen för långt till höger eller vänster. Men vi får väll hoppas att dom nya beställningarna är bättre =). Ang fjädringen så gungar dessa. Minsta lilla hål så börjar man hoppa och gunga upp och ner.

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:10:40 PM
Nu tänkte jag från stillastående. Då släpper mittenaxeln ibland. Jo våra stolar sitter inte helt rakt, dom sitter antingen för långt till höger eller vänster. Men vi får väll hoppas att dom nya beställningarna är bättre =). Ang fjädringen så gungar dessa. Minsta lilla hål så börjar man hoppa och gunga upp och ner.

  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

  //Niclas

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:31:20 PM
  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

  //Niclas

Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:39:23 PM
Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P

  Men som jag skrev, allt handlar om körteknik. Vet man med sig att det är halt på ett ställe så får man ta det extra lugnt där. Och är det så halt där så spelar det ingen roll vad du har för fordon när det är feldoserat. Det kan du inte lasta ett speciellt fordon för då.

  //Niclas

Cero

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:49:15 PM
Nu sa jag förare. Som passagerare är det en helt annna grej. Man tar sig från a till b. medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led

Min uppfattning (som passagerare) är att MAN är trevliga att åka med. Dock känns allt lite plastigt när man tittar noggrannare. Jag undrar hur de ser ut efter 10 år? Eftersom MAN är en folkabuss antar jag att de är som de flesta andra fordon från VW-koncernen, utstuderat insmickrande när du tittar på dem i bilhallen, hämtar din nya bil och börjar köra med den. Säljaren var dessutom duktig på att fixa en "bra deal". Därefter upptäcker man att de inte är så helgjutna, välgjorda och alla gånger genomtänkta som första intrycket gav sken av. Verkstaden är inte särskilt intresserad av vare sig dig, din bil eller dina problem. Ändå går folk och köper en till, och en till, och.... Och hur fräscha ser bilar av VW-märken egentligen ut efter 10 år? Antar att MAN är likadan. Sedan är det naturligtvis en fråga om tycke och smak samt hur höga krav man som person eller företag har.

Antagligen börjar jag bli gammal, men mina favoriter gällande bussar är fortfarande Scania CR111 och CR112 samt AEC Routemaster. Blir det inte bättre än så med all utveckling?

Niclas Rosenius

#27
Citat från: Cero skrivet 02 mars 2012, 17:10:59 PM
Min uppfattning (som passagerare) är att MAN är trevliga att åka med. Dock känns allt lite plastigt när man tittar noggrannare. Jag undrar hur de ser ut efter 10 år? Eftersom MAN är en folkabuss antar jag att de är som de flesta andra fordon från VW-koncernen, utstuderat insmickrande när du tittar på dem i bilhallen, hämtar din nya bil och börjar köra med den. Säljaren var dessutom duktig på att fixa en "bra deal". Därefter upptäcker man att de inte är så helgjutna, välgjorda och alla gånger genomtänkta som första intrycket gav sken av. Verkstaden är inte särskilt intresserad av vare sig dig, din bil eller dina problem. Ändå går folk och köper en till, och en till, och.... Och hur fräscha ser bilar av VW-märken egentligen ut efter 10 år? Antar att MAN är likadan. Sedan är det naturligtvis en fråga om tycke och smak samt hur höga krav man som person eller företag har.

Antagligen börjar jag bli gammal, men mina favoriter gällande bussar är fortfarande Scania CR111 och CR112 samt AEC Routemaster. Blir det inte bättre än så med all utveckling?

  Kan väl hålla med dig om att dom gamla Scania-bussarna var i en klass för sig. Dagens bussar har alltför mycket teknik som skall samspela med varandra och det skapar tyvärr för många olika problem.

  När det gäller VW-bilar kan jag inte helt hålla med dig, åker själv en 15-år gammal Passat, visserligen har den bara gått 11,000 mil och är i toppskick och inga driftproblem.

  //Niclas

Ersa

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:49:15 PM
medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led

Ursäkta, vilka knappar är det du måste slå på med mikrofonen? :-X

Ersa

Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:39:23 PM
Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P

Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.