anmälan till DO för att han får "skiten"?

Startat av en_dalmas, 28 februari 2012, 13:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: Mittlinje skrivet 03 mars 2012, 18:18:25 PM
Då är ju förutsättningen klar - ett antal saker att välja mellan, t ex: leva efter dagens möjligheter, söka nytt jobb, avstå ett antal fritidsintressen, inte optimalt men ändock en möjlighet - byta eller avstå sambo  ??? samt flera möjligheter som bara du känner till. Och jag lovar dig, när du finner det bättre så är det alltid något som du inte kommer att vara nöjd med som tidigare var fantastiskt.

Hela livet består av val och det är valet du gör i just den stund som skapar framtiden. "Gör om - gör rätt" är sällan en möjlighet i livet utan man får göra det bästa av situationen. Och oftast är det omgivningen som är anledningen till det val du måste göra - det märks tydligt i ditt yrkesliv där andra trafikanter bestämmer vilka möjligheter som finns. Är det stopp i ett vägfält får du byta till ett annat, sådant och mycket mer lär man sig endast genom LHS - livets hårda skola. Gör det inte svårare än vad det är. Din möjlighet för att få det du vill kommer då och då - t ex fick "just du" din sambo, ingen annan!

Precis så är det. Just nu lever jag i ett enda stort frågetecken. Vad ska jag göra? Jag har ingen aning!
Dock tycker jag mig ha rätten att "gnälla" lite. För om ingen klagar, hur ska det då bli bättre?
Naturligtvis har jag framfört kritik till min chef men tyvärr når det inte riktigt ända fram.
Anledningen till att skriva på detta forumet då? Jo, man når ju ut till så många fler kollegor, som dessutom har helt olika förutsättningar i sina jobb. Ett ganska intressant forum således.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 03 mars 2012, 23:05:46 PM
Precis så är det. Just nu lever jag i ett enda stort frågetecken. Vad ska jag göra? Jag har ingen aning!
Dock tycker jag mig ha rätten att "gnälla" lite. För om ingen klagar, hur ska det då bli bättre?
Naturligtvis har jag framfört kritik till min chef men tyvärr når det inte riktigt ända fram.
Anledningen till att skriva på detta forumet då? Jo, man når ju ut till så många fler kollegor, som dessutom har helt olika förutsättningar i sina jobb. Ett ganska intressant forum således.

Visst är det ett stort beslut. Men om du inte trivs på ditt jobb och har möjlighet att få ett bättre jobb på en annan ort så tycker iaf jag att din sambo borde ha lite förståelse.

Jag vet själv att om jag skulle få ett bättre jobb på någon annan ort så skulle min fru och dotter följa med och tvärtom om frugan skulle få bättre jobb.

Det är absolut inte meningen att klanka ner på din sambo men om du inte trivs på ditt jobb och inte kan få något annat på orten du bor så tycker iaf jag att du borde tänka lite på dig själv också.

JDS

Citat från: kimpan skrivet 02 mars 2012, 19:33:46 PM
Vän av ordning kan väl rätta mig om jag har fel... MEN jag har för mig att det inte i något kollektivavtal är avtalat om HUR tillsättningen av tjänster ska gå till.... Utan det är ett informellt regelvärk/lokalt förhandlat på de olika bolagen/depåerna. samtidigt tror jag inte att det finns många fackliga företrädare som skulle vill förhandla bort senioritetsprincipen utan att ha i princip alla medlemmar med sig från något medlemsmöte.....

Det kan nog för all del förekomma såväl som kollektivavtal eller som MBL-överenskommelse eller bara som praxis. (Jag känner till flera arbetsplatser där det är fastslaget i kollektivavtal hur placeringen skall gå till, hur anställningstiden skall beräknas osv.)

I vilket fall som helst är placeringsordningen, där en sådan förekommer, en del av den överenskommelse man går med på när man anställs. Det är lite löjligt att opponera sig mot det, och i det här fallet som tråden handlar om (där en anmälan till DO enligt uppgift skall ha gjorts), så kan jag inte ens komma på någon diskrimineringsgrund som kan göras gällande.

(Det skulle möjligen kunna vara fråga om könsdiskriminering eller diskriminering på grund av föräldraledighet, om företaget saknar bra rutiner för att handlägga personal med behov av anpassade arbetstider. Men då förutsätts naturligtvis att det är barn inblandade i sammanhanget.)

Mittlinje

Önskar dig lycka till i framtiden, Robert T, oavsett vilka beslut du tar.....

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 03 mars 2012, 23:51:26 PM

Jag vet själv att om jag skulle få ett bättre jobb på någon annan ort så skulle min fru och dotter följa med och tvärtom om frugan skulle få bättre jobb.

Det är absolut inte meningen att klanka ner på din sambo men om du inte trivs på ditt jobb och inte kan få något annat på orten du bor så tycker iaf jag att du borde tänka lite på dig själv också.

Men hon stortrivs med sitt jobb. Jag trivs ju med mitt jobb med, men inte med arbetsgivaren.

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 10:19:56 AM
Men hon stortrivs med sitt jobb. Jag trivs ju med mitt jobb med, men inte med arbetsgivaren.

Kan ni bo mitt emellan?