anmälan till DO för att han får "skiten"?

Startat av en_dalmas, 28 februari 2012, 13:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Citat från: JDS skrivet 02 mars 2012, 18:56:50 PM
Javisst, och ett av dessa i förväg kända fakta om yrket är ju att det i kollektivavtalet kan finnas en och annan bestämmelse om hur turerna fördelas. Och då är det bara att acceptera den saken också.  :-*

Vän av ordning kan väl rätta mig om jag har fel... MEN jag har för mig att det inte i något kollektivavtal är avtalat om HUR tillsättningen av tjänster ska gå till.... Utan det är ett informellt regelvärk/lokalt förhandlat på de olika bolagen/depåerna. samtidigt tror jag inte att det finns många fackliga företrädare som skulle vill förhandla bort senioritetsprincipen utan att ha i princip alla medlemmar med sig från något medlemsmöte.....

Mittlinje

Kollektivavtalet §2 Arbetets ledning mm

mom 1 Arbets ledning och fördelning

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet med iakttagande av lag och avtalets bestämmelser.

Och detta är nog tur, annars hade det inte gått bussar vid vissa tidpunkter och knappast vid storhelger. Alla skulle kanske vilja ha semester vid samma tidpunkt. Som sagt var, ett serviceyrke med både för- och nackdelar - allt styrt av den egna förutsättningen.

bjorn_k

Egentligen undrar jag vad det gnälls på och varför... Är det bara lika för alla "vid någon tidpunkt" dvs att alla har samma chans att "stiga i graderna/tjänsteställning/arbetade år så ser jag faktiskt inte alls problemet med att gå efter en turordningslista för tillsättning av tjänster...

F.ö. så var de två DK-grupperna (75% med helger, 100% utan helger) de enda som blev fullt besatta på alla rader i vårt garage under senaste sökningen...

bjorn_k

Citat från: Robert T skrivet 01 mars 2012, 17:59:58 PM
<klipp>Är det så att jobbet inte passar när man byter livssituation får man väl byta jobbet också. <klipp>
Så du menar att arbetsgivaren inte ska ha något som helst ansvar för sina arbetstagare? Exvis någon som skiljer sig och får delad vårdnad, går upp till personalplaneraren och får ett "byt jobb då!" i nyllet... Nä, då är det väl bättre och mer rättvist om Ag stöttar med "special" eller "rehab"-tjänster. Allt sådant går att lägga in i parametrarna som används för att räkna ut personalbehov, antal tjänster/rader/turer/omlopp...

bjorn_k

Citat från: Beppe skrivet 01 mars 2012, 13:53:48 PM
Bra initiativ.

Hur ska annars bussföretagen kunna locka till sig yngre personer som vill och kommer att stanna kvar inom bussbranschen? Självklart ska det vara samma arbetsvillkor för samtliga anställda tycker jag!
Stannar man så får man själv samma chans om några år?? Eller???

/ny i yrket, håller inte med om det smarta i att ifrågasätta tjänsteårslistor...

bjorn_k

#50
Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 16:45:04 PM

Jag har tvingats till att gå på timanställning av min arbetsgivare då listan jag gick på kolliderade med mina fritidsintressen jämt och ständigt och att jag då aldrig fick ledigt när jag behövde. Till slut rann bägaren över och jag sade upp mig.
Nu jobbar jag när jag vill och så länge det finns jobb kör jag mer än heltid. Tyvärr är det ju svårt att ta semester då det helt plötsligt tar slut med jobb när man minst anar det. Så jag kör järnet så länge jag orkar, men på sikt får jag väl byta bransch kanske.

Tvingats? Du gick på en lista och valde själv att avsluta den formen av anställning? Eller har jag fattat fel?

Jag avstod senaste tjänstesökningen och går kvar på timme, meddelade personalplaneraren och till höstens sökningar skulle dom klämma in mina önskemål i parametrarna, till dess får jag avvakta... Precis som många före mig gjort och säkert många efter mig också får göra...

Vad annat än lön, förmåner och bra arbetsmiljö kan Ag locka med för att få arbetstagare att stanna kvar i yrket?

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 02 mars 2012, 21:51:41 PM
Så du menar att arbetsgivaren inte ska ha något som helst ansvar för sina arbetstagare? Exvis någon som skiljer sig och får delad vårdnad, går upp till personalplaneraren och får ett "byt jobb då!" i nyllet... Nä, då är det väl bättre och mer rättvist om Ag stöttar med "special" eller "rehab"-tjänster. Allt sådant går att lägga in i parametrarna som används för att räkna ut personalbehov, antal tjänster/rader/turer/omlopp...

