Huvudmeny

Vägskylt

Startat av HJP, 09 oktober 2007, 14:09:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP



Onsdagen 3 oktober körde jag gamla Riksettan, från Botkyrka mot Södertälje. Jag svängde in på en, för mig, okänd väg, och stötte på denna vägskylt, som nog hängt med några år  :)

HJP

Niklas Bygdestam

Det där såg gammalt ut! Hur länge sedan var det man hade denna typ av skyltar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 oktober 2007, 15:44:37 PM
Det där såg gammalt ut! Hur länge sedan var det man hade denna typ av skyltar?

Jag får nästan en nostalgikick när jag ser de där gamla skyltarna. Röd kant visade att det rörde sig om enskild väg. Jag vet inte om de har "ogiltigförklarats" ännu. De fanns i alla fall med bland officiella vägmärken på 80-talet. Motsvarande skyltar (svart kant med gul botten) för allmän väg ersattes ju får åtskilliga år sedan av de skyltar som används än i dag.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 oktober 2007, 06:24:28 AM
Jag får nästan en nostalgikick när jag ser de där gamla skyltarna. Röd kant visade att det rörde sig om enskild väg. Jag vet inte om de har "ogiltigförklarats" ännu. De fanns i alla fall med bland officiella vägmärken på 80-talet. Motsvarande skyltar (svart kant med gul botten) för allmän väg ersattes ju får åtskilliga år sedan av de skyltar som används än i dag.

M v h
Ingwar

Märket ser i dag ut så här (från Vägverkets hemsida):

Lite moderniserat alltså men i princip samma som förut. Gamla skyltar utan ram ser man ofta utmed de svenska vägarna fortfarande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Synd att det inte finns moderna skyltar i retrostil som märker ut gamla fornstora vägar, som t.ex Riksväg 13 (gamla E4 Stockholm-Haparanda) och RV76/E3 Stockholm-Norrtälje-Kapellskär. Men det är ju klart att många av dessa äldre vägar ändrats genom åren att det blir svårt att märka ut "rätt" sträckning.

Något jag saknar är iaf alternativ körväg om man vill undvika motorvägar och motortrafikleder på långa sträckor. Idag är det bara de gröna skyltarna som visas, och ska man leta sig fram på gamla parallella vägar får man leta i kartor samt gissa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2007, 12:23:08 PM
Något jag saknar är iaf alternativ körväg om man vill undvika motorvägar och motortrafikleder på långa sträckor. Idag är det bara de gröna skyltarna som visas, och ska man leta sig fram på gamla parallella vägar får man leta i kartor samt gissa.

Utmärkt idé. Alltså ungefär som de Umleitung-skyltar som finns på alla tyska motorvägar. Har man gott om tid och är trött på att ligga och pressa på motorvägen kan man välja en sådan väg utan att det är "Stau" på motorvägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Roger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2007, 12:23:08 PM
Synd att det inte finns moderna skyltar i retrostil som märker ut gamla fornstora vägar, som t.ex Riksväg 13 (gamla E4 Stockholm-Haparanda) och RV76/E3 Stockholm-Norrtälje-Kapellskär. Men det är ju klart att många av dessa äldre vägar ändrats genom åren att det blir svårt att märka ut "rätt" sträckning.

Något jag saknar är iaf alternativ körväg om man vill undvika motorvägar och motortrafikleder på långa sträckor. Idag är det bara de gröna skyltarna som visas, och ska man leta sig fram på gamla parallella vägar får man leta i kartor samt gissa.

Håller med Dig om att gamla "riktiga" vägar borde utmärkas på ett ngt sätt i den mån dom är kvar. Ett tips är att anskaffa en gammal karta från 1960-talets början eller så tex M´s Vägvisaren - ett måste för den seriöse nostalgikern... ;) Ett annat tips är att anskaffa den förträffliga tidskriften "Riksettan" där det på ett bra sätt beskriver hur man reser och inte bara förflyttar sig från "A" till "B"...

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2007, 12:23:08 PM
Synd att det inte finns moderna skyltar i retrostil som märker ut gamla fornstora vägar, som t.ex Riksväg 13 (gamla E4 Stockholm-Haparanda) och RV76/E3 Stockholm-Norrtälje-Kapellskär. Men det är ju klart att många av dessa äldre vägar ändrats genom åren att det blir svårt att märka ut "rätt" sträckning.

Något jag saknar är iaf alternativ körväg om man vill undvika motorvägar och motortrafikleder på långa sträckor. Idag är det bara de gröna skyltarna som visas, och ska man leta sig fram på gamla parallella vägar får man leta i kartor samt gissa.

Citat från: Roger Larsson skrivet 11 oktober 2007, 19:18:38 PM
Håller med Dig om att gamla "riktiga" vägar borde utmärkas på ett ngt sätt i den mån dom är kvar. Ett tips är att anskaffa en gammal karta från 1960-talets början eller så tex M´s Vägvisaren - ett måste för den seriöse nostalgikern... ;) Ett annat tips är att anskaffa den förträffliga tidskriften "Riksettan" där det på ett bra sätt beskriver hur man reser och inte bara förflyttar sig från "A" till "B"...

