anmälan till DO för att han får "skiten"?

Startat av en_dalmas, 28 februari 2012, 13:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Z skrivet 29 februari 2012, 00:40:41 AM
Precis som på GUB då, fast här slåss de om nattpassen  ;)

Ja, fast här spelar det ingen roll om du jobbat i 20 år eller började i Tisdags, alla får samma del.

bjorn_k

Rangordning, senioritet, tariff eller vad ni nu vill kalla det är vanligt även inom flygbranschen. (det var någon som undrade) Jag tycker personligen inte det är konstigt att man som "gammal i gemet" får möjlighet att välja först.

En annan synpunkt/frågeställning: Borde inte de grupper som går DK med lätthet kunna använda sig av PPA/TimeCare eller annat system för önskemålsschema? Alltså ett system där det finns en personalgraf varje dag som ska fyllas. C:a 6-8 v innan schemaperioden startar får arbetstagare fylla i sina önskemål, 4-6v innan börjar "diffkorrigeringen" då man ser huruvida grafen är fylld eller inte och man ser även hur andra valt sina tider. Här har man möjlighet att flytta pass till tomma tider, lägga "veto-timmar" önska fridagar osv... Efter detta gör schemaläggare/personalplanerare en schemaläggning utefter personalens önskemål, flyttar pass där det behövs osv...

Sedan kommer schemat ut prel 4v innan gällandedatum. Fastställs senast 2v innan...

Jonas

Citat från: MartinMartin skrivet 29 februari 2012, 08:51:41 AM
Ja, fast här spelar det ingen roll om du jobbat i 20 år eller började i Tisdags, alla får samma del.

Hur går då valprocessen till om man inte kommer in på sitt 1a val, utan som du skriver på sitt 2a, 3e eller något man inte valt alls?

Vem har "rätt" till tjänsten i första hand?

Jonas

Citat från: bjorn_k skrivet 29 februari 2012, 10:01:35 AM
En annan synpunkt/frågeställning: Borde inte de grupper som går DK med lätthet kunna använda sig av PPA/TimeCare eller annat system för önskemålsschema? Alltså ett system där det finns en personalgraf varje dag som ska fyllas. C:a 6-8 v innan schemaperioden startar får arbetstagare fylla i sina önskemål, 4-6v innan börjar "diffkorrigeringen" då man ser huruvida grafen är fylld eller inte och man ser även hur andra valt sina tider. Här har man möjlighet att flytta pass till tomma tider, lägga "veto-timmar" önska fridagar osv... Efter detta gör schemaläggare/personalplanerare en schemaläggning utefter personalens önskemål, flyttar pass där det behövs osv...

Sedan kommer schemat ut prel 4v innan gällandedatum. Fastställs senast 2v innan...


En annan fråga(som ändå hör ihop) är ju hur man löser frånvaron.
Hos oss menar de att man måste ha X% personer som är DK bl.a. för att täck upp för folk som är sjuka eller VAB:ar.
Dessa personer kan ju omöjligen veta i förväg vilka tjänster det blir.

Tycker också det låter jobbigt att söka ny listor/tjänster på månadsbasis.
Då kan man ju aldrig räkna ut i förväg hur man t.ex jobbar jul eller nyår(även om vi inte heller kan det numera då listbytena är flyttade till i början av december, men ni förstår poängen).

lil-sis

Jag tycker "äldst väljer först" är ett logiskt och trots allt rättvist system. Alla vet förutsättningarna.

Mer än hälften av våra kollegor fick på senaste sökningen sitt första-hands-val. Det är inte så dåligt.

För mig är det grymt viktigt att veta NÄR jag ska jobba. Alltså vilka tider. Jag vill kunna planera mitt liv för att kunna vara med på kurser, tävlingar och annat på fritiden. Nu vet jag ju när jag kan och inte kan.

Som dagkommenderad hos oss kan man ÖNSKA sig vissa tider men det finns inga garantier.

bjorn_k

Citat från: Z skrivet 29 februari 2012, 13:45:39 PM

En annan fråga(som ändå hör ihop) är ju hur man löser frånvaron.
Hos oss menar de att man måste ha X% personer som är DK bl.a. för att täck upp för folk som är sjuka eller VAB:ar.
Dessa personer kan ju omöjligen veta i förväg vilka tjänster det blir.

Tycker också det låter jobbigt att söka ny listor/tjänster på månadsbasis.
Då kan man ju aldrig räkna ut i förväg hur man t.ex jobbar jul eller nyår(även om vi inte heller kan det numera då listbytena är flyttade till i början av december, men ni förstår poängen).