Problemet kommer när allt för många ska ha specialtjänster. Detta har totalt förstört stämningen på min depå med stora bråk arbetstagare mellan. Man tjatar till sig bra tider utan att ens ha belägg för det. Det ska inte vara så att dom som är snälla, skötsamma och kravlösa får ta slasket efter dom som krånglar, är högljudda och är snudd på kravmaskiner.

Citat från: bjorn_k skrivet 02 mars 2012, 21:55:18 PM
Tvingats? Du gick på en lista och valde själv att avsluta den formen av anställning? Eller har jag fattat fel?

Jag avstod senaste tjänstesökningen och går kvar på timme, meddelade personalplaneraren och till höstens sökningar skulle dom klämma in mina önskemål i parametrarna, till dess får jag avvakta... Precis som många före mig gjort och säkert många efter mig också får göra...

Vad annat än lön, förmåner och bra arbetsmiljö kan Ag locka med för att få arbetstagare att stanna kvar i yrket?

Jag blev ställd med ett ultimatum. Byt jobb eller flytta ut... Jag valde då en tredje väg, börja på timme och anpassa tiderna efter mitt schema och inte tvärt om.

Det absolut viktigaste arbetsgivaren har att erbjuda är uppskattning av personalen, därefter skälig lön. Visad uppskattning är t.ex. att ge personalen ledigt när de behöver och inte bara säga nej, vi har personalbrist.
Varken uppskattning eller skälig lön har jag sett i denna branschen.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 02 mars 2012, 22:26:54 PM
Varken uppskattning eller skälig lön har jag sett i denna branschen.

Väldigt tråkigt för dig, måste jag säga helt ärligt. Både uppskattning samt helt okej lön har jag upplevt på flera arbetsgivare jag jobbat för. Uppskattningsdelen skulle tippa på fanns på mer än hälften av dem, och hos dem stannade man därför längst tid.

kimpan

Citat från: Robert T skrivet 02 mars 2012, 22:26:54 PM

Varken uppskattning eller skälig lön har jag sett i denna branschen.

Men du jobbar kvar i branschen? Varför.... Om du anser att du aldrig fått uppskattning eller skälig lön för ditt arbete?
Om jag skulle känna att jag inte får någon uppskattning/skälig lön för mitt arbete så hade jag bytt för länge sedan.....

lil-sis

Citat från: kimpan skrivet 03 mars 2012, 04:50:24 AM
Men du jobbar kvar i branschen? Varför.... Om du anser att du aldrig fått uppskattning eller skälig lön för ditt arbete?
Om jag skulle känna att jag inte får någon uppskattning/skälig lön för mitt arbete så hade jag bytt för länge sedan.....

Det kan ju vara så att man inte har något bättre alternativ för tillfället...

bjorn_k

Citat från: Robert T skrivet 02 mars 2012, 22:26:54 PM
Problemet kommer när allt för många ska ha specialtjänster. Detta har totalt förstört stämningen på min depå med stora bråk arbetstagare mellan. Man tjatar till sig bra tider utan att ens ha belägg för det. Det ska inte vara så att dom som är snälla, skötsamma och kravlösa får ta slasket efter dom som krånglar, är högljudda och är snudd på kravmaskiner.
Nä, det ska inte vara så att den som slickar mest får bäst tjänster. Verkligen inte. Samtidigt får man ju inget om man inte frågar...

Av egen erfarenhet (annan bransch visserligen) så får man lättare sin "vilja" igenom om man ser till att väga upp det med att "visa lite god vilja" en annan gång. Exvis stanna den där extra timmen lördag eftermiddag i februari(då du ändå bara skulle hem och kolla tipsextra) kan ju göra att du lättare får ledigt en halvdag i mars då det är SvOf möte i vårsolen. Samtidigt får man såklart inte räkna med det, varken som Ag eller arbetare. Kan man inte stanna så kan man inte och är det stora hål i schemat så är det...

Någon skrev att det förmodligen gnälls generellt mer här på forat än ute på garagen, och det är säkert sant då vi som finns här inne förmodligen också generellt är mer yrkes-intresserade än de flesta. Har man klagomål brukar det väl dock vara mer effektivt att gå till sin närmsta chef, personalplanerare, driftledning osv, e dyl. Torrt på fötterna och skriftliga exempel är också att rekommendera när man ska prata med överordnade.