Lite av den idén finns ju faktiskt redan. Delar av gamla Riksväg 1 har ju i Småland märkts upp med lite skyltar och fungerar som någon sorts turistväg mellan Vaggeryd och Markaryd. Men jag tycker att de borde utveckla denna idé lite bättre och skylta upp hela Riksväg 1 på detta sätt och sedan fortsätta med Riksväg 13 från Stockholm och norrut. Nu när den nya motorvägen öppnas mellan Björklinge och Mehedeby så borde det finnas anledning att göra den gamla vägen till turistväg

Men vad jag har sett så har de mellan Markaryd och Vaggeryd satt upp skyltar där det står R1 istället för bara 1 och dessutom är det en krona på skyltarna. Har det verkligen existerat skyltar som sett ut så? Jag trodde att skyltarna bara var rektangulära visserligen gula men annars bara vanliga rektangulära skyltar med bara siffran och ingen krona
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2007, 14:24:44 PM
Utmärkt idé. Alltså ungefär som de Umleitung-skyltar som finns på alla tyska motorvägar. Har man gott om tid och är trött på att ligga och pressa på motorvägen kan man välja en sådan väg utan att det är "Stau" på motorvägen.

Det finns faktiskt en sådan vägskylt i den svenska skyltuppsättningen, nämligen F15 "Omledning", "permanent omledningsväg för ordinarie numrerad väg". Blå text på vit botten och med blå ram.

Men det är väl någon som har räknat på vad det skulle kosta att på det här viset skylta både motorvägarna och parallellvägarna...

Anders

Johan Hansson

Citat från: HJP skrivet 09 oktober 2007, 14:09:54 PM


Onsdagen 3 oktober körde jag gamla Riksettan, från Botkyrka mot Södertälje. Jag svängde in på en, för mig, okänd väg, och stötte på denna vägskylt, som nog hängt med några år  :)

HJP

Håll med om att det är trevlig när man kör på landet eller i skogen och stöter på så gamla vägskyltar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

IngemarJ

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2007, 12:23:08 PM
Synd att det inte finns moderna skyltar i retrostil som märker ut gamla fornstora vägar, som t.ex Riksväg 13 (gamla E4 Stockholm-Haparanda) och RV76/E3 Stockholm-Norrtälje-Kapellskär. Men det är ju klart att många av dessa äldre vägar ändrats genom åren att det blir svårt att märka ut "rätt" sträckning.

Något jag saknar är iaf alternativ körväg om man vill undvika motorvägar och motortrafikleder på långa sträckor. Idag är det bara de gröna skyltarna som visas, och ska man leta sig fram på gamla parallella vägar får man leta i kartor samt gissa.

Hej!

Här i Göteborg på kringfartslederna sitter det vita skyltar med blåa bokstäver/siffror som jag alltid trott vara just sådana hänvisningstavlor vid trafikstopp.

Hälsar

Ingemar

Ersa

Citat från: IngemarJ skrivet 03 december 2007, 00:16:50 AM
Här i Göteborg på kringfartslederna sitter det vita skyltar med blåa bokstäver/siffror som jag alltid trott vara just sådana hänvisningstavlor vid trafikstopp.

Ja, det stämmer. Här i Umeå finns några enstaka få som visar ut att man kan köra via Gräsmyr istället för E4 söderut. Det är dock allt. Norrut står det inget om att man kan ta Kolbäcksleden om själva centrala stan är avspärrad... vilket den varit två ggr det senaste året. Då har all trafik forfarande skytats genom stan, och väl inne i stan... totalstopp!  >:(

I Roslagen finns inte en enda skylt som visar var någon alternativ väg för E18 Danderyd-Norrtälje-Kapellskär finns. Iofs är man snabb att stänga av E18 när en olycka händer, men turisterna lär nog bli förvirrade då de blir invinkande på en "liten" väg utan nummer och slutdestinationsskyltar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 03 december 2007, 05:42:25 AM
Ja, det stämmer. Här i Umeå finns några enstaka få som visar ut att man kan köra via Gräsmyr istället för E4 söderut. Det är dock allt. Norrut står det inget om att man kan ta Kolbäcksleden om själva centrala stan är avspärrad... vilket den varit två ggr det senaste året. Då har all trafik forfarande skytats genom stan, och väl inne i stan... totalstopp!  >:(

I Roslagen finns inte en enda skylt som visar var någon alternativ väg för E18 Danderyd-Norrtälje-Kapellskär finns. Iofs är man snabb att stänga av E18 när en olycka händer, men turisterna lär nog bli förvirrade då de blir invinkande på en "liten" väg utan nummer och slutdestinationsskyltar.



I Uppsala finns inte en enda skylt som visar alternativ till E4 om motorvägen skulle stängas av vid något tillfälle. Väg 255 är den gamla vägen innan motorvägen byggdes men den saknar helt skyltar som visar att den går att använda som alternativ till motorvägen mellan Uppsala, Knivsta och Märsta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2007, 14:24:44 PM
Utmärkt idé. Alltså ungefär som de Umleitung-skyltar som finns på alla tyska motorvägar. Har man gott om tid och är trött på att ligga och pressa på motorvägen kan man välja en sådan väg utan att det är "Stau" på motorvägen.


Det går alldeles utmärkt att köra gamla E4 från Södertälje och söderut utan att köra en endaste meter på dagens motorväg.  ;D
Det är bara att följa de blå vägskyltarna med "Nyköping", "Norrköping", "Linköping", "Mjölby", "Ödeshög", "Gränna" och "Jönköping" och vägen, dvs gamla "Riksettan" slingrar sig fram igenom landskapet.

En gammal karta skadar dock inte om man har med sig.

/B

David M

CitatEn gammal karta skadar dock inte om man har med sig.

Speciellt inte eftersom VV brukar projektera så försåtligt att man om man följer vägen rakt fram hamnar på motorvägen utan att mena det. Medan den "riktiga" gamla vägen kanske är skyltat som "Tånnö 24", en ort som nästan ingen har hört talas om.


Nu är det svenska motorvägsnätet överlag väldigt lågtrafikerat bortsett från storstäderna så VV vill kanske att alla skall ut på motorvägarna, i andra länder skyltar och bygger man annars just för att så få som möjligt så tidigt som möjligt skall ge sig ut på motorvägen.