Folk som täcker upp för oplanerad frånvaro såsom sjukningar vab osv=reserver, passningstjänster. Här ingår också "förfogandetjänsterna". Alltså vet man inte vilken tjänst man får täcka, men borde kunna planera i god tid mellan vilka tider och vilka dagar man jobbar

Folk som täcker "planerade" hål i tjg-listorna=DK (som då kan göra schema så långt i förväg som det finns nycklar eller som personalplaneraren bestämt)

Storhelgerna (jul, nyår i detta exempel) kan man lösa genom rullande perioder. Exvis: år 1 jobba jul rätt att vara ledig (senesterdagar)nyår, år 2 jobba nyår ej jul, år 3 ha rätt till ledigt över båda helgerna (genom att söka semester där det behövs)

en_dalmas

Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 22:00:09 PM
Alla som jobbade samma procent av heltid hade samma tider. Detta var ett nattlag som började som tidigast ca 15:00 och slutade som senast ca 06:00. Man hade tidigt och sent varannan vecka. De som jobbade deltid kunde jobba bara kväll eller kortnatt. Heltid jobbade 13 timmars arbetspass och var ledig varje lördag samt varannan vecka, fredagen var bara till 24:00.

Det fanns ett daglag också men ville man byta fick man gott vänta tills en ledig tjänst fanns tillgänglig. Spelade ingen roll hur många år man jobbat, man kunde inte peta bort någon heller!

låter bra men jag kan tycka att det är bättre om man har möjlighet att själv välja vad man vill ha för schema. för visst alla kanske kan jobba både dag och natt som en annan nämnde, men alla kanske inte vill jobba natt.
och då kan jag tycka att man ska kunna välja bort det för jag tror nog att det skulle vara negativt för bussbranschen om alla chaufförer i hela Sverige ska ha samma tider.

för det är ju också så att det som vissa ser som skitschema kan vara andras drömschema.

jag har själv erfarenhet av att man får välja schema efter erfarenhet sen jag började köra för Nobina i Örebro för 2½ år sen. och när jag fick heltid så fick jag det som sågs som det värsta man kunde få, men det räckte med ett halvår så var det nytt val och redan då fick jag ett bättre schema. och sen dess så har jag fått bättre schema efter varje val, val som har varit varje vår/höst.
sen så kan jag också tycka att den som har mest erfarenhet ska kunna få en fördel av det genom att hen får välja först, och sen nästa med näst mest erfarenhet o.s.v.

Jonas

Citat från: en_dalmas skrivet 29 februari 2012, 22:34:54 PM
Sen så kan jag också tycka att den som har mest erfarenhet ska kunna få en fördel av det genom att hen får välja först, och sen nästa med näst mest erfarenhet o.s.v.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna lösa det på något annat sett.

Hur än tjänstetillsättningen ser ut, så blir det ju "krockar" förr eller senare då det är 2 eller fler som sökt en tjänst/tid än det finns plats för.
Då måste man ju ha någon form av turordning om man inte vill lotta ut dem, vilket jag tror ingen skulle vara speciellt nöjd med.

Jag kan dock tänka mig att på mindre depåer/arbetsplatser kan man säkert pyssla ihop schemat så att alla får det de vill ha.
Men ju större depå desto svårare blir det att tillgodo se allas önskemål...

Mittlinje

Finns bara ett sätt att lösa det hela på eftersom "kraven" på jämlikhet bara ökar för varje dag likt barn en sandlåda. Vi återgår till att alla andra arbetar 7-16, lördagar 8-12, söndagar är alla lediga (skall vi tvinga dem till kyrkan?). Då minskar anledningen till att ha trafik på "udda" tider.  - se ironin!! För egen del ser jag inga problem utan varje yrke har sin för- och nackdelar - har man yrket får man leva med det och inom varje yrke kan det skilja på varje arbetsplats beroende på förutsättningarna.

MartinMartin

Citat från: Z skrivet 29 februari 2012, 13:35:06 PM
Hur går då valprocessen till om man inte kommer in på sitt 1a val, utan som du skriver på sitt 2a, 3e eller något man inte valt alls?

Vem har "rätt" till tjänsten i första hand?

Ja, exact hur det går till vet jag inte, det är ju en dator som styr så att alla får sin beskärda del av sina val. Om jag på en 6 veckors period tex bara vid
något tillfälle söker en tjänstetyp så är jag i princip garanterad att få den då, men har jag sökt en typ kanske 20 dagar så ökar ju risken för att jag
inte vid alla tillfällen kommer att få det jag sökt.