Robert T

#56
Citat från: kimpan skrivet 03 mars 2012, 04:50:24 AM
Men du jobbar kvar i branschen? Varför.... Om du anser att du aldrig fått uppskattning eller skälig lön för ditt arbete?
Om jag skulle känna att jag inte får någon uppskattning/skälig lön för mitt arbete så hade jag bytt för länge sedan.....

Det är ju viss skillnad på att jobba i Sthlm mot att jobba på landet. Här finns inte många arbetsgivare och dom flesta är åkerier. Har man en gång satt sin fot i busslinjetrafiken är man för evigt stämplad som idiot bland åkarna och kan glömma annat jobb, trots BE CE DE körkort. Min sambos far är åkare och inte ens han vill ta i mig med tång. Dessutom är man väl knäpp som tycker detta yrket är roligt.

Men visst är det konstigt att en UE till företaget jag jobbar åt ger sina nyanställda mer i lön än vad mitt företag gör som högsta steg i lönetrappan, alltså till de som jobbar åtta år eller mer. Det är ju från samma kassa pengarna kommer. Hos UE får man 140kr timmen och jag har idag 125kr.

Citat från: bjorn_k skrivet 03 mars 2012, 06:41:41 AM


Någon skrev att det förmodligen gnälls generellt mer här på forat än ute på garagen, och det är säkert sant då vi som finns här inne förmodligen också generellt är mer yrkes-intresserade än de flesta. Har man klagomål brukar det väl dock vara mer effektivt att gå till sin närmsta chef, personalplanerare, driftledning osv, e dyl. Torrt på fötterna och skriftliga exempel är också att rekommendera när man ska prata med överordnade.

Tyvärr har du fel när det gäller mitt garage. Där finns många äldre gubbar som är så förbannade att dom skiter i allting. Dom anser sig själva för gamla för att byta jobb. Vi har haft stor personalomsättning under ULs interrimtid och det känns som hela depån har kollapsat.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 03 mars 2012, 07:29:30 AM
Det är ju viss skillnad på att jobba i Sthlm mot att jobba på landet. Här finns inte många arbetsgivare och dom flesta är åkerier. Har man en gång satt sin fot i busslinjetrafiken är man för evigt stämplad som idiot bland åkarna och kan glömma annat jobb, trots BE CE DE körkort. Min sambos far är åkare och inte ens han vill ta i mig med tång. Dessutom är man väl knäpp som tycker detta yrket är roligt.

Men visst är det konstigt att en UE till företaget jag jobbar åt ger sina nyanställda mer i lön än vad mitt företag gör som högsta steg i lönetrappan, alltså till de som jobbar åtta år eller mer. Det är ju från samma kassa pengarna kommer. Hos UE får man 140kr timmen och jag har idag 125kr.

Tyvärr har du fel när det gäller mitt garage. Där finns många äldre gubbar som är så förbannade att dom skiter i allting. Dom anser sig själva för gamla för att byta jobb. Vi har haft stor personalomsättning under ULs interrimtid och det känns som hela depån har kollapsat.

Varför skulle man vara knäpp om man tycker det är roligt att köra buss?
Vad jag förstått när jag läst dina inlägg så har du ingen familj och barn? Varför då inte överväga att flytta till nån plats där det finns ett jobb du vill ha?

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 03 mars 2012, 15:43:18 PM
Varför skulle man vara knäpp om man tycker det är roligt att köra buss?
Vad jag förstått när jag läst dina inlägg så har du ingen familj och barn? Varför då inte överväga att flytta till nån plats där det finns ett jobb du vill ha?

För att min sambo vägrar flytta.

Mittlinje

Då är ju förutsättningen klar - ett antal saker att välja mellan, t ex: leva efter dagens möjligheter, söka nytt jobb, avstå ett antal fritidsintressen, inte optimalt men ändock en möjlighet - byta eller avstå sambo  ??? samt flera möjligheter som bara du känner till. Och jag lovar dig, när du finner det bättre så är det alltid något som du inte kommer att vara nöjd med som tidigare var fantastiskt.

Hela livet består av val och det är valet du gör i just den stund som skapar framtiden. "Gör om - gör rätt" är sällan en möjlighet i livet utan man får göra det bästa av situationen. Och oftast är det omgivningen som är anledningen till det val du måste göra - det märks tydligt i ditt yrkesliv där andra trafikanter bestämmer vilka möjligheter som finns. Är det stopp i ett vägfält får du byta till ett annat, sådant och mycket mer lär man sig endast genom LHS - livets hårda skola. Gör det inte svårare än vad det är. Din möjlighet för att få det du vill kommer då och då - t ex fick "just du" din sambo, ingen annan!