Ersa

Citat från: Mittlinje skrivet 01 mars 2012, 07:22:46 AM
Finns bara ett sätt att lösa det hela på eftersom "kraven" på jämlikhet bara ökar för varje dag likt barn en sandlåda. Vi återgår till att alla andra arbetar 7-16, lördagar 8-12, söndagar är alla lediga (skall vi tvinga dem till kyrkan?). Då minskar anledningen till att ha trafik på "udda" tider.  - se ironin!! För egen del ser jag inga problem utan varje yrke har sin för- och nackdelar - har man yrket får man leva med det och inom varje yrke kan det skilja på varje arbetsplats beroende på förutsättningarna.

Jag ser ironin, och påminns om vad en passagerare sa tidigare i veckan. Att det mesta som är lite kämpigt numera ofta är "kränkande" och därför måste byggas bort på olika vis. Till sist står vi där, ett helt folkslag som inte klarar några kämpiga motgångar eller obekväma uppgifter och blir därför helt handlingsförlamade, menade denne resenär.

JDS

Citat från: Mittlinje skrivet 01 mars 2012, 07:22:46 AM
Finns bara ett sätt att lösa det hela på eftersom "kraven" på jämlikhet bara ökar för varje dag likt barn en sandlåda. Vi återgår till att alla andra arbetar 7-16, lördagar 8-12, söndagar är alla lediga (skall vi tvinga dem till kyrkan?). Då minskar anledningen till att ha trafik på "udda" tider.

Nej, det gör den inte. Folk är som regel vakna även på kvällarna och hinner göra lite nytta för samhället även efter ordinarie arbetstid, så det behövs kvällstrafik även med en sådan förläggning av arbetstiden. (Så länge det har funnits lokaltrafik på hjul i svenska städer har den haft kvällstrafik.) Därmed blir trafikdygnet så långt att det i praktiken erfordras två "skift" och då uppstår genast ett potentiellt "val" mellan olika arbetstider.

(Man kan ju för all del också lösa det så att arbetsgivaren fördelar tjänsterna utan några som helst hänsyn till personalens önskemål...)

JDS

För övrigt kan man ju passa på att marknadsföra begreppet "skubben", används detta något inom busstrafiken? Det syftar alltså på det som blir över när de gamla gubbarna och gummorna valt sitt, att "gå på skubben" kan ungefär jämställas med dagkommendering.

Beppe

Bra initiativ.

Hur ska annars bussföretagen kunna locka till sig yngre personer som vill och kommer att stanna kvar inom bussbranschen? Självklart ska det vara samma arbetsvillkor för samtliga anställda tycker jag!

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 01 mars 2012, 11:42:41 AM
För övrigt kan man ju passa på att marknadsföra begreppet "skubben", används detta något inom busstrafiken? Det syftar alltså på det som blir över när de gamla gubbarna och gummorna valt sitt, att "gå på skubben" kan ungefär jämställas med dagkommendering.

Ja.

Liknande system finns ju sedan urminnes tider i all turlistebedriven verksamhet, vare sig det är på räls, på väg eller i luften.

Att frångå senioritetsprincipen och införa rundgång på all verksamhet/tider blir ju knappast en förbättring för speciellt många, det innebär att alla ska köra nattpass, delat, kvällar o tidiga mornar.

Att inte alla sedan kan få fasta tjänster är lika svårlöst, det måste alltid finnas en viss mängd personal på dagkommendering, dagis, skubb etc för att täcka upp sjukfrånvaro och annan inte i förväg känd frånvaro, liksom extra tjänster som inte ingår i den fasta listan.

Alternativet är att låta timanställda, arvodister etc sköta detta till resultatet av betydligt färre tillsvidare anställda.

Problemet med dagkommendering ser jag som ytterst överdrivet idag, annat var det för 30 år sedan när man i bästa fall visste klockan 15:00 dagen innan hur man skulle arbeta i samband med att listorna kom ut.

Det finns ju även personal med låga "placeringsdatum" som vill jobba på dagkommendering.

På dagkommendering blir det ju en blandning av alla typer av tjänster i ungefär lika mängd och på de flesta platser har man ett schema med sina fridagar och dessutom vet man oftast om man har tidig eller sen tjänst.
På de orter där det är möjligt antar jag att man även idag kommenderar efter s.k "halv oslo" Börjar sent efter fridag och slutar tidigt innan fridag.